قانون اقدام راهبردی نبود دست دولت برای مذاکره خالی بود/ روحانی کشور را هفت سال معطل مذاکره کرد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره نقش قانون اقدام راهبردی بر پیشبرد مذاکرات گفت: روحانی اکنون این نکته را به خوبی می‌داند که اگر این قانون وجود نداشت، دست خالی دولت نمی‌توانست مذاکرات دور پنجم و ششم را پدید آورد.

«عباس مقتدایی خوراسگانی» نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری اسکانیوز؛ درباره اظهارات رئیس جمهوری در جلسه امروز (23 تیر) هیئت دولت مبنی بر ممانعت قانون اقدام راهبردی مجلس از لغو تحریم‌ها در اسفند ماه گفت: آنچه آقای روحانی گفته است بیشتر شبیه به شکوائیه است تا یک اقدام اجرایی و عملیاتی. رئیس جمهوری باید مستحضر باشد که بیش از هفت سال کشور معطل مذاکرات پیشنهادی وی شده است.

وی درباره نتیجه مذاکرات هسته‌‎ای دولت یازدهم و دوازدهم و برجام گفت: روحانی باید به این نکته توجه کند که علی‌رغم همه کوتاه آمدن‌های دولت و مماشات‌هایی که صورت گرفت، در نهایت ترامپ به صورت یک‌جانبه از برجام خارج شد و دست روحانی و تیم دولت در حنایی ماند که برای غربی‌ها رنگی نداشت و در نتیجه آن‌ها عادت کردند که به باج‌خواهی‌ها و زورگویی‌های خود بیش از پیش ادامه دهند.

مقتدایی با اشاره به عمل نکردن کشورهای غربی به وعده‌های خود گفت: حافظه تاریخی ملت ایران این نکته را در ذهن دارد که ما در برجام امتیاز دادیم اما امتیازی نگرفتیم و آمریکا با خروج از برجام و اروپایی‌ها با دست نگه داشتن و تعلل در اجرای اقدامات وعده داده شده در برجام، به هیچ‌یک از تعهدات خود عمل نکردند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: البته اشکالی ندارد و رئیس جمهوری حرف‌های خودش را در چند روز باقی‌مانده از عمر دولت بزند زیرا دولت بعدی واقعیت‌های جدیدتری را آشکار خواهد کرد، کمااینکه در این روزها محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در نامه‌ای که به مجلس نوشته، برخی از دیدگاه‌های خود را مطرح کرده است.

وی درباره نقش قانون اقدام راهبردی مجلس برای رفع تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران در پیشبرد مذاکرات گفت: روحانی اکنون این نکته را به خوبی می‌داند که اگر این قانون وجود نداشت، دست خالی دولت نمی‌توانست مذاکرات دور پنجم و ششم را پدید آورد.

مقتدایی درباره اظهارات روحانی مبنی بر لطمه خوردن اصل 60 قانون اساسی با تصویب قانون اقدام راهبردی در مجلس گفت: از آنجا که رئیس جمهوری لیسانس حقوق دارد باید بداند که اصل 60 قانون اساسی اعمال قوه مجریه را به رئیس جمهوری و وزرا موکول و مرتبط دانسته و تقنین در اختیار مجلس است.

وی با بیان اینکه روحانی در این روزهای پایانی دولت خود و با تجربه‌ای که به دست آورده باید بداند که قانون را مجلس گذاشته و اعمال آن بر عهده رئیس جمهوری است افزود: البته رئیس جمهوری در اجرای قانون اقدام راهبردی مجلس کوتاهی‌هایی داشته که در مجلس برای اینکه فرصت بهانه‌گیری به وجود نیاید، سخت‌گیری زیادی به روحانی نکرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: در هر صورت حرف‌های این روزهای روحانی، حرف‌های رئیس جمهوری است که در حال رفتن است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1103076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =