مخالفت برخی مسئولان دانشگاهی با فعالیت انتخاباتی دانشجویان/ کاندیداهای ریاست جمهوری بی‌برنامه هستند

مسئول مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برخی مسئولان واحدهای استانی مخالف فعالیت انتخاباتی یا برگزاری مناظرات سیاسی توسط بسیج دانشجویی یا سایر تشکل‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تاثیرگذاری جریان دانشجویی بر مردم و جامعه دانشجویی اهمیت بسزایی دارد. به گونه‌ای که در دوران‌های حساس مانند انتخابات، انتظار فعالیت موثر از دانشجویان قوت بیشتری به خود می‌گیرد.

برای بررسی هرچه بیشتر نقش جنبش دانشجویی در انتخابات ریاست جمهوری و بررسی نقش دانشجویان در مشارکت مردم در انتخابات، با علی مظفری مسئول مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت‌وگویی را انجام داده‌ایم که در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

چرا جریان دانشجویی در فاصله کمتر از 2 ماه مانده به انتخابات دچار رخوت شده است و شاهد کنشگری مناسبی از این جریان نیستیم؟ علاوه بر مشکلات ناشی از بیماری کرونا، دلیل دیگری نیز وجود دارد؟

ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها اصلی‌ترین عامل در ایجاد فضای رخوت جریان دانشجویی است. تشکل‌های دانشجویی هیچ زمان پیش‌بینی برای فعالیت مجازی و به دور از فضای دانشگاه‌ها را نداشتند.

جریان دانشجویی در انتخابات پیشین ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی، از طریق ابزارهایی مانند تریبون آزاد، برگزاری برنامه‌های سیاسی و دیدار با کاندیداها با مردم در ارتباط بودند و از جامعه بازخوردهای لازم را دریافت می‌کردند. در حال حاضر این ابزارها از دانشجویان گرفته شده است.

در حال حاضر جریان دانشجویی با کاهش مخاطب مواجه هستند چراکه فعالیت در فضای مجازی هیچ زمان نمی‌تواند مانند فعالیت میدانی جذب مخاطب داشته باشد و در نتیجه نتوانستند شور و نشاط انتخاباتی را بین سایر دانشجویان یا اقشار مردمی ایجاد کنند.

مشخص نبودن و گنگ بودن فضای انتخاباتی کل کشور نیز در رخوت کنونی جامعه اثرگذار است. متاسفانه یک ماه مانده به برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هنوز به صورت قطعی، مشخص نیست چه افرادی به عنوان کاندیداهای اصلی گفتمان‌های سیاسی کشور در انتخابات حاضر می‌شوند. به عنوان مثال برخی از احزاب سیاسی حدود پنج نفر را به عنوان کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری مطرح کرده‌اند.

دانشجویان باید بر اساس گفته‌ها و شنیده‌ها و برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری فعالیت و اظهار نظر کند و نقش روشنگری و مطالبه‌گری خود را ایفا کند. وقتی برنامه و حضور کاندیداها در هاله‌ای از ابهام باشد، دانشجویان نیز نمی توانند به خوبی فعالیت کنند.

متاسفانه می‌توان گفت هیچ کدام از کاندیداها برنامه خاص و کارآمدی برای حل مشکلات کشور ندارند.

کاندیداها با دانشجویان همکاری ندارند

 به عقیده شما ساختار انتخابات نیز می‌تواند باعث ایجاد رخوت سیاسی بین دانشجویان شود؟

به عقیده بنده بله ساختار انتخابات نیز بسیار اثر گذار است. اگر ساختار انتخابات سایر کشورها را بررسی و مطالعه کنیم، مشخص است که کاندیداها و برنامه‌های آنها از ماه‌ها قبل از انتخابات مشخص و رسانه‌ای شده است.

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی حدود یک سال قبل پیشنهاداتی به شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی و احزاب داد که زمان ثبت نام کاندیداها بیشتر از یک ماه باشد تا بتوانیم برنامه‌های آنها را به درستی بررسی و تحلیل کنیم.

مسائل اولویت‌دار کشور مانند موضوعاتی نظیر وابسته نبودن به فروش نفت، ازدوج جوانان، مسکن، اشغال‌زایی، افزایش نسل، تولید داخلی و تورم باید جمع‌آوری شوند و از کاندیداهای ریاست جمهوری برنامه‌ای برای حل آنها درخواست شود.

در حال حاضر کاندیداهای ریاست جمهوری برای ارائه برنامه‌های خود حاضر به همکاری با جریان دانشجویی نیستند یا به سختی همکاری می‌کنند. متاسفانه می‌توان گفت هیچ کدام از کاندیداها برنامه خاص و کارآمدی برای حل مشکلات کشور ندارند.

مخالفت برخی از مسئولان واحدها با فعالیت انتخاباتی تشکل‌های دانشجویی

آیا جنبش دانشجویی می‌تواند در افزایش مشارکت مردم در انتخابات اثرگذار باشد؟

نمی توان از نقش و تاثیر گذاری جنبش دانشجویی در مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری غافل شد یا آن را انکار کرد؛ اما در دوران کرونایی و تعطیلی دانشگاه‌ها این نقش قدری کم رنگ‌تر شده است.

برخی از مسئولان واحدهای استانی دانشگاه آزاد اسلامی ممانعت می‌کنند از اینکه بسیج دانشجویی یا سایر تشکل‌های فعالیت انتخاباتی انجام دهند یا مناظراتی با حضور کاندیداها یا نمایندگان آنها برگزار کنند.

بنده اعتقاد دارم فضاهای دانشجویی با توجه به ظرفیت و امکانات موجود، به خوبی ایفای نقش می‌کنند. برخی از تشکل‌های دانشجویی حلقه ابتدایی و اعضای شورای مرکزی خود را از دست داده‌اند چراکه به دلیل کرونا، دانشجویان به شهرهای خود بازگشتند. دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل اینکه بومی هر شهر هستند، نسبت به تشکل‌های دانشجویی سایر دانشگاه‌ها کمتر آسیب دیدند.

 به عنوان مثال بسیج دانشجویی واحد گیلان مطالبه‌گری از شورای شهر را آغاز کرد و توانستند اولویت‌های مشکلات شهر را مشخص کرده و از مسئولان حل آنها را درخواست کنند.

نقش جریان دانشجویی در هدایت مردم به سمت انتخاب اصلح را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در مرحله اول باید مشخص شود، کاندیدای اصلح چه ویژگی دارد. این شاخص‌ها و ویژگی‌ها مانند مردمی و انقلابی، عدالتخواه بودن یا جهادی کار کردند، توسط رهبر انقلاب تعیین شده است.

جریان دانشجویی اگر می‌خواهد مردم را سوق دهند به سوی انتخاب فرد اصلح باید مطالبه‌گری مناسبی از کاندیداها داشته باشد و برنامه‌ آنها برای حل مسائل اولویت دار کشور جویا شوند.

جریان دانشجویی بعد از مطالبه‌گری می‌تواند با شفاف‌سازی برنامه‌های کاندیداها و رویکردهای آنها به مردم در انتخاب مناسب کمک کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094966

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =