مرکز فناوری و نوآوری علوم زمین افتتاح شد

مرکز فناوری و نوآوری علوم زمین در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور افتتاح شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، کامبیز مهدیزاده مشاور عالی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در مراسم افتتاح مرکز فناوری و نوآوری علوم زمین گفت: افتتاح سومین مرکز فناوری و نوآوری زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی بعد از ایمینو (ایمیدرو) در روز ملی زمین را می‌توان فال نیک گرفت. مرکز فناوری و نوآوری علوم زمین اولین مرکزی نیست که در این زمینه فعالیت می‌کند اما افتتاح در محل تخصصی این مرکز را می‌توان به عنوان مهم‌ترین تفاوت آن با سایر مراکز در نظر گرفت.

مشاور عالی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: هر گاه از تفکر و مدیریت نفتی فاصله گرفتیم، پیشرفت حاصل شده است، همه ما مدیران نفتی هستیم. مدیریت نفتی مدیریت سیاه است و باید این مدیریت را زیست محیطی و پاک کنیم. اگر بخواهیم کشور پیشرفت کند باید به علوم پایه مخصوصا زمین‌شناسی نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. همه چیز از زمین است؛ اگر بدون نگاه و توجه به زمین حرکت کنیم قطعا به زمین خواهیم خورد.

مدیر طرح توسعه فناوری و نوآوری زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی اضافه کرد: سازمان زمین‌شناسی کشور بهترین کارشناسان و متخصصان را دارد و بزرگ‌ترین کارها را انجام داده، اما کمترین قدردانی از آن شده است، سازمانی که در اکثر کشورهای جهان وزارتخانه است.

مهدیزاده ضمن تشکر ویژه از معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: قبل از سورنا ستاری کسی معاونت علمی را نمی‌شناخت و روی آن حسابی باز نمی‌کرد. امروزه اگر پیشرفتی در عرصه فناوری و نوآوری رخ می‌دهد معاونت علمی پیش‌قراول بوده و همه نگاه‌ها به این مجموعه است. بدون اغراق نمره بیست کابینه متعلق به ستاری است؛ زیرا محلی ناشناخته را به کانون توجه همگان تبدیل کرده است. با موافقت معاون علمی و فناوری رئیس جمهور مقرر شد در راستای توسعه و تجهیز این مرکز حمایت‌های بیشتری از سمت معاونت علمی و فناوری صورت گیرد.

رونمایی از دستگاه جزر و مدسنج فراصوتی

مشاور عالی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اضافه کرد: امروز علاوه بر افتتاح مرکز فناوری و نوآوری علوم زمین، از دو محصول مهم و راهبردی دستگاه جزر و مدسنج فراصوتی(در مدلسازی پدیده های دریایی از جمله امواج و جریان های شدید، وقوع سونامی و همچنین جریانات جزر و مدی را رصد کند) رونمایی شد. این دستگاه می‌تواند احتمالCTD که در تعیین سرعت صوت در لایه‌های مختلف آب را ارزیابی کند و برای هیدروگرافی و زمین شناسی دریایی کاربرد دارد.

مهدیزاده اظهار کرد: در دیدار اخیر ستاری با رئیس جمهور منتخب، آیت‌الله رئیسی نیز به تداوم و حمایت از فعالیت‌های این معاونت، شرکت‌های دانش بنیان، شتاب‌دهنده‌ها و کارخانه‌های نوآوری، تاکید داشت، همان‌طور که طی هشت سال گذشته همواره مقام معظم رهبری و رئیس جمهور نیز بر این نکته تاکید داشته‌اند.

 اسماعیل قادری فر، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن‌ تاکید بر حمایت از شتاب‌دهنده‌های تخصصی کشور گفت: در حوزه زمین‌شناسی و معدن نیز می‌بایست از ظرفیت شتابدهنده‌های تخصصی این حوزه استفاده کرد.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: امیدواریم با ایجاد و توسعه مراکز نوآوری و فناوری و حمایت از شتاب‌دهنده‌های تخصصی مستقر در این مراکز، استارتاپ‌ها رشد کرده و به شرکت‌های دانش بنیان تبدیل و یک برنامه برد- برد برای توسعه و اشتغال در این عرصه ایجاد شود.

علیرضا شهیدی، رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز در این مراسم از حمایت معاونت علمی و فناوری جهت راه‌اندازی مرکز قدردانی کرد و افزود: ما سومین سازمانی هستیم که این مرکز را افتتاح کردیم اما با این تفاوت که این کار توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور انجام شده است. ما تولیدکننده ثروت برای کشور از طریق اکتشافات مواد معدنی هستیم و از این ثروت با شناسایی مخاطرات معدنی صیانت می‌کنیم.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اعلام اینکه این سازمان در بخش علوم زمین جزو تولیدکنندگان بزرگ تولید اطلاعات پایه است، گفت: کارهای ما پشتوانه سامانه کاداستر خواهد بود تا افراد متقاضی از اطلاعات این سازمان استفاده کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1102761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =