معادن به جای استخراج، دست دلالان می افتد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه ضابطه ای برای مجوزدهی وجود ندارد، هر کسی با هر شرایطی حتی بدون هیچ تخصص و پشتوانه مالی و علمی و حتی وجاهت قانونی میتواند مجوز معدن بگیرد.

لطف اله سیاهکلی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای لسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص نبود صنایع پایین دستی در حوزه معادن و مشکلاتی که در این خصوص وجود دارد با بیان اینکه اساس فعالیت های صنعتی؛ معدن است افزود: استخراج معدن بدون صنایع پایین دستی به معنای خام فروشی است که این خام فروشی ظلم به کشور و مردم است.

وی ادامه داد: کشور سرشار از منابع غنی معدن است که صاحب اصلی این منابع و معادن مردم هستند بنابراین برای اینکه بتوانیم کمبود درآمدهای ارزی را جبران و همچنین تولید را فعال کنیم باید در حوزه معدن، صنایع پایین دستی ایجاد و گسترش دهیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چنانچه صنایع پایین دستی را فعال کنیم هم درآمدهای ارزی و همچنین کیفیت صادرات افزایش پیدا میکند و همچنین در داخل نیز مواد لازم را برای تولید فراهم میشود. پس ورود به این موضوع یک امر تخصصی، عقلانی و شرعی است که باید در بخش معادن و صنایع پایین دستی بیشتر مورد توجه قرار گیرد ولی متاسفانه به دلیل عملکرد دولت این بخش مغفول مانده است.

سیاهکلی تاکید کرد: ضعف ما در بخش معادن بسیار هست به نحویکه حتی در استخراج نیز با مشکل مواجه هستیم که در این راستا و برای رفع مشکلات معادن و تسریع در روند کار، اقداماتی در کمیسیون صنایع و معادن در حال انجام است که امیدواریم پس از تصویب در کمیسیون در دستور کار مجلس قرار گیرد.

وی خاطرنشان نشان کرد: ضعف دولت ها در خصوص مجوز دهی بوده و همچنان نیز این روند ادامه دارد به این معنا که  ضابطه ای برای مجوزدهی وجود ندارد و هر کسی با هر شرایطی حتی بدون هیچ تخصص و پشتوانه مالی و علمی و حتی وجاهت قانونی، میتواند مجوز معدن بگیرد و اغلب چون افرادی که معدن به اسم شان ثبت شده، پشتوانه مالی برای استخراج معدن ندارند و به دلیل مشخص نبودن زمان استخراج در واقع اجحاف منابع و درآمد کشور محسوب میشود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: گاها شاهد دلالی در حوزه معادن هستیم که سبب میشود معادن بدون هیچ اقدام مثبتی دست به دست میشوند و در مواردی که استخراج صورت میگیرد به دلیل نبود نظارت‌های کافی موجب آسیب به محیط زیست میشود، حتی در این زمینه، دستورالعمل و قانونی برای بازگرداندن محیط زیست به حالت اولیه، پس از استخراج معادن وجود ندارد و به دلیل حمل و نقل هایی که در این خصوص صورت میگیرد  موجب آسیب‌ به طبیعت، جاده‌ها و... میشوند.

کد خبر: 1099821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =