تئاتر خصوصی جور تئاتر کشور را به دوش می‌کشد/ دولت از امکاناتی که هیچ هزینه‌ای برایش ندارد به ما کمک کند

نشست خبری جشنواره «مهرواله» باحضور مسئولان این جشنواره در خانه نمایش مهرگان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز؛ نشست خبری جشنواره «مهرواله» پیش از ظهر امروز با حضور حمیدرضا نعیمی، رئیس هیات انتخاب آثار و رئیس هیات داوران؛ حامد رحیمی نصر، دبیر جشنواره؛ سارا داروفروش، مدیرخانه نمایش مهرگان و علی واله، مدیر موسسه آموزشی فرهنگی واله برگزار شد.

در ابتدای نشست حامد رحیمی نصر، دبیر این جشنواره ضمن عرض خوش آمدگویی؛ گفت: براین باورم که باتوجه به اتفاقات چند مدت اخیر و به خصوص بیماری کرونا همانطور که تمام شرایط و ارکان زندگی به شکل فاجعه باری دچار تزلزل شده است، در معقوله تئاتر چیزی جز نام نمانده است.

او ادامه داد: به همین جهت، برآن بودیم تا اتفاقی نو را رقم بزنیم که آغاز کننده باشیم؛ از این رو فکر می‌کنم مردم در سطح خواص میدانند چطور با کرونا مقابله کنند اما مبحث فعلی ما مبحث تئاتر خصوصی است که عملا جور تئاتر را در سرزمین ما می‌کشد و امروز بسیار ضعیف و نحیف شده است.

این کارگردان تئاتر افزود: مبنا ما در صحبت با مدیران خانه نمایش مهرگان این بود که از یک فضای خلوت‌تر برای شروع کار استفاده نماییم، و به همین جهت مونولوگ را انتخاب کردیم. برای این کار بدون شک نیاز به حمایت‌های مالی افرادی بود که عاشقانه به عرصه فرهنگ و هنر نگاه می‌کنند، خوشبختانه یکی از عاشقان تئاتر جناب آقای واله دعوت مارا لبیک گفتند و کنار ما هستند. پس از آن و در مرحله بعد نیاز به ستونی داشتیم که از جنس تئاتر باشند و درد و رنج‌های این عرصه را چشیده باشند که خوشبختانه این اتفاق توسط جناب آقای نعیمی رقم خورد.

او ضمن اشاره به برنامه زمان بندی این جشنواره خاطرنشان کرد: قرار براین است تا پس از اتمام ماه‌های محرم و صفر این اتفاق رقم بخورد. در فراخوان به جزء و با نقطه نظر جناب آقای نعیمی سعی شده تا تمامی نکات تعریف شده باشد و به همه چیز حرفه‌ای دیده شود.

رحیمی نصر عنوان کرد: اسپانسر خصوصی برای سطح کشوری سابقه چندانی در حوزه فرهنگ و هنر نداشته مگر اینکه آورده بیزینسی بسیاری داشته است، اما خووشبختانه این اتفاق با حمایت‌های بسیار درست جناب آقای واله رخ داد و در تلاشیم تا به بهترین شکل ممکن آن را رقم بزنیم.

او ادامه داد: طی جلسات متعددی که با استاد نعیمی داشتیم مبنا براین است تا 10 اثر به داوری برسد اما از معقوله کیفیت پایین نمیاییم و این هدف ما است؛ حتی اگر فقط 5 اثر امکان داوری داشته باشند، قطعا تنها همان 5 اثر داوری خواهند شد.


از راس دولت و وزارتخانه و مجلس کسی به فکر تئاتر نیست

در ادامه این نشست حمیدرضا نعیمی ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت استاد جلال ستاری و فوت عزیزان کرونایی، بیان کرد: دوستان به من لطف داشتند و خواستند که به‌عنوان یک مشاور و همراه کنارشان باشم استقبال کردم چراکه معتقدم هرچیزی که می‌تواند جانی دوباره به تئاتر بدهد ارزشمند است و من از آن استقبال می کنم. در روزگاری که از راس دولت و وزارتخانه و مجلس کسی به فکر تئاتر نیست، اینکه امروزه ما کسانی را می بینیم که تاریخ و فرهنگ و هنر این مملکت برایشان مهم است و دغدغه تئاتر و هنر دارند، بسیار خوشحال کننده است.

او ادامه داد: جشنواره مونولوگ اتفاق متفاوتی نسبت به دیگر جشنواره‌ها نیست اما هدف ارزشمندی دارد؛ هدف اول ایجاد فرصتی است که عزیزان تئاتری که متاسفانه در این مدت نتوانستند کار کنند، در این دوران دلزدگی دلگرم شوند و تئاتر کار کنند، و همچنین شاید اینجا مکانی باشد برای جوانانی که دوست دارند تئاتر کار کنند. بدون شک هرآنچه امکانات وجود دارد در اختیار گروه‌ها قرار خواهد گرفت و از آن‌ها به طور کامل استفاده خواهد شد.

کارگردان نمایش سقراط بیان کرد: سعی کرده‌ایم مقداری متفاوت باشیم، برای مثال همیشه برایم سوال بود که چرا در جشنواره‌ها کارگردانی مرد و کارگردانی زن نداریم اما بازیگری مرد و زن داریم؛ آیا یک خانم از ابزار دیگری برای بازیگری استفاده می‌کند و بلعکس؛ هیچ تفاوتی بین بازیگری زن و مرد برای ما وجود ندارد و به همین دلیل برای بازیگری سه جایزه قرار دادیم و جنسیتی برای آن تعیین نکردیم. در جشنواره «مهرواله» بازیگر و بازی مسئله است و نه جنسیت، بنابراین توانایی‌ها در یک سطح سنجیده می‌شود.

او افزود: تلاش کردیم تا از نظر تایم بندی و زمان بهترین شرایط را برای ارائه آثار آماده کنیم. تعدادی نمایشنامه نیز به علاقمندان به شرکت در این جشنواره معرفی خواهد شد اما این بدین معنی نیست که گروه‌ها موظف به اجرای این آثار هستند، این نمایشنامه‌ها آثار ارزشمندی هستند که می‌توان از آن‌ها برای شرکت در این جشنواره استفاده کرد.

حمیدرضا نعیمی نمایشنامه‌های آخرخط اثر پیتر تورینی، آخرین نوار کراپ اثر ساموئل بکت، پیش از ناشتایی اثر بوجیل اونیل، پرده برداری اثر روسودی سان سکندو، روی نی بندی اثر جمشید خانیان، گزارش آکادمی اثر فرانتس کافکا، روز از نو روزی از نو اثر داریو فو، گفتگوی ستاره با مادر اثر محمد چرمشیر، تکرار اثر جمشید خانیان و... را معرفی و ابراز امیدواری کرد تا آثار نوشته شده و جدید بیشتری نیز به جشنواره بیاییند.

این مدرس تئاتر با بیان اینکه اسامی هیات داوران تا یک هفته دیگر اعلام خواهد شد؛ عنوان کرد: تلاش ما بر این است تا داوری‌ها، داوری‌های خوبی باشد، جشنواره جذاب و دوستانه‌ای را داشته باشیم و بتوانیم درباره کارها صحبت کنیم و به صورت کلی فضای دوستانه‌ای را برای اهالی تئاتر و علاقمندان به این هنر ایجاد نماییم.


100 اثر تا به امروز به دبیرخانه جشنواره رسیده است

علی واله، مدیر موسسه آموزشی فرهنگی واله نیز در ادامه این جلسه، ابراز داشت: این باعث شور و شعف بنده است که امروز در خدمت شما هستم؛ من بعنوان یک معلم که سال 1365 وارد آموزش و پرورش شده است و در سال 1396 بازنشست شده است مبحث آموزش را در  بخش خصوصی دنبال کرده‌ام. در دوران دبیرستان علاقه بسیاری به عرصه تئاتر داشتم و در کنار آموزش کار هنری نیز کرده‌ام و در این راستا فیلم‌های ولوله 1 و ولوله2 را در زمینه کودک و نوجوان ساختم، سال 1392 فیلم سینمایی آدم آهنی و آزادی مشروط را ساختم و معضلاتی را در این فیلم‌ها مطرح کردیم. پس از آن مشکلاتی از نظر مالی برای من وجود داشت که امکان فعالیت را تا به امروز از من گرفت.

او ادامه داد: دوست دارم پیوندی بین فرهنگ و هنر رقم بخورد این اتفاق را پذیرفتم؛ در این راستا از کلیه دانش آموزان دعوت می‌کنم که آثار خودرا برای این جشنواره ارسال کنند چراکه این جشنواره شرط سنی ندارد و موضوعات روز می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد. تا به امروز 100 اثر نیز به جشنواره ارسال شده است و موضوعات بی آبی و کرونا امکان تاثیرگذاری بسیار بالایی دارند.

واله خاطرنشان کرد: بسیاری از دانش آموزان تیزهوشان استعدادهای بی نظیری دارند که می‌توانند با بزرگسالان رقابت کنند و نبوغ برخی از این افراد قطعا در زمینه تئاتر نیز وجود دارد؛ ممکن است فردی بیاید و استعداد خودرا در این عرصه شکوفا کند. بدون شک این جشنواره بعد مالی ندارد و تنها عشق و علاقه است که اگر وجود نداشته باشد قطعا ورود نخواهیم کرد. پیوند فرهنگ و هنر اتفاق بسیار خوبی است که می‌تواند در شرایط کرونا بسیار تاثیرگذار باشد و می تواند حال مردم کشور را خوب کند.


به سه گروه در جشنواره اجرای عموم داده می‌شود

سارا داروفروش، مدیر خانه نمایش مهرگان نیز ضمن ابراز خوشحالی از میزبانی و برگزاری این جشنواره، گفت: در این زمانه‌ی کرونایی که حال تئاتر خیلی خوب نیست و ماجراهای عجیب و غریب سیاسی اجتماعی نیز وجود دارد، هرکسی مشکلات خاص خودرا دارد اما ما سعی کردیم تا با برگزاری این جشنواره به دنبال زنده نگاه داشتن تئاتر باشیم.

او ادامه داد: من و همسرم مهدی علی نژاد هردو دانش آموخته تئاتر هستیم و در طول این سال‌ها تلاش کردیم تا برای جامعه تئاتری مفید باشیم. سال 92 سالن فنی زاده را تاسیس کردیم تا علاوه بر تماشاخانه محلی برای میزبانی از ورکشاپ‌های تئاتری باشد. در سال 95 مسئولیت ساخت و مدیریت پردیس تئاتر شهرزاد را داشتیم و پس از آن به جهت استقلال بیشتر تماشاخانه مهرگان را تاسیس کردیم.

کارگردان نمایش تجربه‌های اخیر عنوان کرد: سعی ما براین بوده است تا این محیط دوستانه باشد و احساس صمیمیت و پویایی برای تولید آثار بیشتر وجود داشته باشد. تلاش شده تا در دو سالن تماشاخانه آثار تجربی و حرفه‌ای روی صحنه برود که مخاطبان بتوانند از آن استفاده نمایند و همچنین در خدمت اساتید و دوستان حرفه‌ای و دانشجویان تئاتر باشیم.

او با تاکید براینکه امیدواریم که دوست داران تئاتر بتوانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند، خاطرنشان کرد: در روند این جشنواره می‌توانیم میزبان گروه‌ها باشیم و تا جایی‌که بتوانیم امکانات خودرا در اختیار گروه‌ها می‌گذاریم و البته که گروه‌ها با فعالیت و تبلیغات آثار خود و بویژه مدیریت زمان می‌توانند در جشنواره بدرخشند و استعدادهای خودرا نشان دهند تا انشاالله به نتایج مورد نظر دست پیدا کنند.

داروفروش گفت: به سه گروه در جشنواره اجرای عموم داده می‌شود و البته که اگر گروه دیگری نیز استعداد داشته باشد می‌توانیم از آن گروه نیز دعوت کنیم تا به اجرای عموم بیاییند.

حامد رحیمی نصر در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: تفاوت دیگر ما با دیگر جشنواره‌ها این است که ما برای ده گروه راه یافته به بخش رقابتی مبلغ دو میلیون تومان خواهیم داد برخلاف برخی از دوستانی که متاسفانه مبلغی را نیز دریافت می کنند.

او با تاکید براینکه منظورمان براین است که آثار حرفه‌ای می‌توانند باحضور دانش آموزان برگزار شود؛ خاطرنشان کرد: من دست یاری به سیستم دولتی دراز می‌کنم، ما فعالیت مان را آغاز کردیم و از شما می‌خواهیم حداقل آن امکاناتی که هزینه‌ای برای شما ندارد را در اختیار جوانان قرار دهید تا خاطره‌ای خوش از شما در ذهن این شرکت کنندگان قرار گیرد. از اهالی رسانه خواستارم این است که نگاه حرفه ای خودرا چاشنی این اتفاق نمایند تا امیدی برای دیگر اهالی تئاتر شود، نگاه ما نگاهی مطلق حرفه‌ای باتوجه به امکانات است.

حمیدرضا نعیمی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با بازخورد این جشنواره در میان اهالی تئاتر، گفت: هیچ پیشبینی از بازخورد و قضاوت اهالی تئاتر نمی‌توانیم بکنیم اما درحال حاضر می‌توانم بگویم تمامی امکانات خودرا به کار گرفته‌ایم تا حال اهالی تئاتر خوب شود و هیچ یک از عوامل برگزاری در رابطه با بازده مالی تا به حال صحبتی نکرده‌اند و این مسئله برایشان مهم نبوده است چراکه فکر بر ایجاد شرایط مفید اهالی تئاتر بوده و اجرای عموم آثار برتر بوده است.

او ادامه داد: اگر بتوانیم ورودی و یا جایزه بیشتری بدهیم قطعا این کار را خواهیم کرد و تلاشمان براین است تا این جشنواره به بهترین شکل ممکن اجرا شود. امکاناتمان محدود است اما عذم بلندی داریم و توقع مان بالاست. تمام ایرادات را جمع آوری می‌کنیم و تلاش می‌کنیم تا به بهترین شکل ممکن کار را پیش ببریم.

کارگردان نمایش ترور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر استفاده بازیگران برتر این جشنواره در آثار خود، عنوان کرد: بسیاری از بازیگرانی که وارد گروه من شدند از کلاس‌های من و یا دانشجویان من بودند یا در تئاترهای دیگری آن هارا دیدم و به کارهایم دعوت کردم. گروه تئاتر شایعات یک هسته مرکزی دارد که 10 نفر است و ممکن است از این 10 نفر اصلی در یک نمایش تنها چند نفر حضور داشته باشند و مابقی بازیگران از جوانانی باشند که در این عرصه فعال هستند؛ به طور کلی سعی می‌کنم از افراد مستعد و پرتلاش استفاده نمایم. اما لازم است باز تاکید کنم که مستعد و پرتلاش، چراکه افراد کم استعداد و کسانی که تلاش نمی‌کنند جایی در اجراهای من ندارند.

او ادامه داد: هرکسی که بهترین باشد قطعا عضو گروه من خواهد بود و من افتخار کرده‌ام به کار کردن با جوان‌ها، بنابراین اگر در این جشنواره نیز با استعدادهای نو و خوب روبرو شویم قطعا از آن‌ها استفاده خواهیم کرد.

رئیس هیات داوران و هیات انتخاب آثار جشنواره «مهرواله» در پاسخ به سوالی مبنی بر اهمیت بیشتر این جشنواره به بازیگری؛ مطرح کرد: ما سه جایزه بازیگری داریم و سه جایزه کارگردانی و اینگونه نبوده است که تنها به حوزه بازیگری توجه شود. کارگردانی برای ما مسئله است برخلاف آنچه که برخی دوستان می‌گویند مونولوگ کار فقط بازیگر است، ما معتقدیم در این نوع نمایش‌ها بازیگر باید کارگردان همه دانش خودرا با یک نفر روی صحنه ببرد و این کار را بسیار سخت می‌کند.

او ادامه داد: بخش نور، طراحی صدا و گریم برای ما خیلی مهم است اما به دلیل بودجه محدود امکان ارائه جایزه نداریم و دوست داشتیم جوایز را ارتقاء دهیم برای مثال سه جایزه نویسنده و سه جایزه طراحی بدهیم اما بدون شک اگر با اتفاقی بزرگ و جذابی در نمایش‌ها رو برو شویم قطعا نگاه ویژه‌ای خواهیم داشت و می توانیم از آن استفاده کنیم و جایزه‌ای را برای آن در نظر بگیریم.

این مدرس تئاتر در پایان صحبت‌های خود بیان کرد: از بزرگترها و صاحبان تجربه در عرصه تئاتر می‌خواهم که به جمع ما بیاییند و دلگرمی به جوان ترها بدهند؛ اگر تعدادی از این بزرگان را در جشنواره داشته باشیم قطعا احساس بهتری به گروه ها رخ خواهد داد. جوان وقتی ببیند یک فرد باتجربه درحال تماشای کار اوست قطعا برایش انگیزه بیشتری ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1105224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =