سیاست ایران در قبال افغانستان و طالبان چیست؟

ایران در نظر دارد که در فضای بین‌الملل با دولت فعلی افغانستان و گروهک طالبان مذاکرات داشته باشد؛ سیاست خارجه ایران هیچ زمانی بر تضعیف دولت مرکزی افغانستان نبوده است اما در کنار این سیاست با طالبان نیز مذاکراتی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، پیشروی گروهک طالبان در افغانستان طی چند روز گذشته آهنگ سریع‌تری به خود گرفته و بیشتر شهرهای مرزی این کشور به تصرف این گروهک در آمده است. 

امیر عامری در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به تصرف افغانستان توسط گروهک طالبان بیان کرد: در حال حاضر طالبان آنقدر قدرتمند نیست که تهدید جدی برای دولت مرکزی افغانستان باشد. تمامی امور مهم کشور، با نظارت و توسط دولت انجام می‌شود.

 وی درباره سیاست آمریکا در قبال افغانستان عنوان کرد: آمریکا به دنبال ضعیف نگه داشتن افغانستان در منطقه است و از ایجاد باتلاق سیاسی در این کشور منفعت می‌برد. دولت بایدن از قدرت  طالبان حمایت می‌کند در حالیکه همزمان دولت اشرف غنی را نیز مورد حمایت خود قرار می‌دهد.

مسئول بین‌الملل مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه آمریکا نمی‌خواهد شاهد افغانستان قوی باشد، گفت: آمریکا در این راستا سیاست دوجانبه در پیش گرفته است و نهان و آشکارا از دولت مرکزی و طالبان حمایت‌های مالی و نظامی انجام می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه طالبان نسبت به دهه‌های 70 و 80 تغییر کرده است، گفت: این تغییرات در ایدئولوژی فکری آنها نیست بلکه در  تعامل با مردم و روابط سیاسی است. طالبان در حوزه سیاسی نگاه‌شان نسبت به حقوق اقلیت‌ها و آزادی زنان تغییر کرده و در موضع گیری‌ها و گفت‌وگو با رسانه‌ها از حقوق آنها دفاع می‌کند. 

عامری با بیان اینکه طالبان به دنبال ایجاد امارت اسلامی افغانستان هستند، گفت: کنترل کامل افغانستان و ایجاد امارت اسلامی آرمان و هدف اصلی این گروهک است که قصد دارند به آن دست پیدا کنند.

مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد مشهد درباره آینده سیاسی و حکومت این کشور اظهار کرد: به طور قطع طالبان هیچ زمانی نمی‌توانند تمام افغانستان را اشغال کرده و حکومت مرکزی تشکیل دهند. همچنین در چند روز گذشته محمد نعیم سخنگوی گروهک طالبان به رسانه‌ها اعلام کرده بود که طالبان حدود 80 درصد از افغانستان را در اختیار دارد، در حالی که آنها تنها حدود 20 درصد از افغانستان را اشغال کردند.

وی با بیان اینکه طالبان در حدود 70 درصد از شهرهای مرزی به ویژه ولایت بدخشان را به تصرف درآورده است، ادامه داد:  هنوز هیچ کدام از شهرهای مهم مانند کابل، مزار شریف، جلال آباد و بامیان در تصرف طالبان نیست و تنها چند شهر مرزی در اختیار این گروهک قرار گرفته است. 

سیاست دوجانبه ایران در مقابل افغانستان

عامری با تاکید بر اینکه سیاست ایران در قبال افغانستان، سیاست دوجانبه است، گفت: ایران در نظر دارد که در فضای بین‌الملل با دولت فعلی افغانستان و هم گروهک طالبان مذاکرات داشته باشد. سیاست خارجه ایران هیچ زمانی بر ضعیف کردن دولت مرکزی افغانستان نبوده است اما در کنار این سیاست، با طالبان نیز مذاکراتی دارد.

مسئول بین‌الملل مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا دعوت ایران از طالبان برای حضور و برگزاری جلسات، این شائبه را به وجود می‌آورد که ایران حامی طالبان است؟، گفت: ایران با پیش گرفتن سیاست دوجانبه، طالبان را نفی نکرده؛ اما حمایت نیز نمی‌کند. 

وی مطرح کرد: نگاه مردم ایران به طالبان همان نگاه 23 سال پیش است که آنها زنان و کودکان را می‌کشتند و مردان را شلاق می‌زدند برای همین نیز دید درستی به این گروهک ندارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1102593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =