بخشنامه «الف» و «ب» بر حضور مفید اساتید تاکید دارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم گفت: دانشگاه بخشنامه «الف» و «ب» را صادر کرده است که بر حضور مفید اعضای هیأت علمی تاکید دارد و سعی دارد بعدی که قدری نسبت به آن غفلت شده است را مورد توجه قرار دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ اسفند سال گذشته، جزئیات نحوه همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در بخشنامه‌ای اعلام شده بود. طبق این بخشنامه اساتید این اختیار را دارند یکی از ۲ صورت «الف» یا «ب» را برای همکاری خود با دانشگاه انتخاب کنند. ایسکانیوز برای بررسی نقاط قوت و ضعف این بخشنامه با حجت‌الاسلام خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم گفت‌وگو کرده است.

خیری با بیان اینکه اعضای هیأت علمی تمام وقت که مسئولیت اجرایی ندارند طبق احکامشان باید ۳۲ ساعت حضور داشته باشند، اظهار کرد: نیمی از این زمان برای تدریس است و نصف دیگر آن هم برای حضور در دانشگاه است. اساتید در ساعات حضور باید کارهایی که وظیفه اعضای هیأت علمی است مثل فعالیت‌های علمی، پاسخگویی به دانشجویان، انجام کارهای پژوهشی و راهنمایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی را انجام دهند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم ادامه داد: آنچه در عمل در طول تاریخ فعالیت اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد رخ داده، این بوده که این میزان حضور اساتید کم رنگ شده است. در واقع دانشگاه برای برخی اعضای هیأت علمی به آموزشگاهی تبدیل شده که ساعاتی را به تدریس می‌پردازند و خیلی توجهی به بعد حضور ندارند. البته همه اینطور نیستند اما تعدادی از اساتید فقط  خود را متعهد به تدریس می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه با همه‌گیری کرونا این حضور کم‌رنگ‌تر هم شده است، افزود: ارتباط نداشتن دانشجو با استاد در این شرایط مضاعف شده است. از آنجا که تدریس در فضای مجازی انجام می‌گیرد؛ برخی از اعضای هیأت علمی بعضاً یکسال است که دانشگاه خود را ندیده‌اند.

خیری تصریح کرد: این مسائل برای دانشگاهی که تلاش می‌کند یک دانشگاه مسأله محور باشد خسران است؛ دانشگاهی که در آن کارآفرینی، ارتباط با صنعت و ارتباط با دانشجو اولویت دارد و به دنبال این است که خودش را به عنوان یک دانشگاه اجتماعی مطرح کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم ادامه اداد: براساس این سیاست‌ها و وضعیتی که توصیف شد؛ دانشگاه بخشنامه «الف» و «ب» را صادر کرده است که بر حضور مفید اعضای هیأت علمی تاکید دارد و سعی دارد بعدی که قدری نسبت به آن غفلت شده است را مورد توجه قرار دهد.

وی با بیان اینکه این بخشنامه برای ایجاد انگیزه در اعضای هیأت چند مولفه را مورد توجه قرار داده است، گفت: یکی اینکه حقوق و مزایا را تا حدی افزایش داده است تا بتواند مشکلات اقتصادی اساتید را کمتر کند. مولفه بعدی این است که ارفاقی در نظر گرفته شده است و حضور فیزیکی در محیط دانشگاه را ملاک عمل قرار نداده است.

خیری خاطرنشان کرد: وقتی دانشگاه از عضو هیأت علمی توقع دارد که مسأله محور برخورد کند و دغدغه حضور در صنایع و پیشبرد اهداف فناورانه داشته باشد؛ چه بسا استاد احساس کند که این حضور آن هدف را تامین نمی کند. لذا بخشنامه نسبت به حضور فیزیکی انعطاف نشان داده و استاد به جای حضور می‌تواند کار دیگری را که برای اهداف دانشگاه مفید است، انجام دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم درباره دیگر مزایای این بخشنامه اظهار کرد: بخشی از اعضای هیأت علمی که تعدادشان هم کم نیست به عنوان اعضای هیأت علمی اجرایی در خدمت دانشگاه هستند. این افراد تحت عناوینی چون مدیر گروه، رئیس دانشکده، پژوهشگر و اعضای شوراها و کمیته‌ها فعالیت می‌کنند و هیچ تکلیف مضاعفی به دوش این افراد نیامده است. این اعضا مشمول بخشنامه «الف» هستند و اضافه حقوق و مزایا شامل آنها شده است.

وی ادامه داد: برخی از اعضای هیأت علمی هم ممکن است ترجیحشان بر این باشد که تمام وقت بمانند اما فقط کار تدریس را در دانشگاه انجام دهد. این افراد در واقع تمایلی به حضور غیر از موظفی تدریس ندارد. پیش از این تاکید بر این بود که نیمی از موظفی باید حضور باشد و این دینی را به گردن عضو هیأت علمی می‌انداخت وحضور نداشتن آنها اگر هماهنگ نمی‌شد مشکل شرعی داشت.

به گفته خیری دانشگاه این امکان را ایجاد کرده که اگر فردی نمی‌تواند حضوری غیر از حضور آموزشی داشته باشد؛ عضو تمام وقت بماند اما قدری از مزایای او کاهش داده شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم با تاکید بر اینکه این بخشنامه به شرایط اعضای هیأت علمی توجه کرده است، گفت: روح این بخشنامه همسو با سیاست‌های دانشگاه است و به اعضای هیأت علمی هم کمک می‌کند. طبیعتاً اعضای هیأت علمی که طبق حکمشان در خدمت دانشگاه باشند و کار مفید انجام دهند از چنین بخشنامه‌ای  استقبال می کنند همانطور که استقبال هم شده است.

وی ادامه داد: در دانشگاه قم عده خیلی کم و انگشت‌شماری گفته‌اند که در گروه «ب» قرار بگیرند و عمده افراد تمایل دارند که به دانشگاه کمک کنند و حضور مفید داشته باشند. در حال حاضر هم بسیاری از اساتید خدمت می‌کنند و با این بخشنامه این موضوع هدفمند می‌شود. در واقع این بخشنامه همکاری اساتید را سامان می‌دهد و دانشگاه هم در مقابل طبق تعهدی که دارد؛ حقوق و مزایای بیشتری را به او می‌دهد.

خیری با بیان اینکه بخشنامه رکود علمی یکی از بخشنامه‌هایی است که روی زمین مانده و اگر اجرا می‌شد تعدادی از اساتید با مشکل مواجه می‌شدند، تصریح کرد: دانشگاه این بخشنامه را اجرا نکرده چرا که نگاهش، نگاه تشویقی بوده است. طبیعی است که هر بخشنامه جدیدی نقاط ضعفی هم داشته باشد که قابل اصلاح است و انشالله این نقاط ضعف هم برطرف خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =