نحوه ثبت‌نام در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان

ثبت‌نام دوره جدید عضویت در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان که از ۱۵ تیرماه آغاز شده، تا ۲۰ مردادماه ادامه دارد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز؛ حجت‌الاسلام علی صادقی، مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان واحد مشهد مقدس اظهار کرد: حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان از بین علاقه‌مندان به فراگیری علوم اسلامی دین‌پژوه می‌پذیرد. علاقه‌مندان بعد از ثبت‌نام، باید جهت تکمیل و تایید ثبت‌نام خود به دفاتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه خود مراجعه کنند. طول مدت زمان تحصیل در این حوزه دو سال و نیم است که به مدت زمان ۵ ترم تحصیلی به طول می‌انجامد.

وی با اشاره به اهداف شکل‌گیری و راه‌اندازی این حوزه علوم اسلامی افزود: در راستای دستیابی به وظایف محول شده از سوی رهبر معظم انقلاب و برای رسیدن به اهداف مطرحه در اساسنامه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، بهمن ماه سال ۱۳۷۷ شمسی در تهران افتتاح شد و از آنجا که شهر مشهد دارای طیف عظیم دانشگاهی است، نیاز به راه‌اندازی این حوزه احساس می‌شد، بنابراین در سال ۱۳۸۰ این حوزه در مشهد تاسیس و در دانشگاه فردوسی مستقر شد.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان ادامه داد: پرورش بنیادین عناصر مستعد و علاقه‌مند به علوم اسلامی از میان دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، تلاش در جهت ارتقاء و استحکام فکر و اندیشه دینی دانشجویان، تأمین بخشی از نیروهای فکری و اعتقادی متعهد به‌منظور صیانت از مرزهای فکری، فرهنگی و نظام اسلامی، زمینه‌سازی مناسب برای وحدت عملی بین حوزه و دانشگاه از جمله اهداف راه‌اندازی این حوزه به شمار می‌رود.

صادقی با اشاره به شرایط ورود علاقه‌مندان به حوزه شهید بهشتی عنوان کرد: سپردن تعهد اخلاقی جهت حضور منظم در برنامه‌ها و کلاس‌های آموزشی در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه جزء شرایط عمومی و اشتغال به تحصیل در مقطع کاردانی به بالا در یکی از مراکز آموزش عالی مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری و یا فارغ‌التحصیل از این مراکز، توانایی گذراندن دروس دانشگاه و حوزه به طور همزمان، تحصیل در حوزه به صورت حضوری و مجازی از جمله شرایط اختصاصی این دوره است.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان با بیان اینکه پس از گذراندن تمامی دروس به دین‌پژوهان، گواهی پایان دوره اعطا می‌شود، بیان کرد: در هر دوره ۶۰ واحد درسی از شاخه‌های مختلف علوم اسلامی از جمله انسان‌شناسی، تدبر در سیره تمدن ساز اهل بیت علیهم السلام ، ترجمه و مفاهیم قرآن، جهاد اکبر، رسالت دانشجوی تراز انقلاب اسلامی، جریان‌شناسیسیاسی و مذهبی ، فقه و احکام شرعی، کلام اسلامی، نظام سیاسی اسلام، برگزیده متون حدیث، نهج‌البلاغه، ‌آشنایی با ادیان برگزیده، طرح کلی اندیشه های مقام معظم رهبری، صحیفه سجادیه ونظام حقوق زن در اسلام تدریس می‌شود.

وی ادامه داد: کلاس‌ها در این مرکز به صورت حضوری در بعدازظهر روزهای چهارشنبه و صبح و بعدازظهر روزهای پنج‌شنبه ویژه دوره های حضوری برگزار می‌شود که با توجه به شرایط کنونی کلاس ها در بهمن ماه به صورت آنلاین و برای دوره های مجازی به صورت آفلاین خواهد بود.

صادقی ذکر کرد: در کنار کلاس‌های درسی، دانشجویان با انجام یک تحقیق در هر نیمسال با روش تحقیق و مطالعه منابع معتبر علوم اسلامی آشنا می‌شوند، علاوه بر این مدرسان این کلاس‌ها از میان اساتید حوزوی و دانشگاهی مشهد مقدس انتخاب می‌شوند.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان آغاز به کار این واحد با برگزاری ۱۰ کلاس آموزشی در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه سال ۱۳۷۹ بوده است، اظهار کرد: هم‌اکنون ۴۹ کلاس آموزشی برای ۵۰۰ دین‌پژوه در هفته توسط این حوزه در حال برگزاری است که بیش ‌از ۵۰۷ کلاس در نیمسال تحصیلی را شامل می‌شود.

وی تعداد دوره‌های برگزار شده توسط این حوزه از ابتدای تاسیس در سال ۱۳۷۹ تاکنون را ۱۹دوره آموزشی با پذیرش حدود ۴۰۵۹ نفر دانشجوی آقا و خانم دانست و تصریح کرد: این نفرات، از مقطع کاردانی ، کارشناسی ، در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا از تمامی دانشگاه‌های سطح مشهد در رشته‌های متنوع علوم انسانی، پایه و مهندسی، پزشکی و فنی حضور یافته‌اند.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، ادامه داد: همچنین از این تعداد، ۱۱۲۰ نفر با تلاش مضاعف خود در قالب ۲۱ مراسم، فارغ‌التحصیل شدند و هم‌اکنون نیز حدود ۵۰۰ دین‌پژوه در حال گذراندن دوره های آموزشی حضوری و ۱۲۰ نفردر دوره های مجازی هستند.

وی افزود: در سیستم مدیریتی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان بعد از مدیر اجرایی حوزه، بخش‌های آموزشی، پژوهشی،‌ فرهنگی، رسانه‌ای و مالی است که قسمت‌های کتابخانه، سمعی و بصری، مراسم‌ها، برد فرهنگی و مهدویت زیر مجموعه بخش فرهنگی به شمار می‌روند.

صادقی خاطرنشان کرد: در کنار واحد آموزش، واحدهای توانمند دیگری از جمله واحد پژوهشی و واحد فرهنگی که شامل بخش سمعی ـ بصری، کتابخانه، مراسم و اردوها، هنری و .. می‌شود، فعالیت‌های فوق برنامه را انجام می‌دهند.

لازم به ذکر است علاقه‌مندان از طریق پایگاه اینترنتی به نشانی www.hodat.ir می‌توانند برای دوره حضوری در این حوزه ثبت‌نام کنند و برای شرکت در دوره مجازی از طریق http://yun.ir/registerhodat ،نسبت به ثبت نام اقدام کنند . علاقه‌‍‌مندان همچنین می‌توانند به جهت اطلاعات بیشتربه آدرس کانال این مرکز در پیام رسان های داخلی به آدرسhodat­­_mashhad@ مراجعه و یا با شماره تلفن ۸۸۰۶۴۴۶ ویژه آقایان و شماره تلفن ۸۸۰۶۴۴۷ ویژه بانوان تماس گیرند.

انتهای پیام

کد خبر: 1104087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =