بهبود عملکرد دوربین دو چشمی با یک دستاورد بومی

یک شرکت دانش بنیان با استفاده از پوشش نابازتابنده نانویی موفق به بهبود عملکرد دوربین‌های دوچشمی شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو؛ یک شرکت دانش بنیان با استفاده از پوشش نابازتابنده نانویی موفق به بهبود عملکرد دوربین‌های دوچشمی شده که در این راستا از لنز محصول شرکت دانش بنیان دیگر بهره برده است.

آزمون بررسی خواص بازتابش نور مرئی روی این دوربین‌ها انجام شده است که نشان‌دهنده بهبود خواص نمونه بعد از پوشش‌دهی با ضخامت کمتر از ۱۰۰ نانومتر در سطح لنز مورد استفاده در دوربین‌های شکاری این شرکت است، به شکلی که میزان عبور نور مرئی از حدود ۹۰-۹۲ درصد به ۹۷-۹۸ درصد افزایش یافته است.

پیش از این بسیاری از لنزهای دارای پوشش با قابلیت بازتاب نور از خارج تامین می‌شد، اما با تولید این نوع لنزها در داخل کشور، بخشی از نیاز صنعت برآورده می‌شود.

حجم بالایی از صنعت اپتیک به انواع لنزهای محافظ چشمی، شیشه اتومبیل، آینه‌ها، شیشه عینک، انواع نمایشگرها، سلول‌های خورشیدی، ماسک‌های محافظ شفاف و دوربین‌های شکاری اختصاص دارد.

در دوربین‌های شکاری به منظور افزایش کیفیت و بازده، نیاز به افزایش میزان نور عبوری و کاهش بازتاب نور از سطح لنز است. بدین منظور، روش‌های مختلفی همچون استفاده از مواد شفاف با قابلیت عبور کامل نور یا اعمال پوشش‌های ضد بازتاب، در ساخت تجهیزات اپتیکی مورد توجه قرار گرفته است.

با استفاده از مواد متفاوت و بهینه‌سازی دقیق می‌توان لایه‌هایی با قدرت بازتابش بالا یا لایه‌های کاملاً ضدبازتابش به همراه مقادیر متفاوت انتقال و جذب نور در یک طول موج خاص یا یک محدوده پهن از طول موج تولید کرد. ساخت لایه با خواص تعیین شده نیازمند انتخاب عوامل بازتابش‌دهنده مناسب، ضخامت لایه و تعداد لایه‌ها است.

استفاده از پوشش نانومتری حاوی تخلخل‌های با ابعاد مشخص می‌تواند ضریب شکست لازم را فراهم کند. کاربرد نانو پوشش‌های چندلایه بر روی سطح جلویی سلول‌های فوتو ولتاییک یا وسایل اپتوالکترونیک، بازتاب نور فرودی را کاهش داده و به بهبود عملکرد این ابزارها کمک شایانی. اعمال چنین پوشش‌هایی که معمولا از جنس TiO۲ یا MgF۲ هستند، به روش‌هایی مانند سل ژل یا رسوب گذاری فیزیکی بخار (PVD) امکان پذیر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =