16روز مانده به پایان دولت روحانی / آخرین موضع گیری‌ها و اقدامات دولتمردان تدبیر و امید

آخرین موضع گیری‌ها و اقدامات دولتمردان تدبیر و امید در روزهای پایانی را اینجا بخوانید.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، رییس جمهوری با تاکید بر حساسیت و جدیت دولت بر ارائه گزارش‌های شفاف و دقیق از وضعیت اقتصادی کشور به مردم گفت: دولت تدبیر و امید ارائه گزارش شفاف و صریح از اقدامات خود به مردم را یک وظیفه می‌داند.

دویست و چهل و دومین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روز یکشنبه به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری برگزار شد.

در این جلسه گزارش مقدماتی دستگاه‌های مختلف بویژه بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه از وضعیت اقتصادی کشور در سه ماهه اول سال جاری و پیش‌بینی آینده ارائه شد. در این گزارش‌ها متغیرهای تاثیرگذار مانند تحریم و کرونا بر شاخص‌های گوناگون اقتصادی و تدابیر اتخاذ شده برای مقابله و مدیریت این عوامل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رییس جمهوری با تاکید بر حساسیت و جدیت دولت تدبیر و امید بر ارائه گزارش‌های شفاف و دقیق از وضعیت اقتصادی کشور به مردم گفت: دولت خود را موظف می‌داند به مردم با شفافیت و صراحت از فعالیت خود گزارش دهد و در ۸ سال گذشته این اقدام را به طور جدی پیگیری کرده است.

روحانی با تاکید بر اجرای دقیق این ماموریت افزود: دولت در کنار تعهد به مردم، با اتکا به نگاه ملی به انتقال مسئولیت تلاش کرده است با واقع بینی نقشه کلان اقتصادی کشور را برای دولت آینده ترسیم و تشریح کند.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه تلاش و تدابیر دولت برای گذر از مشکلات و ساماندهی اقتصاد کشور باید با دقت ارائه و ثبت شود، اظهار داشت: مردم حق دارند بدانند که چه گردنه‌ها و چه تکانه‌هایی موجب بروز چه نوع مشکلاتی شده است و دولت چه راه‌هایی برای خنثی سازی تحریم و گذر از محدودیت‌های کرونایی در نظر گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین لازم است مردم بدانند اگر تحریم و جنگ اقتصادی به کشورمان تحمیل نشده بود و کرونا نیز پدید نمی‌آمد امروز اقتصاد کشور در چه موقعیتی قرار داشت و حاصل این تجارب در اختیار مردم و مسوولان دولت آینده قرار خواهد گرفت.

واعظی: منافع واگذاری معادن برای دولت بعد خواهد بود

واعظی

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: منافع استخراج معادن برای دولت بعد خواهد بود و همه این کارها در این دولت شفاف و علنی انجام می‌شود و هیچ پنهان کاری وجود ندارد.

درباره قطعی برق صنایع سنگین چون فولاد و سیمان و تمهیدات لازم برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ محصولات این صنایع، گفت: این وضعیت موقت است و این کارها به دلیل افزایش دما در هفته‌های پیش‌رو انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: چهارشنبه گذشته تصمیم خوبی در دولت گرفته و قرار شد به برخی صنایع اجازه داده شود شب تا صبح فعالیت داشته باشند که سیمان و فولاد هم جزو آن است.

رییس‌ دفتر رییس‌جمهوری با قدردانی از همکاری صنایع برای جلوگیری از خاموشی منازل مسکونی، یادآور شد: این اقدام موقت است و به سرعت تمهیدات لازم را انجام می‌دهیم تا به آنها برق مجانی دهیم و در محصولاتشان جبران کنیم.

واعظی همچنین در پاسخ به سوالی درباره واگذاری معادن راکد گفت: برخی از افراد معادن را بدون استفاده در دست داشتند و فقط اسم‌شان روی آن معادن بود؛ به همین دلیل سیاستی ابلاغ شد تا این معادن فعال یا به شخص دیگری واگذار شود.

وی افزود: واگذاری معادن حبس شده از سال گذشته آغاز شد و  وزیر صنعت، معدن و تجارت هم با جسارت و شجاعت این کار را دنبال کرد.

واعظی خاطرنشان کرد: این معادن که واگذار و استخراج می‌شود، منافع استخراج آن برای دولت بعد خواهد بود. همه این کارها در این دولت شفاف و علنی انجام می‌شود و هیچ پنهان کاری وجود ندارد.

تصویب اساسنامه در روزهای آخر

 حمیدرضا مؤمنی

 مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه مقدمات اولیه تصویب اساسنامه منطقه آزاد بوشهر تهیه شده است گفت: این اساسنامه هفته آینده در هیئت دولت مطرح و پس از تصویب به شورای نگهبان ارائه می‌شود.

 حمیدرضا مؤمنی در حاشیه بازدید از منطقه آزاد و ویژه اقتصادی بوشهر با بیان اینکه این منطقه آزاد جز ۷ منطقه‌ای است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مناطق آزاد جدید که قرار است راه‌اندازی شود چند مؤلفه کلیدی از جمله راه مواصلاتی، خط ریلی، فرودگاه و حوزه دسترسی به آبها بین‌المللی و تجهیزات بندری مورد توجه است.

مومنی با بیان اینکه منطقه آزاد بوشهر دارای مزیت‌های یاد شده است گفت: منطقه آزاد بوشهر یکی از مناطق دارای قابلیت‌های مهم بندری است و عمده زیرساخت‌های آن تهیه شده و اکنون به‌صورت عملیاتی مورد استفاده قرار گرفته می‌شود.

وی با تأکید بر تصویب اساسنامه منطقه آزاد بوشهر اضافه کرد: بندر آزاد بوشهر از لحاظ زیرساخت‌ها مشکلی وجود ندارد و باید در حوزه نرم‌افزاری اساسنامه منطقه آزاد بوشهر به تصویب برسد.

مشاور رییس جمهور با بیان اینکه مقدمات اولیه تصویب اساسنامه منطقه آزاد بوشهر تهیه شده است گفت: این اساسنامه هفته آینده در هیئت دولت مطرح و پس از تصویب به شورای نگهبان ارائه می‌شود.

مومنی، با اشاره به تهیه طرح جامع منطقه آزاد بوشهر افزود: پس از تصویب اساسنامه منطقه آزاد در هیئت دولت، طرح جامع آن تهیه و چشم‌انداز فعالیت منطقه آزاد بوشهر در چارچوب قانون و مقررات که برای آن مصوب می‌شود مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: با اراده‌ای که استاندار بوشهر از زمان تأسیس و قبل از مصوب شدن منطقه آزاد بوشهر داشته است پیش بینی می‌شود منطقه آزاد بوشهر نسبت به سایر دیگر مناطق آزاد جدید، به سبب وجود زیرساخت‌ها، سریع‌تر فعالیت آن آغاز شود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، نقش مهم منطقه آزاد بوشهر در حوزه اقتصاد و اشتغال را مهم دانست و افزود: امید می‌رود با آغاز فعالیت منطقه آزاد بوشهر به توسعه استان کمک و زمینه شکوفایی اقتصاد آن فراهم کند و در اتصال آن به اقتصاد منطقه و بین‌المللی مؤثر است.

گفتنی است؛ «حمیدرضا مومنی» امروز یکشنبه (۲۷ تیرماه) در قالب بیست و پنجمین سفر دوره ای خود به مناطق آزاد به «منطقه آزاد بوشهر» در استان بوشهر سفر کرد.

مشاور رئیس جمهور در ادامه این برنامه یکروزه، با حضور در استانداری بوشهر با استاندار و مدیران دستگاه های مرتبط استان دیدار و گفتگو کرد.

ضرورت تقویت شبکه نخبگان علوم انسانی برای گسترش تعاملات علمی

 منصور غلامی

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی تاکید کرد: تقویت شبکه نخبگان علوم انسانی برای گسترش تعاملات علمی ضروری است.

 منصور غلامی در آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی با ابراز خرسندی از اینکه بار دیگر افتخار حضور در این برنامه دارد، گفت: علوم انسانی در آموزش عالی کشور جایگاه والایی دارد و بایستی داشته باشد؛ چرا که مهمترین سرمایه معنوی، فرهنگی و اعتقادی ما در این حوزه جای می‌گیرد. در همین چارچوب بود که برگزاری رویداد مهمی با نام جشنواره بین‌المللی فارابی که نشانه‌ای از شادابی و بالندگی علوم انسانی و اجتماعی کشور بود، در طول دوره فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم، همواره جایگاه اساسی داشت. در همین جا از فرصت استفاده می‌کنم و از تمامی نهادها و کسانی که در این سال‌ها به برگزاری و ارتقای جشنواره کمک کردند؛ به خصوص بنیاد ملی نخبگان، دفتر منطقه‌ای آیسسکو، کمیسیون ملی یونسکو و موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی که از ابتدا دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی فارابی بوده است و جملگی یاریگر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده‌اند، صمیمانه سپاسگزاری می‌نمایم.

وزیر علوم ادامه داد: باعث افتخار است طبق گزارش‌هایی که از روند برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره ارائه شد، همچون گذشته، تعداد زیادی از استادان و پژوهشگران برجسته کشور، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و نیز انجمن‌های علمی معتبر در بخش‌های مختلف علمی و اجرایی همکاری نزدیک داشته‌اند و باعث ارتقای کیفیت فعالیت‌ها شده‌اند. در حالی که پیامدهای شیوع ویروس کرونا موجب کاهش روند عادی برخی فعالیت‌ها در کشور طی دوسال گذشته شده است، باعث خرسندی اینجانب و همکارانم در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که دبیرخانه جشنواره، ضمن پیگیری وظایف خود، به طور جدی در مسیر رعایت پروتکل‌های اعلامی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز کوشیده است.

وی افزود: در همینجا لازم است که بار دیگر یادآوری کنم رویدادهای معتبری مانند جشنواره بین‌المللی فارابی علاوه بر شناسایی و تقدیر از پژوهشگران برتر، در پی ارائه تصویری واقعی از تولیدات علمی کشور و زمینه‌سازی برای رشد کیفی آنها هستند و روشن است برآمدن ثمرات و نتایج چنین رویدادهایی نیازمند زمان، هزینه و از همه مهمتر حمایت است. حمایت واقعی از این رویدادها و برگزیدگانش موجب می‌شود زمینه برای تحقق آرزوهای بزرگ مردم عزیز کشورمان تسهیل شود و حیات طیبه انسانی در بستر جامعه‌ای خردمند که آرمان متفکر برجسته‌ای به نام ابو نصر فارابی بود، برآورده شود.

غلامی اظهار داشت: با توجه به اینکه جشنواره بین‌المللی فارابی را تصویری از وضعیت علوم انسانی و اسلامی در ایران می‌دانم، در سال‌های گذشته هنگام برگزاری نشست‌های اختتامیه، توصیه‌هایی داشته‌ام که خوشحالم عموم آنها در این مدت پیگیری شده است. با توجه به آنکه در آخرین روزهای فعالیت دولت تدبیر و امید هستیم، همکارانم در وزارت علوم را به دقت و برنامه‌ریزی در موارد زیر دعوت می‌کنم و امیدوارم دبیرخانه جشنواره نیز این نکات را با همکاری دانشگاه‌ها، موسسات پژوهشی و انجمن‌های علمی برای دوره‌های بعد مورد توجه قرار دهد.

اول اینکه به دلیل آنکه آینده کشور را تا حدود زیادی تحت تاثیر وضعیت فعلی موسسات آموزش عالی اعم از آموزشی و پژوهشی می‌دانم، نقش علوم انسانی را برای گذر خردمندانه از مرحله فعلی و رسیدن به آینده‌ای درخشان و قابل اتکا مهم و بنیادین می‌بینم. با این حال، بررسی روند دوره‌های اخیر جشنواره، از جمله نتایج برخی گروه‌های علمی همین دوره جشنواره، وجود مسائلی در کشور را به روشنی نشان می‌دهد. نمی‌توان انکار کرد امروزه وجود اختلالات و مشکلات در حوزه‌هایی چون آموزش مجازی، زبان فارسی، مسئولیت اجتماعی، رعایت اخلاق پژوهش و اشتغال فارغ‌التحصیلان موجب نگرانی عمیق شده است و می‌تواند به زودی بحران‌های بیشتر و جدی‌تری را هم پدید آورد که بی‌تردید آینده فرهنگی و اجتماعی کشور را با چالش‌هایی مواجه خواهد کرد.

دوم. اولین گام برای کاهش مشکلات و رفع نگرانی، بی‌تردید، حفظ استقلال نهادهای علمی – چه حوزوی و چه دانشگاهی – و رعایت آن در هر دو عرصه نظر و عمل است. در واقع، چنانکه بارها در طول تاریخ تجربه شده است؛ هرگونه اظهارنظر یا فعالیت توسط هر نهاد یا فردی که شائبه محدودیت علمی را در برداشته باشد و یا مداخله در حیات فکری محققان این مرز و بوم تلقی شود، دلگیری و خاموشی متفکران کشور را به دنبال دارد و به نوعی بازی با سرنوشت کشور عزیزمان محسوب می‌شود. اینگونه مداخلات است که پدیده‌های ناپسندی مانند حاشیه‌نشینی نخبگان و یا مهاجرت آنان را پدید می‌آورد و سخنان کلیشه‌ای و رفتارهای نمایشی نیز آن را درمان نخواهد کرد.

سوم؛ همچنان تاکید می‌کنم تقویت شبکه نخبگان علوم انسانی برای گسترش تعاملات علمی داخلی و ارتباط علمی با خارج از کشور ضروری است و این مسئله اتفاقاً با موضوع استقلال علمی نهاد دانشگاه نیز پیوند نزدیکی دارد؛ چراکه دانشگاه است که بایستی بنابه وظایف و ماموریت‌های خود درباره چگونگی و میزان ارتباطاتش تصمیم بگیرد. چنین فضایی، نه تنها فعالیت علمی و پژوهشی جدی و کیفی در موسسات آموزشی و پژوهشی را ممکن می‌کند، بلکه به پیوند خوردن پژوهش‌های حوزه علوم انسانی و مسائل و دغدغه‌های واقعی در جامعه می‌انجامد و به تقویت گفتگو و احساس اثربخشی در زمینه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی ملی کمک می‌کند.

غلامی ادامه داد: برای تحقق این امر، بدیهی است که رویدادهایی چون جشنواره بین‌المللی فارابی بایستی همچنان منعکس‌کننده تمامی نظرها و صداها در علوم انسانی و اسلامی باشد و از همه تجربیات و فناوری‌های مناسب بهره بگیرد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در چهارمین نکته نیز اذعان داشت: در سال‌های گذشته و با سرعتی زیاد، نقش فناوری‌ها در زندگی عمومی پررنگ شده است و حال نیاز هست که به ابعاد و پیامدهای احتمالی فرهنگی و اجتماعی این مسئله نیز توجه شود. در اینجاست که علوم انسانی و اجتماعی می‌تواند به شکلی بی‌بدیل ایفای نقش کند و با مطالعه و بررسی مستمر تحولات سبک زندگی و استفاده از تجربیات جهانی در این‌باره، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را برای ایجاد، بهره‌گیری مناسب و سیاستگذارانه از فناوری‌های جدید در زندگی دانشگاهی راهنمایی کند. البته ایفای چنین نقشی مستلزم آن است که علوم انسانی خود از دام نگاه فناورانه به علوم دوری کند. برای این مهم، سرمایه‌گذاری بر مطالعات و پژوهش‌های میان‌رشته‌ای ضروری به نظر می‌رسد و جشنواره بین‌المللی فارابی می‌تواند یکی از محمل‌های چنین جدیتی باشد.

المپیک آوردگاه مجرب ترین ورزشکاران جهان است

مسعود سلطانی‌فر

وزیر ورزش وجوانان با بیان اینکه المپیک آوردگاه مجربترین ورزشکاران جهان است گفت : ورزشکاران ما برای رسیدن به بازی های ۲۰۲۰ توکیو مسیر سختی را پشت سر گذاشتند .

مسعود سلطانی‌فر در مراسم بدرقه کاروان المپیک ایران با تشکر از مسئولین کمیته ملی المپیک و ورزشکاران اعزامی که برای موفقیت کشورمان تلاش کردند اظهار کرد: کاروانی که اکنون گروه نخستین آن در حال اعزام هستند جزء نخبه‌ترین و زبده‌ترین ورزشکاران جهان به شمار می‌روند زیرا حضور در المپیک برخلاف برخی رویدادهای بین المللی بسیار دشوار است و مسابقات کسب سهمیه ٢ الی ٣ سال پیش از المپیک آغاز می شود.

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه ورزشکاران ما مسیر سختی را برای کسب سهمیه پیمودند گفت: در المپیک حدود ١١ هزار ورزشکار حضور دارند و در رشته‌های انفرادی و تیمی ورزشکاران زیادی حضور دارند و ورزشکاران ما که صاحب سهمیه شدند جزء ١۶ نفر برتر یا ٣٢ نفر نخست جهان هستند از جمله تیم ملی شمشیر بازی که جز ٨ تیم برتر جهان بی‌شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در رشته‌های والیبال و بسکتبال ١٢ کشور در رقابت‌های المپیک حضور دارند و افتخار بزرگی است که تیم‌های بسکتبال و والیبال ما در این رویداد بزرگ حاضر هستند.

وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: من به اتفاق رییس کمیته ملی المپیک در اردوها حضور پیدا کردیم و شاهد تلاش های ملی پوشان بودیم. ورزشکاران بخشی از مسیر قهرمانی را با کسب سهمیه و حضور در المپیک طی کردند و ان‌شاءالله با همدلی، حمایت و هماهنگی که در بخش‌های مختلف ورزش کشور رخ داد، در المپیک نیز نتیجه‌ای در شان ملت ایران کسب نمایند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1103548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =