هدف گذاری ایران و ترکیه برای تجارت ۳۰ میلیارد دلاری

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه، دوباره به هدف گذاری سالانه ۳۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری بین دو کشور تاکید کردیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از صدا و سیما؛ محمود واعظی در حاشیه بیست و هشتمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه اظهار داشت: باید به شرکت‌های علاقه‌مند به سرمایه گذاری در ایران یا ترکیه توجه کنیم، چون علاوه بر روابط تجاری و صنعتی، سرمایه گذاری‌ها باعث پایداری روابط دو کشور می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره سرمایه گذاری بخش خصوصی در دو کشور، گفت: همواره تاکید می‌کنیم تجارت و روابط اقتصادی در بخش خصوصی محور اصلی باشد و دولت نیز حامی بخش خصوصی است اگر مشکلی به وجود آید از طریق دیپلماتیک حل می‌کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره افزایش حجم تجاری دو کشور در سال جاری نیز افزود: حجم تجاری دو کشور مانند دو سه ماه گذشته که افزایشی بود همچنان تا پایان سال روند افزایشی خواهد داشت.

واعظی تاکید کرد: اگر تحریم‌ها برداشته شود شاهد جهش رشد تجاری با ترکیه خواهیم بود و سرعت حجم تجاری به قبل از تحریم و به هدف گذاری انجام شده می‌رسد، چون زمینه همکاری بین شرکت‌های دو کشور وجود دارد.

وی گفت: ترکیه از قدیم یکی از مشتریان نفت ایران بوده، اما در سه سال گذشته خرید نفت متوقف شد و در صورتی که دوباره خرید نفت آغاز شود باعث گسترش همکاری در سایر زمینه‌ها نیز خواهد شد.

واعظی افزود: روابط ایران و ترکیه در بین همسایگان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است این روابط در زمینه‌های سیاسی، منطقه‌ای، اقتصادی و بازرگانی است.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: تنظیم روابط دو کشور که از طریق کمیسیون مشترک هر سال برگزار می‌شود نقشه راه را برای وزارت خانه‌های مختلف و سازمان‌ها مشخص می‌کند که روابط را چگونه پیش ببرند تا هدف گذاری برای آینده روابط انجام شود.

واعظی با اشاره به اینکه بین ایران و ترکیه عرصه همکاری بسیار گسترده‌ای وجود دارد، افزود: ۵ کمیته از طریق ارتباط تصویری، کارشان را با ترکیه شروع کردند و به توافقاتی هم رسیدند که نتیجه آن برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی شد. در این کمیسیون با وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه تبادل نظر کردیم و به یک چارچوبی رسیدیم که بر اساس آن، سند بیست و هشتمین کمیسیون مشترک امضا شد.

واعظی گفت: در این سند همه ابعاد روابط علمی، گردشگری، فرهنگی و میراثی، گاز، انرژی، نیرو، حمل و نقل، تجاری، بانکی، گمرکی و صنعتی در قالب کمیته‌های گوناگون بحث و بررسی شد.

وی با اشاره به اینکه در مذاکرات امروز در زمینه محیط زیست همکاری استان‌های مرزی، گاز، پتروشیمی، نفت و کشاورزی نیز گفتگو شد، افزود: قرار است به این موارد، توجه بیشتری شود که قطعاً شاهد رشد تجاری خواهیم بود.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: هدف گذاری که قبل از تحریم برای حجم تجاری بین دو کشور انجام شده بود سالانه ۳۰ میلیارد دلار بود که در سه سال گذشته به خاطر جنگ اقتصادی و تحریم، خرید نفت از ایران کاهش پیدا کرد و در یک سال گذشته نیز کرونا باعث شد حجم تجاری دو کشور کاهش بیشتری پیدا کند.

واعظی افزود: خوشبختانه در ۳ ماه گذشته حجم روابط تجاری ایران و ترکیه افزایشی بود که نشان می‌دهد صنعتگران و تجار ایران و ترکیه برای دور زدن کرونا و بی اثر شدن تحریم، راهی پیدا کرده‌اند. این بی اثر شدن تحریم را با بسیاری از کشورهای دیگر نیز که با آن‌ها روابط تجاری داریم، مشاهده می‌کنیم که اقبال آن‌ها نسبت به همکاری با ایران گسترش پیدا کرده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: امروز دوباره به هدف گذاری سالانه ۳۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه، هر دو طرف تاکید کردیم.

واعظی افزود: امروز بر موافقت نامه ترجیحی و موضوع حمل و نقل نیز تاکید شد.

وی گفت: به دلیل روابط با ترکیه و ترانزیت با اروپا در مرز بازرگان صف طولانی تشکیل می‌شود که بر اساس تبادل نظر امروز قرار شد علاوه بر مرز بازرگان از مرز دیگری هم استفاده کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: درباره روابط بانکی، گمرکی، سلامت و تجهیزات پزشکی نیز بحث و تبادل نظر شد و از آن جایی که حدود یک تا دو ماه دیگر تولیدکننده واکسن کرونا خواهیم بود بعد از تولید و استفاده در داخل، اگر کشورهای دوست مایل بودند می‌توانند از آن استفاده کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =