کنکور و مدارس ویژه علیه عدالت آموزشی

کنکوری که توان علمی داوطلبان را تنها در چند ساعت می‌سنجد و مدارس ویژه که با در اختیار داشتن امکانات آموزشی و رفاهی در مدت چند سال دانش‎‌آموزانی با توان علمی و تسلط روانی بیشتر تربیت می‌کنند، عدالت آموزشی را به کلی نابود کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، مدارس با امکانات ویژه مصداق ناعدالتی آموزشی‌اند. این گفته بسیاری از کارشناسان آموزشی است که معتقدند مدارسی مانند سمپاد و غیرانتفاعی با ارائه امکاناتی خاص سبب موفقیت دانش‌آموزان خود در کنکور می‌شوند، در حالی که دانش‌آموزان مدارس عادی مجبورند با حداقل امکانات تحصیل کنند.

گذشته از این که مدارس سمپاد، دانش‌آموزان خود را بر اساس آزمون ورودی انتخاب می‌کنند و در نتیجه باهوش‌ترین‌ها به این مدارس راه پیدا می‌کنند؛ اما دلیل موفقیت بالای این دانش‌آموزان در کنکور تنها هوش نیست.

اگر شرایط ویژه سمپاد مانند کشف استعداد دانش‌آموز، حساسیت معلمان برای آموزش یا برنامه‌ریزی برای استفاده از توان حداکثری دانش‌آموزان، در مدارس دولتی عادی هم وجود داشته باشد، بدون تردید این مدارس هم خروجی بهتری خواهند داشت.  

مدارس سمپاد معمولا به کتاب‌های درسی مدارس عادی اکتفا نمی‌کنند و کتاب‌های ویژه سمپاد در آن‌ها آموزش داده می‌شود. همانطور که امیرحسین جلالی رتبه سومم گروه علوم انسانی کنکور ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با ایسکانیوز تاکید می‌کند؛ در مدرسه سمپاد تحصیل کرده و تنها با کتاب‌های معمول مدارس نمی‌توان رتبه خوبی در کنکور آورد.

مدارس سمپاد همچنین از امکانات ویژه تفریحی، مشاوره و استعدادیابی هم برخوردار هستند. به طوریکه مشاوران این مدارس با برنامه‌ریزی درسی مانع اتلاف وقت دانش‌آموزان شده و البته در کنار آن به نیازهای عاطفی و ذهنی دانش‎‌آموزان هم توجه می‌کنند.

مدارس سمپاد پایگاه برترین رتبه‌های کنکور

بررسی سابقه تحصیلی رتبه‌های برتر در سال‌ ۹۹ نشان داد؛ ۶۷ درصد از نفرات برتر کنکور از مدارس سمپاد، ۱۸ درصد از مدارس غیرانتفاعی، ۱۰ درصد از مدارس نمونه دولتی و فقط ۵ درصد از برترین‌های کنکور از مدارس دولتی بوده‌اند.

حسین حق‌وردی عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس، شهریورماه ۹۹، نبود دانش‌آموزان مدارس دولتی در بین برترین‌های کنکور را بیانگر بی‌عدالتی آموزشی دانست و از قرار گرفتن بررسی این آمار در دستور کار کمیسیون آموزش مجلس خبر داد. البته پس از گذشت نزدیک به یکسال از انتشار این خبر، هنوز اقدامی از سوی مجلس برای بررسی این موضوع صورت نگرفته است.

به نظر می‌رسد صرفا نبود دانش‌آموزان مدارس دولتی در بین برترین‌های کنکور نشان‌دهنده بی‌عدالتی آموزشی نیست، بلکه امکانات در دسترس این دو گروه است که بیانگر بی‌عدالتی است.  

محمود ابوالقاسمی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، کمبود امکانات مدارس دولتی را به عنوان دلیلی اصلی سهم کم این مدارس در میان برترین‌های کنکور مطرح کرد. عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی معتقد است؛ وقتی معلم ضعیف بوده و انگیزه و توان معلمی ندارد، کلاس‌ها به درستی تشکیل نمی‌شود و امکانات آموزشی ضعیف است، طبیعتا دانش آموزان این مدارس در کنکور درخششی نخواهند داشت.

در حالی که برخی مدارس دولتی حتی امکانات اولیه مانند وسایل گرمایش ندارند، نمی‌توان به دلیل عملکرد نامناسب در کنکور مورد اعتراض قرار بگیرند. اگر برای مدارس دولتی به اندازه سمپاد سرمایه‌گذاری شود و همچنان سهم این مدارس در میان برترین‌های کنکور کمتر از مدارس سمپاد باشد، آنگاه می‌توان از بی‌عدالتی آموزشی سخن گفت.

کنکور بیشتر مصداق ناعدالتی آموزشی است یا مدارس ویژه؟

مجلس و شورای عالی انقلاب تاکنون تلاش‌های زیادی برای کمرنگ کردن کنکور داشته‌اند. برای مثال مجلس برای نخستین بار در سال ۸۶ قانون حذف کنکور را تصویب کرد و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم اخیرا مصوبه‌ای برای به حداقل رساندن تاثیر کنکور تا سال ۱۴۰۲ داشت.

مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقدند کنکور معیار خوبی برای سنجش توانایی‌های داوطلبان ورود به دانشگاه نیست. سید جلال موسوی خطیر مدیرکل دفتر تدوین و راهبری اسناد و سیاست‌های آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، تصریح کرد؛ این که تجربه تحصیلی سه ساله فرد در چهار ساعت سنجیده شود، به وضوح برخلاف عدالت است. ممکن است داوطلب در هفته منتهی به کنکور، به دلیل فشار روانی یا درسی یا هر دلیل دیگری بیمار شود. یعنی منصفانه است که زحمت سه ساله این فرد با یک هفته بیماری، کلا از بین برود؟

پرسشی که در ادامه مطرح می‌شود این است که آیا انداختن بار پذیرش دانشجو بر سوابق تحصیلی از شدت ناعدالتی برای قبولی در دانشگاه‌ها کم می‌کند؟ ریشه بی‌عدالتی و تبعیض بیشتر از این که در زمان کنکور و فرصت کم داوطلبان برای ارائه دانش خود باشد، در نبود امکانات یکسان برای همه دانش‌آموزان است.

به نظر می‌رسد همان مدارسی که امروز، کنکور را اولویت خود گذاشته‌اند، اگر روزی تاثیر کنکور کمرنگ شده و سوابق تحصیلی مهم شوند، تمرکز خود را بر امتحانات نهایی خواهند گذاشت و از آنجایی که پول و امکانات بیشتری دارند، بدون شک موفق هم خواهند شد.  

اگر امکانات مناسب تحصیلی و رفاهی برای همه دانش‌آموزان فراهم باشد، می‌توانند حداکثر عملکرد خود را داشته باشند چه در امتحانات نهایی و چه در کنکور. بنابراین بودن یا نبودن کنکور، تاثیری در افزایش عدالت آموزشی ندارد وقتی که تنها اقلیتی از دانش‎‌آموزان بهره‌مند از امکانات آموزشی ویژه هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1105333

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =