پیش بینی وضعیت بورس در روزهای آینده/ بررسی نقش بانک مرکزی در ریزش بورس

کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: موارد انتقادی به عملکرد بانک مرکزی بسیار زیاد است ولی چون این انتقادات با پاسخگویی مناسب از سوی بانک مرکزی همراه نشده به انبوهی از تقاضاها و نارضایتی ها در مورد عملکرد این نهاد در بازار سرمایه تبدیل شده است.

همایون دارابی؛ کارشناس بورس و بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص وضعیت فعلی بازار بورس و تاثیر انتخابات بر آن گفت: در حال حاضر ایام انتخابات ریاست جمهوری است و این انتخابات به دلیل اینکه اکثر مدیران بانک ها، شرکت‌های سرمایه گذاری وهلدینگ ها و به طور کل تیم اقتصادی تغییر کنند، بسیار مهم است به همین دلیل شرایط حاکم بر بازار، شرایط انتظار است.

وی ادامه داد: عواملی چون بالا بودن نرخ بهره بانکی، مشکلات بخش تولید، ناپایداری بخش ارز و قیمت گذاری‌های دستوری و ... سبب شده تا وضعیت بازار دچار اختلال و ضعف بزرگی بر آن حاکم شود. معامله‌گران منتظر نتیجه انتخابات زیاست جمهوری هستند تا پس از مشخص شدن تیم اقتصادی دولت در وزارتخانه های اقتصاد، نفت، نیرو، رفاه، صمت، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، ارتباطات و بانک مرکزی که بخش‌های زیادی از بازار متاثر از آنهاست، تصمیم‌گیری کنند که این سبب روشن شدن تکلیف بازار بورس در سال جاری میشود.

مقصر اصلی ریزش بازار سرمایه بانک مرکزی است

این کارشناس بورس و بازار سرمایه‌ در خصوص سهم دولت و به ویژه بانک مرکزی در آشفته‌بازاری بورس گفت: سهامداران از عملکرد بانک مرکزی ناراضی هستند و اکثر این سهامداران بانک مرکزی را مقصر اصلی ریزش بازار سرمایه میدانند که در این خصوص باید عوامل متعددی مثل بالا بودن نرخ بهره بانکی، بالا بودن نرخ ارز نقش زیادی دارد.

وی در ادامه گفت: برای مدت زمان طولانی نرخ ارز به صورت دستوری تعیین شد و همچنین اختلاف قیمت حدودا ۱۴ درصدی بین سامانه نیما و بازار آزاد به معنای تنبیه تولیدکننده و صادرکننده است و در این میان فقط واردکنندگان هستند که سود میکنند.

دارابی با بیان اینکه بانک های خصوصی که سهم مهمی در بورس دارند تاکید کرد: تمثیل نرخ ارز، قرارگرفتن سهم‌داران حقیقی در هئیت مدیره ها عملا موجب فشار بر بازار شد و همچنین بانک مرکزی با اعطای ۶۸هزار میلیارد تومان سهام به بانک‌های دولتی و خصوصی را که در  شب عید تصویب کرد موجب بروز مشکل جدی در این بانک ها شد.

وی بیان کرد: موارد انتقادی به عملکرد بانک مرکزی بسیار زیاد است ولی چون این انتقادات با پاسخگویی مناسب از سوی بانک مرکزی همراه نشده به انبوهی از تقاضاها و نارضایتی ها در مورد عملکرد این نهاد در بازار سرمایه تبدیل شده است.

این کارشناس بورس و بازار سرمایه‌گذاری  در خصوص چشم انداز بازار بورس طی ماه های آینده گفت: وضعیت بازار بورس کاملا وابسته انتخابات و تیم اقتصادی دولت آینده است. اینکه تیم اقتصادی میتواند مدافع تولید باشد و قیمت‌گذاری‌های دستوری را لغو و فرصت‌های کسب درآمد بدون دردسر مثل نرخ سود بانکی را کاهش دهد، آن زمان است که میتوان امیدوار باشیم که تولید و اشتغال در کشور رونق خواهد گرفت و چون بورس آیینه انعکاس وضعیت اقتصادی کشور است در صورت انجام موارد مذکور از سوی دولت آینده، شرایط میتواند بهتر شود.

کد خبر: 1099351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =