ماجرای پخش نشدن زخم کاری چیست؟

محمدحسین مهدویان با انتشار یادداشتی از پخش نشدن قسمت هفتم سریال «زخم کاری» خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، «زخم کاری» نام سریالی است که آخرین ساخته محمدحسین مهدویان به شمار می رود. این سریال در حقیقت برگرفته از یک رمان ممنوعه است که در هفته ای که گذشت، به مرکز حواشی بدل شده بود. این سریال که تا به حال 6 قسمت از آن توزیع شده، سنگ تمام گذاشته و در همان قسمت های نخست اغواگری یک زن شوهردار را برای پیرمردی پولدار به تصویر می کشد که نقشه قتل او را کشیده است. این سریال هم همانند آثار دیگری که حالا خشونت هم جو لاینفک آنها شده، پر است از روابط دختر و پسر، استفاده از مواد مخدر، سیگار و مشروب، رابطه مرد زن دار با دیگری و...

نکته ای که در مورد سریال زخم کاری باید به آن اشاره کرد این است که، در اقدامی عجیب ارشاد از ساترا به قوه قضاییه شکایت برد و نارضایتی خود از محتوای این سریال را اعلام کرد. در حالی که یک قدم عقب تر از ساخت، خود سازمان سینمایی به این اثر مجوز تولید داده بود و ساترا نیز به همین بهانه و همچنین برچسب رده سنی سریال که بالای 15 سال است، محتوایی که توزیع شده را بدون مشکل دانست. اقدامی که این روزها تولیدکنندگان آثار نمایشی هر محتوای نادرستی که می خواهند را در شبکه نمایش خانگی توزیع می کنند و با برچسب رده سنی نسبت به محتوای ارائه شده، شانه خالی می کنند.

اما در شامگاه پنجشنبه ـ ۲۴ تیر ماه ـ و در آستانه پخش سریال «زخم کاری»، محمد حسین مهدویان، کارگردان سریال با انتشار یادداشتی اعلام کرد که قسمت هفتم این مجموعه شبکه نمایش خانگی پخش نمی شود. او در روزهای گذشته هم با انتشار مطلبی در فضای مجازی به انتقاد صریح از رویه سازمان زیرمجموعه صداوسیما ـ ساترا ـ درخصوص سانسورهای اعمال شده بر این مجموعه پرداخته و تاکید کرده بود که در صورت ادامه این روند، از انتشار این سریال معذور است.

علی سعد، معاون  ساترا نیز در این خصوص در صفحه شخصی خود نوشت: درخصوص قسمت هفتم سریال «زخم کاری» جهت تنویر افکار عمومی:

اصلاحات در نظر گرفته شده توسط کارگزاری محتوایی در دو مرحله توسط گروه‌های مختلف تخصصی بررسی شد که نهایتا با تایید ضرورت اعمال اصلاحات، پلتفرم ملزم به اجرای آن شد. موارد اصلاحی از اواسط هفته به پلتفرم اعلام شده که زمان کافی برای اعمال آن‌ها در اختیار عوامل تولید بوده است؛ طرح عمومی نکات محتوایی اصلاح شده را در رسانه‌ها نقض غرض دانسته و به نوعی ترویج آن‌ها می‌دانیم. همان‌طور که قبلا اشاره شده، اصالت دادن به فرآیندها و عبور از رفتار و ملاک‌های سلیقه‌ای، محور حرکت ساتراست. حقوق تضییع شده کاربران اگر ناشی از اهمال پلتفرم در اعمال اصلاحات در زمان مقرر باشد را در این مورد پیگیری و در طول هفته درمورد آن تصمیم‌گیری می‌کنیم. مبنای جنجال پیاپی، به عنوان یک تکنیک بازاریابی را برای زیست‌بوم رسانه‌های صوت و تصویری کشور، مضر می‌دانیم.

بر اساس این گزارش، پخش نشدن قسمت جدید سریال «زخم کاری» در روز جمعه ـ ۲۵ تیر ماه ـ با حاشیه و مناقشه هایی در فضای مجازی همراه بوده است. سازندگان سریال و پلتفرم پخش کننده از سانسورهایی که بر جریان تولید آسیب می زند خبر می دهند و «احترام به مخاطب» را دلیل این تصمیم اعلام می کنند. سازمان زیرمجموعه صداوسیما هم با نسبت دادن این «جنجال ها» به «تکنیکی برای بازاریابی»، از پیگیری حقوق مخاطبی سخن می گوید که حالا سرنوشت سریالی که شش قسمت از آن را خریداری کرده و وقت گذاشته تا تماشا کند، در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

دادن "گرای سانسور" درباره یک سریال یا فیلم سینمایی نوعی حاشیه‌سازی عوامل فیلم‌ها محسوب می‌شود که به کرات از آن به منظور "تهییج مردم برای دیدن فیلم" و در نتیجه "افزایش  فروش" آن استفاده کرده‌اند. علاوه بر این، ناهماهنگی وزارت ارشاد و ساترا در نظارت بر محتوای سریال‌های نمایش خانگی در مراحل شکل‌گیری اثر و "شکایت‌بازی" این دو نهاد مسئول پس از انتشار و در هنگام پخش سریال‌ها، دانسته یا نادانسته با دادن "گرای توقیف" به مخاطبان، موجب تقویت "گرای سانسور" عوامل فیلم‌ها و در نتیجه فروش بالای این سریال‌ها شده است.

در تاریخ هشتم تیرماه نیز خبری مبنی بر شکایت وزارت ارشاد از ساترا به علت وجود صحنه‌های استعمال بیش از حد سیگار و مواد مخدر در سریال "زخم کاری" منتشر شده بود که ابتدا روابط عمومی سازمان سینمایی آن را تکذیب کرد اما با تأیید خبر از سوی ساترا آنها نیز مجبور به تأیید تلویحی آن شدند.

پیش از آن نیز توقیف سریال "می‌خواهم زنده بمانم" به درخواست ناجا، خبرساز شد و هر بار که اخباری اینچنینی منتشر می‌شود نتیجه‌اش بیشتر دیده شدن و افزایش درآمد آن سریال‌ها است.

"شکایت‌بازی" ساترا و ارشاد خود نه تنها "گرای توقیف" به مخاطبان می‌دهد، بلکه تاکنون واکنشی از سوی این دو نهاد مسئول در خصوص دادن "گرای سانسور" توسط سلبریتی‌های سریال‌های نمایش خانگی مشاهده نشده است.

با این همه آنچه مسلم است، در کشاکش این مناقشه ها و با هر حاشیه جدید، بیش از همه اعتماد مخاطب است که آسیب می بیند؛ بیننده ای که این روزها با ماندن اجباری در خانه برای فرار از ویروس مرگبار کرونا، به پروژه های شبکه نمایش خانگی با ممیزی هایی کمتر از تلویزیون پناه برده تا شاید برای لحظاتی، از دنیای اطرافش و مشکلات آن فاصله بگیرد و ساعاتی مفرح را به دور از دغدغه تجربه کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1103310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حميد کلاش IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      0 0
      بخدا مردم مسخره کرديد يعني ديگ مجموعه ايراني نگاه نميکنم اون از ميدان سرخ بگيرتا امستردام قهوه تلخ يکچنتا ديگه که حضور ذهن ندارم تا زخم کاري چرا شما سريال کامل نميسازيد که اگه به مشکل خورد کلا پخش نشه نه که دوتاش پخش بشه مابقيش به امان خدا