تولیدات در زمینه جبهه و جنگ کم شده است/ هر زمان که در رسانه ملی به فرهنگ خودمان پرداختیم مورد استقبال مردم قرار گرفت

اصغر نقی زاده گفت: در حال حاضر توقع ما این است که طبق نیاز جامعه فیلم تولید شود، چرا در حال حاضر تولیدات در زمینه جبهه و جنگ کم شده است، حتی در تلویزیون هم این سریال‌ها کم رنگ شده‌اند.

اصغر نقی زاده، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز؛ در خصوص انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد کارآمد در دولت سیزدهم اظهار کرد: در حال حاضر شما نمی‌توانید کسی را پاسخگو بدانید یعنی اگر از وزیر فرهنگ در خصوص وضعیت فرهنگی بپرسید می‌گوید ما شورایی عالی فرهنگی داریم که هر کس یک رای دارد و در قانون اساسی نیز به آن اشاره شده است.

این بازیگر عرصه دفاع مقدس ادامه داد: در کشور ما این اتفاق افتاده و کسی نمی‌تواند پاسخگو باشد و می‌گوید من تمام اختیارات را ندارم تا بر اساس خواسته‌های دیگران عمل کنم و این یک واقعیت است.

نقی زاده ضمن بیان مطلب فوق تشریح کرد: اینگونه نیست که فرد مسئول اختیار تام داشته باشد و هرکاری که می‌کند پاسخگو باشد به همین دلیل باید بگوئیم با آمدن رئیس جهور جدید از شوراها چه انتظاری داریم، زیرا در کشور ما مدیریت سلیقه ای است، به عنوان مثال هرکسی که وزیر شود به سلائق و خواسته‌های خود که مثلا فیلم جنگی یا خانوادگی یا کمدی است می‌پردازد، زیرا سیستم از بالا به پائین بوده و تصمیم گیرنده کلان شورای عالی انقلاب فرهنگی است و ما کاری نمی‌توانیم بکنیم.

بازیگر فیلم آژانس شیشه ای بیان کرد: در حال حاضر توقع ما این است که طبق نیاز جامعه فیلم تولید کنند، به عنوان مثال چرا در حال حاضر تولیدات در زمینه جبهه و جنگ کم شده است، حتی در تلویزیون هم سریال‌ها کم رنگ شده‌اند.

کارگردان مستند جنگ دوست داشتنی اذعان کرد: من خودم تلاش کردم و یک سریال 45 قسمتی با عنوان جنگ دوست داشتنی با مضمون مصاحبه خنده دار با رزمندگان را تهیه کردم که در شبکه افق پخش شد، اما متاسفانه این شبکه مخاطب چندانی نداشت تا باعث دیده شدن این سریال شود، من به این دلیل دوست دارم که تولید فیلم‌های جنگی بیشتر شود تا یاد و خاطره شهدا بیشتر دیده شود.

نقی زاده ضمن اشاره به بازی در مجموعه زیرخاکی و نقش متفاوتی که در آن ایفا کرده تشریح  کرد: من بعد از سی سال که در نقش‌هایی در قالب طنز و در کارهای جنگی حضور داشتم در این نقش ظاهر شدم که البته در این سریال هم مسئول جهادی هستم، ولی آقای سامان با من قرار گذاشت که دیگر نباید نقش فرد طناز و شوخ قبلی را انجام دهید بلکه خواست از نقش‌های قبلی فاصله گرفته و مروت پور جدی شوم.

وی ادامه داد: در تمرین و فیلمنامه خوانی و کارکردن آقای سامان بسیار دقت کرد و زحمت کشید تا من بتوانم نقش را به خوبی دربیاورم و در مدتی که با تیم ایشان کار می‌کردیم من دیگر با کسی شوخی نمی‌کردم و کاملا جدی بودم و به محض اینکه شوخی می‌کردم، موقع بازی دوباره می‌شدم همان مسئول انقلابی که بودم.

نقی زاده با بیان اینکه آقای سامان کارگردان بسیار با محبت و مهربانی است، تاکید کرد: به همین دلیل این انرژی مثبت او به فیلم زیرخاکی هم منتقل شد و به خوبی مورد استقبال قرار گرفت، مدیریت او باعث شد فیلم گل کند و علی‌رغم ظاهر فیلم که کار بسیار سختی بود و درآوردن آن صحنه ها و دکور و لباس‌ها واقعا مشکل بود ، اما توانستیم به خوبی دربیاوریم.

این بازیگر پیشکسوت خاطرنشان کرد با توجه به اینکه من در سال 59 بیش از 19 سال نداشتم اما آقای سامان از من خواست که اگر در جایی اشتباهی پیش آمد گوشزد کنم و برای لباس‌ها و آکسسوار صحنه خیلی مراقبت می‌کرد.  

وی در خصوص تاثیرگذاری سریال زیرخاکی تشریح کرد: تلویزیون برای فرهنگ جامعه فیلمی را پخش می‌کند و این امر می‌تواند هم منفی و هم مثبت باشد زیرا تجربه ثابت کرده تلویزیون هروقت خواست محصولی بسازد که تقلیدی از خارج از کشور باشد مورد اقبال قرار نگرفت.اما هر زمان که به فرهنگ و زندگی خودمان پرداختیم و روی باورها و ارزش‌های خودمان کار کردیم می‌بینم که مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.

نقی زاده افزود: فیلم زیرخاکی یک سریال جنگی نیز هست و حس نوستالژیک برای مردم ایجاد می‌کند و دوتا ریل دارد، یک ریل آن نقش مروت پور و کشور خانم و بچه‌هایش و همچنین پژمان و همسر و پسرش است و ریل دیگر آن نیز موضوع قاچاقچی‌ها و موضوعات پیرامون آن‌ها هستند و ما می‌بینیم که مردم از قسمت خانواده این فیلم بیشتر استقبال کردند.

این بازیگر ادامه داد: ریزه کاری‌هایی که در قسمت خانواده وجود داشت بسیار جذاب بود و باعث جذب مخاطب شد، برعکس فیلم‌های امروزی که همه نقش‌های شیک و اتوکشیده را در آپارتمان‌های شکیل و بدون بچه و در نهایت لاکچری بازی نشان می‌دهد که قابل قیاس با خانواده پرجمعیت من در این سریال نیست و بعد از آن هم کاراکترهایی را به بازی می‌گیرند که حس نقش را منتقل نمی‌کنند و آن نقش به خوبی درنمی آید.

نقی زاده با اشاره به این موضوع که کشور خانم، همبازی من در این فیلم لهجه زیبای ملایری را به خوبی اجرا کرده، بیان کرد: کشور ما دارای انواع فرهنگ‌هاست و کارگردان می‌خواست در این فیلم اثبات کند که همه ایران مهم است و این‌گونه نیست که در یک شهر فرد با همشهری خودش ازدواج کند، بلکه مشاهده می‌کنیم که به عنوان مثال یه فرد لر با یک فارس ازدواج کرده و مخصوصا این موضوعات را در فیلم گنجانده و این گویش لری را آورد تا حس را به خوبی منتقل کند.

این بازیگر ادامه داد: کشور خانم در خود فیلم هم وقتی صحبت می‌کرد، گاهی اوقات ما متوجه نمی‌شدیم که چه می‌گوید  و خنده‌مان می‌گرفت اما شاهد بودیم که کار خوب درآمد و خانواده سنتی پژمان و آقای مروت پور باورهای مردم و زندگی روزمره شان را در مراسمی مثل عروسی و عزا نشان دادند. البته متاسفانه این مراسم‌ها دیگر جمع شده و من خیلی وقت است که حداقل در تهران ندیدم اینجور مراسم را که میز و صندلی بچینند و پلو بپزند و مهمان‌ها دور هم جمع شوند.

وی با اشاره به حضور پژمان جمشیدی به عنوان فوتبالیستی که وارد عرصه هنر شده است، افزود: پژمان جمشیدی به زور کارگردان یا تهیه کننده که نیامده بلکه بر حسب توانمندی که داشته توانسته وارد این عرصه شده و با اخلاق جوانمردانه ای که دارد توانسته در ژانر کمدی بسیار عالی بدرخشد او بازیگر بسیار با معرفتی است و فوتبال جوانمردانه را در زندگیش هم پیاده می‌کند .

بازیگر سریال زیرخاکی افزود: با وجود اینکه پژمان جمشیدی در حال حاضر نقش یک شده اما بسیار با معرفت و مردمی است و این‌گونه نیست که خودش را بگیرد یا بادیگارد داشته باشد و همچنین در تیم زیرخاکی دیالوگ‌ها با تمام دقت انتخاب میشد و با سختگیری‌های جناب سامان، فیلم بسیار مورد پسند واقع شد و خستگی ما هم در رفت.

نقی زاده با اشاره به اینکه در این شرایط کرونایی که منِ بازیگر باید بدون ماسک کار کنم وترس حضور در گروه در کنار دیگر عوامل با وجود ویروس کرونا، جای تامل دارد، افزود: البته ما در برخی از رسانه‌ها از مسئولان خواستیم که ما را هم در اولویت تزریق واکسن قرار دهند که مورد تائید واقع نشد و گویا فعلا نوبت ما نمی‌شود اما بعد از اینکه اتفاقی برای هنرمند بیفتد تلوزیون شروع می‌کند به معرفی و تشکر از ایفای نقش‌های او که دیگر فایده‌ای ندارد همان‌طور که ما در اثر این ویروس هنرمندان ارزشمندی همچون مرحوم کریم اکبری مبارکه و چنگیز جلیلوند را از دست دادیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تا کرونا هست وضعیت کشور همین است و رئیس جمهور دولت سیزدهم باید بداند که اولین و آخرین موضوع در کشور در حال حاضر همین کرونا و مسئله واکسیناسیون است که همه مسائل تحت الشعاع آن قرار دارد و در این مسیر هنرمندان بسیار متضرر شده اند.

گفتنی است؛ اصغر نقی زاده متولد 1341 با مدرک دیپلم اقتصاد وارد عرصه بازیگری شد.وی شروع فعالیت خود را با بازی در فیلم سینمایی توبه نصوح آغاز کرد و سپس با ایفای نقش در فیلم های دیگری همچون مهاجر، آژانس شیشه ای، خاکستر سبز، گاهی به آسمان نگاه کن و از کرخه تا راین توانست چهره خود را در بین سایر هنرپیشه‌ها تثبیت کند. این اواخر هم بازی جذاب و کاراکتر جدی او را در فیلم زیرخاکی شاهد بودیم که بسیار مورد توجه قرار گرفت .

انتهای پیام/

کد خبر: 1104175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عذرا IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      2 0
      خدا به ایشون و همه ی هنرمندانی که دغدغه فرهنگ و هنر این سرزمین رو دارند سلامتی بده