بازار خودرو به کما رفت/ صنعت خودرو باید از انحصار خارج شود

کارشناس صنعت خودرو گفت: انتخابات ریاست جمهوری و مذاکرات هسته ای در وین، بازار خودرو را به کما فرو برده اند.

بابک صدرایی؛ کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص وضعیت موجود در بازار خودرو گفت: بازارهای موجود در ایران به ویژه بازار خودرو و صنایع مربوط به آن متاثر از مسائل سیاسی هستند که در خصوص سیاست داخلی؛انتخابات ریاست جمهوری و در سیاست خارجی؛ برجام و توافقات هسته ای، این بازار را تحت شعاع قرار میدهد.

وی ادامه داد: در ایام انتخابات ریاست جمهوری در همه دوره ها شاهد رکود بازار بودیم زیرا همه منتظر میمانند تا نتایج معلوم و سیاست های دولت آینده مشخص شود از سوی دیگر در مذاکرات وین، نوسانات بازار را افزایش و کاهش میدهد و به دلیل بی نتیجه ماندن این مذاکرات تاکنون، حالت بلاتکلیفی حاکم بر بازار است. همین دو عامل سبب به کما رفتن بازار خودرو شده است.

صدرایی تاکید کرد: حدود 4 دهه است که در صنعت خودرو انحصار داریم و یکی از دلایلی که صنایع ما پیشرفت نمی کند این است که عضو سازمان تجارت جهانی نشدیم. ساختار صنعت خودروی ایران چون دولتی است برای بقای خود مجبور است تا انحصار را حفظ کند.

این کارشناس خودرویی در پاسخ به تاثیر واردات خودرو در بازار عنوان کرد: سال 97 آخرین سالی بود که واردات خودرو داشتیم در آن زمان که حدود 1 میلیون 200 دستگاه تولید خودرو داشتیم سهم خودروهای وارداتی حدودا 60هزار دستگاه بود که سهم شان در بازار فقط 5 درصد بود. خودروهایی که ارزان ترین شان از گران ترین خودروهای داخلی نیز گران تر بود و توان رقابت با همدیگر را نداشتند و صرفا جنبه روانی آن بود که بر بازار تاثیر میگذاشت.

وی تاکید کرد: در هیچ جای دنیا نه دیدیم و نه شنیدیم که خودرو را با قرعه کشی عرضه کنند. امروز دنیا به سمت عرضه آزاد پیش می رود در حالیکه در ایران این عرضه به صورت قرعه کشی شده انجام می شود که واقعا جای سوال دارد، این تفکر یک تفکر پوچ و بیهوده است، هیچ یک از کشورهای دنیا برای خرید خودرو محدودیت ندارد.

صدرایی در خصوص تاثیر مذاکرات وین بر بازار خودرو و احتمال بازگشت برندهایی که قبلا در این صنعت فعال بوده اند، بیان کرد: بنده بعید میدانم که اکثر برندهایی که از ایران رفته اند مجدد برگردند زیرا اتفاقاتی که در ایران رخ میدهد نشان میدهد که بازار متثر ازآنها بوده و ثبات ندارد حتی اگر توافقات هسته ای به نتیجه برسد مشاهده میکنیم که در داخل سیاست خارجی ثبات ندارد و از طرفی خودروسازان خارجی با چنین مراوداتی که ما داریم نمیتوانند در ایران کار کنند و به همین دلیل استقبال برای حضور در کشورمان را کم میبینم.

پایان پیام/

کد خبر: 1100472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =