گلایه‌های معلولان از روند واکسیناسیون کرونا/ مجلس پیگیر؛ دولت بی‌تفاوت

کمپین معلولان به روند واکسیناسیون و در اولویت قرار ندادن این قشر از جامعه در واکسیناسیون کرونا اعتراض کرد. این در حالی است که کمیسیون بهداشت مجلس موافق اولویت داشتن معلولان است اما وزارت بهداشت همکاری نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، یک سال و چند ماهی از ورود ویروسی در ابعاد نانوذره می‌گذرد و کمتر کسی تصور می‌کرد که بتواند دنیا را درگیر بحران کند. در این میان قشری از جامعه که بیش از دیگران ضربه خوردند و آسیب دیدند، معلولان بودند. معلولان بسیاری در کشور ما زندگی می‌کنند که بعد از کرونا شغل خود را از دست دادند یا مشکلات ناشی از معلولیت آن‌ها را بیش از دیگران در برابر کرونا آسیب‌پذیر کرد. از این میان افراد دارای معلولیت‌هایی مانند سندروم داون، اتیسم و دیستروفی آسیب‌پذیرتر هستند. اردیبهشت سال جاری  مدیرکل توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور از آغاز واکسیناسیون ۲۰ هزار معلول و سالمند در کشور خبر داد اما این تعداد تنها شامل معلولانی شد که در مراکز توانبخشی نگهداری می‌شدند. روز گذشته هم کمپین معلولان به روند واکسیناسیون معلولان اعتراض کرد و خواستار در اولویت قرار دادن این قشر از جامعه شد.

گلایه‌های معلولان از روند واکسیناسیون کرونا/ مجلس پیگیر؛ دولت بی تفاوت

مدیر کمپین معلولان: مکاتبات ما با وزارت بهداشت نتیجه‌بخش نبود

بهروز مروتی؛ مدیر کمپین معلولان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز با اشاره به نتیجه‌بخش نبودن مکاتبات کمپین با وزارت بهداشت گفت: بعد از عید مکاتباتی با وزارت بهداشت داشتیم و مشاور امور توانبخشی وزیر ابراز امیدواری کرد که  این امر صورت بگیرد اما ترتیب اثر داده نشد. پس از آن از طریق مجلس شورای اسلامی اقدام کردیم؛ مجلس همکاری خوبی داشت و دکتر شهریاری؛ رییس کمیسیون بهداشت تاکید کردند که این اتفاق هرچه سریع‌تر صورت گیرد اما هنوز اقدامی از سوی ستاد کرونا انجام نشده است.

معلولان در وضعیت بغرنجی به سر می‌برند

او به وضعیت بغرنج معلولان و آسیب‌پذیر بودن آن‌ها در برابر کرونا اشاره کرد و ادامه داد: حتی پاسخ نامه رییس کمیسیون بهداشت مجلس از سوی وزارت بهداشت داده نشده است. پیگیری‌هایی که ماه‌ها است درحال انجام آن هستیم هنوز به نتیجه نرسیده است. از طرفی ما هر روز خبرهایی از معلولانی که با ابتلا به کرونا فوت می‌کنند، دریافت می‌کنیم. بسیاری از معلولان به ویژه آن‌هایی که دست فروشی می‌کردند هم کارشان را از دست داده‌اند. معلولان در وضعیت بغرنجی به سر می‌برند.

مروتی تاکید کرد: تعداد معلولان مشخص است و همه در بهزیستی پرونده دارند. آقای رییسی؛ سخنگوی ستاد کرونا که چند وقت پیش اقشار در اولویت برای دریافت واکسن را اعلام کرد نامی از معلولان به میان نیاورد. برخی از معلولان مانند اتیسم و سندروم داون که درکی از شرایط و توان رعایت پروتکل‌ها را ندارند، بسیار آسیب‌پذیر هستند. فقط معلولانی که در مراکز نگهداری می‌شوند واکسینه شده‌اند که حتی واکسیناسیون آن‌ها هم به پایان نرسیده است.

گلایه‌های معلولان از روند واکسیناسیون کرونا/ مجلس پیگیر؛ دولت بی تفاوت

رییس کمیسیون بهداشت مجلس: به نظر ما معلولان برای دریافت واکسن اولویت دارند

به جهت پیگیری موضوع گفت‌وگویی با رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی داشتیم. حسینعلی شهریاری ضمن اعلام موافقت کمیسیون بهداشت مجلس با در اولویت قرار دادن معلولان عنوان کرد: معلولیت‌ها اشکال متفاوتی دارند و این ستاد کرونا است که در مورد اولویت‌های واکسیناسیون تصمیم می‌گیرد.

رییس کمیسیون بهداشت مجلس اشاره‌ای هم به کمبود واکسن داشت و گفت: ما هم آرزو داریم که واکسن به قدری واموجود باشد که همه بتوانند استفاده کنند. به نظر ما معلولان برای دریافت واکسن اولویت دارند اما در نهایت این ستاد کرونا است که تصمیم‌گیری می‌کند. معمولا زمانی که به نامه می‌دهند آن‌ها را به مسئولان مربوطه ارجاع می‌دهیم و در مورد نامه معلولان هم همین‌طور بود. تلاش می‌کنیم تا هر کمکی که می‌توانیم به استخدام، درمان و غیره به جامعه معلولان بکنیم. در مجموع با در اولویت قرار دادن معلولان موافق هستیم.

محمدتقی جغتایی؛ مشاور امور توانبخشی وزارت بهداشت هم در گفت‌وگو با ایسکانیوز عنوان کرد که مکاتبات انجام شده توسط کمپین معلولان تحویل معاونت بهداشت شده است و در واقع معاونت بهداشت باید در این خصوص تصمیم‌گیری کند اما تلاش‌های ما برای  برقراری ارتباط با علیرضا رئیسی؛ معاون بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد کرونا بی‌نتیجه ماند و پاسخی از سوی این وزارت خانه و ستاد کرونا دریافت نکردیم. این درحالی است که واکسیناسیون گروه‌های درخطر می‌تواند فشار وارد بر واحدهای درمانی در کشور را کاهش دهد تا مسیر مقابله با کرونا هموارتر شود. معلولان هم جزو اقشاری هستند که در برابر کرونا آسیب‌پذیرترند و بهتر است که در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند.

کد خبر: 1100947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =