مدت محدود زمان انتخابات نامزدها را به باتلاق عوام فریبی می‌کشاند

نماینده نشریات دانشجویی در دیدار رمضانه با مقام معظم رهبری گفت: مدت محدود زمان انتخابات نامزدهای انتخاباتی را به باتلاق عوام فریبی می‌کشاند تا در کوتاه ترین زمان به بیشترین نتیجه برسند. عملا این قانون مردم را درون زود پز انتخابات قرار می‌دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، فاطمه صحرانشین نماینده نشریات دانشجویی، عصر امروز در دیدار رمضانی سال ۱۴۰۰ دانشجویان با رهبر انقلاب، که به صورت مجازی برگزار شد، به سخنرانی پرداخت.

در متن سخنرانی وی آمده است: تسلیت خدمت قلب نازنین صاحب الزمان وتمام شیعیان عالم بخاطر فجایع چند روز اخیر؛ عرائضم را در سه بخش به سمع و بصر حضرتعالی می رسانم.


رهبرا
امروز ما با یک انقلاب عظیم رسانه ای مواجه هستیم که باعث تقلیل جایگاه مراجع اصلی آگاهی بخش شده است. آقایان حتی نمی‌خواهند این حقیقت آشکار را بپذیرند همین که امروز به جای ارائه ادبیات مردمی از سوی رسانه‌های منتصب به حاکمیت شاهد قشری گری در رسانه شده ایم و همچنان شاهد تخصیص بودجه‌های هنگفت به بخش‌های عریض و طویل بی اثر و منفعل هستیم نشان از این دارد که حکمرانی رسانه‌ای در جمهوری اسلامی دچار ضعف جدیست.


حضور مردم در فضای مجازی فرصتی است تهدید آمیز که باید آن را با تدبیر درست غنیمت شمرد. بمباران اخبار جعلی و شبهه افکنی عده ای معلوم الحال علیه منافع ملی اراده مردم را نشانه رفته و میدان را برای یک جنگ تمام عیار مهیا کرده است.


حال وقت آن رسیده که آقایان در شورای عالی فضای مجازی سند سواد رسانه‌ای را تنظیم کنند که از امنیت فکری مردم صیانت شود.


حضور جریان ساز مردم برای ظهور اتحاد امت مسلمان درعرصه بین الملل فرصتی بی بدلیل است که در زندان آزادی بیان غربی اسیر شده؛ حتی نمی توان چهره واقعی مرد میدان را به درستی به جهانیان که هیچ به وزارت امور خارجه خود عرضه کرد.


آقایان بنا به مصلحت یک شبه تصمیم به فیلتر کردن فلان شبکه می گیرند، اما روز بعد شاهد حضور مسئولین حکومتی در همین رسانه فیلتر شده هستیم آیا نمیدانند پانسمان مقطعی، چون فیلترینگ باعث عفونتی عمیق بر دمل چرکین شبکه مذکور می‌شود که با تجویز درمان اشتباه به تشدید درد دامن می‌زنند؟

و اما مشارکت؛ رکن اصلی مردم سالاری دینی. اصلی که غفلت آن را به بحران تبدیل میکند و بحران مشارکت، بحران مشروعیت نظام مردمسالار را رقم می زند. در حالی به استقبال سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می رویم که ایرادات قانون انتخابات ریاست جمهوری این جلوه مشارکت مردمی را با چالش مواجه کرده. برای مثال فشردگی زمانی فرآیند انتخابات یکی ازاین اشکالات است. مدت محدود نامزدهای انتخاباتی را به باتلاق عوام فریبی می‌کشاند تا در کوتاه ترین زمان به بیشترین نتیجه برسند. عملا این قانون مردم را درون زود پز انتخابات قرار می‌دهد.

نکته تلخ آنجاست که آقایان از مردم انتظار دارند در کمترین زمان ممکن مشارکت حداکثری را رقم بزنند. فشردگی زمان انتخابات به جای آگاهی بخشی به القای هیجانات می‌انجامد. انتخاباتی که قرار بود نشان دهنده شعور ملی باشد به نمایش شور ملی تقلیل پیدا می‌کند. حال متوجه می‌شویم برخی مسئولین مشارکت سیاسی مردم به عنوان سوپاپ اطمینان نظام یاد می‌کنند. این حداقلی‌ترین و مشمئزانه‌ترین نگاه به ابزارهای مردم سالاری دینیست و اشکال دیگر این قانون پول‌های هنگفت بی حساب و کتابی است که سر هر انتخابات از سمت سرمایه داران و حتی بیت المال به سمت ستادهای انتخابات جاری و ساری می‌شود.

متاسفانه با شفاف نبودن ساختارهای مالی شرکت‌های دولتی و هلدینگ‌های خصولتی بعضا اخبار تزریق وقت بی وقت بیت المال به ستادهای انتخاباتی به گوش می رسد. البته ادعا شده راهکارهایی برای شفافیت‌های مالی پول‌های انتخاباتی پیش بینی شده؛ لیکن با ظهور فضای مجازی این راهکارها اثربخشی خود را از دست داده و بی فایده شده.


ما این مسئله را ناشی از یک عدم شفافیت کلی شرکت‌های دولتی می‌دانیم که متاسفانه بالغ بر بیش از دو سوم بودجه کشور را شامل‌ می‌شود. تمام این‌ها باعث شده انتخابات ما به جای سال به سال نزدیک شدن به مردم سالاری دینی به لیبرالیسم غربی بدل گردد و عملا  در آن اصحاب ثروت برنده باشند.

آگاهی بخشی صادقانه بذریست که نهال اعتماد عمومی را پرورش می دهد و اعتماد عمومی بستر مشارکت مردمی است جامعه اگر به دریافت اطلاعات صادقانه از حاکمیت امید نداشته باشد دلیلی هم برای حضور در پای صندوق های رای ندارد. مثلا نحوه سقوط سقوط هواپیمای اوکراینی در دی ماه ۹۸ قلب اعتماد عمومی را نشانه گرفت یا حتی سردرگمی از نحوه و زمان اطلاع رسانی کشف موارد اولیه کرونا در کشور و همچنین شفاف نبودن وضعیت افراد معترض به گرانی بنزین در آبان ۹۸ بر پیکر اعتماد عمومی جریحه وارد کرد. حال آنکه سیاست آقایان این است ما نگوییم شنیده نمی‌شود، اما با ظهور رسانه‌های فراگیر و فضای مجازی اگر ما نگوییم با تفسیر خصمانه از دشمنانمان شنیده می‌شود.


مسئله بعد بحران جمعیت است. همانطور که مستحضرید نرخ رشد جمعیت در سال نود و نه به عدد ۰.۷ رسیده است؛ و بیش از ۱۰ درصد جمعیت کشور در رده سنی سالمندی قرار دارند. کشور در آستانه سونامی عظیم سالمندی است که فقط یکی از آثار مخرب آن افزایش بیش از چهار برابری نیاز به خدمات سلامت در سالمندان نسبت به جوانان می‌باشد. یقینا نظام سلامت آمادگی مدیریت این سونامی را نخواهد داشت. از همین رو تهیه سند راهبردی سالمندی فعال یک ضرورت است.


امروز شاهد بی تفاوتی سوال برانگیز مجموعه‌های تصمیم ساز و تصمیم گیر نسبت به حل معضلات جمعیتی هستیم مثال واضح این کوتاهی و چشم پوشی مسئولین، آمار وحشتناک سقط جنین جنایی و غیرقانونی است، بطور میانگین روزانه بیش از هزار مورد سقط جنین! فاجعه‌ای با عوارض جسمی و روانی متعدد برای مادران که بدلیل عدم آگاهی بخشی توسط متخصصین امر و عدم برخورد قضایی با عاملین این جنایت در حال تشدید است؛ و یا معضل ناباروری که بیش از ۲۰ درصد زوجین را درگیر کرده، آماری که به شکل قابل توجهی از میانگین جهانی بالاتر است. در مسئله درمان ناباروری علیرغم اینکه علم درمان در کشور وجود دارد، بدلیل کم توجهی مسئولین وزارت بهداشت، زیرساخت لازم برای درمان در کشور ایجاد نشده و از طرفی حمایت مالی از پروسه درمان این زوجین نیز با واژه تقریبا هیچ قابل توصیف است.


آقا جان با بی عملی نمیتوان به جنگ این تهدید بزرگ و این چالش جدی رفت، چطور است که برای مبارزه با یک ویروس منحوس گذرا ستاد مرکزی تشکیل می‌دهیم، اما برای ویروس مهلک تری که همانند گرداب آینده کشور عزیزمان را در خود فرو می‌کشد این چنین بی توجه ایم.


باید شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر را قاطعانه از پرده اذهان عمومی فروکشیم و آن را با فرزند کمتر زندگی سخت تر که بسیار منطقی تر، مستدل‌تر و استوارتر هست جایگزین کنیم. ما راه حل این کلان معضل را در اجماع مسئولین مربوطه ذیل یک قرارگاه ملی دانسته که در وهله اول بخوبی اهمیت موضوع را دریابد، نخبگان را اقناع کند، در آگاهی بخشی گسترده به جامعه بکوشد، تسهیلات واقعی مادی و معنوی جهت امر ازدواج و فرزندآوری فراهم کند و جامعه را با تغییر انگاره‌های ذهنی از عواقب خطرناک پیر سالی جمعیت بر حذر کند.


آقاجان بنده سفیر سلام دانشجویان خانواده کادر درمان هستم که این روزها در خط مقدم مبارزه با این ویروس منحوس علم خود را عملیاتی می‌کنند و محجوبانه درد خود را به خاطر درمان درد مردم نادیده می گیرند، اما مگر می‌شود با وجود درد، درمان اعلا داشت؛ لذا به پیوست نامه‌ای از دردهایمان برایتان گفتیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =