مخالفت کمیسیون آموزش با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش / موافقت 2 کمیسیون با وزیر پیشنهادی ارتباطات

کمیسیون آموزش مجلس با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مخالفت و کمیسیون صنایع و فرهنگی با وزیر پیشنهادی ارتباطات موافقت کرد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، جلسه رأی اعتماد به کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم با حضور «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری به همراه «محمد مخبر» معاون اول و «محمدمهدی اسماعیلی» رئیس دفتر رئیس جمهوری در صحن علنی مجلس آغاز شد.

محمدباقر قالیباف در آغاز جلسه علنی امروز (شنبه 30مرداد) مجلس، گفت: طبق برنامه‌ریزی که از قبل انجام شده بود با شکل‌گیری یک سامانه و برای اولین بار این فرصت فراهم شد که یکایک وزرای پیشنهادی در تمام کمیسیون‌ها حضور پیدا کنند و همه نمایندگان چهره به چهره با همه وزرای پیشنهادی صحبت کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بیش از ۲۷۰ جلسه کمیسیون‌های تخصصی مجلس به صورت فشرده برگزار شد و در این جلسات شناخت بسیار خوبی هم نمایندگان از وزرای پیشنهادی پیدا کردند و هم وزرای پیشنهادی شناخت خوبی نسبت به مجلس و نگاه‌ها و انتظارات در حوزه‌های تخصصی به دست آوردند.

وی ادامه داد: این کار از جمله کارهای ماندنی بود که برای اولین بار در مجلس یازدهم تجربه شد و انشاءالله در آینده نیز این گونه خواهد بود و همین کار باعث شد تا حواشی کمترین تأثیر را بر نظر نمایندگان داشته باشد و بیشتر در نشست‌های تخصصی چهره به چهره کار انجام شد.

قالیباف خاطرنشان کرد: امیدوارم که در این روزهایی که جلسات صحن را داریم در صحن مجلس هم انشاءالله این فرصت فراهم شود که هم مردم عزیزمان و هم نمایندگان محترم و هم وزرای پیشنهادی و هم رئیس محترم جمهور در رأس نظرات‌شان گفت و شنود شود تا به یک نتیجه نهایی برسیم.

رئیس مجلس در آغاز صحبت‌های خود ضمن تسلیت سالروز شهادت امام سجاد(ع) گفت: امیدوارم عزاداری‌های مردم در ایام سوگواری سید و سالار شهیدان مورد قبول درگاه حق قرار گرفته باشد.

رئیسی: اولویت اول دولت؛ مهار کرونا

 همچنین، رئیسی در ابتدای سخنانش با تشکر از مردم و هیئت‌ها برای عزاداری در ایام عاشورا با رعایت مقررات بهداشتی گفت:  از رییس مجلس، هیات رئیسه، کمیسیون ها و نمایندگان مجلس و ابتکار خوب و ارزشمند در بررسی وضعیت وزرای پیشنهادی و جلسات با وزرای پیشنهادی صمیمانه تشکر می‌کنم.

رییسی گفت: سند تحول مردمی به عنوان چارچوب حاکم بر برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم برگرفته از محورهای بنیادی پنج‌گانه است؛نخست، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، دوم تعالی فرهنگ اسلامی و ایرانی، سوم   اقتصاد مقاومتی، چهارم تامین وبهبود معیشت جامعه به ویژه اقشار کم درآمد و پنجم توسعه روابط بین المللی براساس منافع ملی و الهام بخشی در جهان اسلام است که در هریک ازبرنامه ها عدالت وپیشرفت کانون برنامه ریزی قرار گرفته است و برآیند آنها رونق تولید داخلی و تعالی ایران اسلامی خواهد بود.

وی اضافه کرد: به علاوه زنجیره کامل فرایند تحولی در هر حوزه شامل توصیف و تحلیل واقع بینانه از وضع موجود، تصویر پردازی از آینده مطلوب و تاکید بر ارائه راهبردها و راهکارهای معطوف به علل وقوع چالش‌ها ، برنامه‌ریزی در چارچوب ظرفیت‌های ساختاری انسانی مالی دولت با رویکرد یاری دیگر قوا و نهادهای حاکمیتی مدنظر قرار گرفته است.

رئیس‌جمهور با بیان این مطلب که کاهش نقش‌های تصدی‌گرایانه و افزایش نقش میدان‌سازی و تسهیل‌گری دولت برای به صحنه آمدن و بسیج ظرفیت گسترده و متنوع مردمی به‌ویژه جوانان و نخبگان که همواره پیشتاز و پیشران تحول‌خواهی هستند، اظهار داشت:  از دیگر حوزه‌های مورد تاکید در برنامه است و همه برنامه‌ها به گونه‌ای تهیه و تنظیم شده که تضمین‌کننده تحقق دومحور اصلی و مهمی یعنی عدالت و پیشرفت در کشور باشد.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: عدالت‌محوری هم در توزیع منابع و هم در توزیع فرصت‌ها و هم در توانمندسازی و کشف و تقویت استعدادهاست. علاوه بر این عدالت‌محوری در شایسته‌سالاری و شکستن باندهای بسته قدرت و ثروت است. رویکرد عدالت‌محوری در تضمین حقوق همه مردم از زن و مرد و کودک و نوجوان، روستایی و شهری مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: محور دوم در پرتو مشارکت و تلاش همه جانبه برای مردمی‌سازی اقتصاد و فرهنگ و صیانت از آزادی‌های اساسی و حقوق عامه است، همچنین در فعال‌سازی با رویکرد خانواده‌گرا و حمایت همه‌جانبه از خانواده برنامه شکل می‌گیرد.

رییسی اضافه کرد: برای تحول در دو محور عدالت و پیشرفت یا با مشارکت همگانی برنامه دولت چرخش‌های تحول‌آفرین زیر را دنبال می‌کند. چرخش از دموکراسی کندکننده و فسادخیز به نفع ساز و کارهای جلب مشارکت عمومی، تغییر رویکرد از اقدامات صرفا مقابله‌ای با فساد به اقدامات پیشگیرانه از فساد، چرخش از رویکرد تفکیکی در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی به رویکرد تلفیق سیاست‌های فرهنگی اقتصادی و اجتماعی است از جمله برنامه‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: تغییر رویکرد از بخشی‌نگری و پایتخت محوری در اتخاذ تصمیمات و توزیع منابع و امکانات به فعال‌سازی ظرفیت‌ها در سراسر کشور براساس آمایش سرزمینی، گذار از تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای و موسمی در حلقه‌های بسته‌ کارشناسی به فرایندهای جلب مشارکت حداکثری به ویژه در حوزه نخبگانی از جمله این برنامه‌ها است.

رییسی عنوان کرد: تغییر رویکرد مداخله‌ای به رویکرد حمایتی، هدایتی، نظارتی در بازارهای سرمایه، ممانعت از تغییر پی‌درپی مقررات جهت ایجاد ثبات و تقویت تولید و تجارت، افزایش نقش دولت در تنظیم‌گری و تسهیل‌گری در فضای کسب و کارها تغییر رویکرد اقتصاد سنتی متمرکز بر منابع و توجه بیش از پیش به اقتصاد دانش‌بنیان و مبتنی بر فناوری‌های نرم و نوین از جمله این برنامه‌ها است.

وی تغییر رویکرد از صادرات مبتنی بر مواد خام و اولیه به تولید محصولات صنعتی و با تکنولوژی بازارمحور، تغییر رویکرد از اداره کشور براساس درآمدهای نفتی و روش‌های تورم‌زا در تامین منابع مالی دولت به افزایش بهره‌وری، خلق ثروت ملی و درآمدهای پایدار ، تغییر رویکرد از بودجه‌ریزی سنتی و مبتنی بر چانه‌زنی به بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد عملیاتی و هوشمند از جمله این برنامه‌هاعنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهم شرایط و وضعیت کشور را که نمایندگان خود مطلع هستند و ارقام را می‌دانند بگویم، اینها مشکلاتی است که امروز دولت با آن مواجه است که یک برنامه آنی، فوری و کوتاه مدت با محوریت مشکلات پیش رو و یک برنامه میان مدت و بلند مدت در دولت تعریف کرده‌ایم و این برنامه‌ها به زودی در اختیار نمایندگان و نخبگان کشور قرار خواهد گرفت و مشکلات که امروز دغدغه همه است در این برنامه تقدیم خواهد شد.

رئیس‌جمهور اولویت نخست خود را در دولت، مهار کرونا و ارتقای وضعیت بهداشتی در کشور عنوان کرد و گفت: تعجیل در واکسیناسیون عمومی و اجرای پروتکل‌های بهداشتی و ارتقای سطح درمان اولویتی است که دولت در بحث کرونا دنبال می‌کند.  اولویت دوم مسئله اقتصاد، ثبات اقتصادی، بهبود شاخص‌های کلان و تقویت معیشت مردم و رفع مشکلات معیشتی و تقویت فضای کسب و کار است.

وی با بیان اینکه وضعیت فعلی نتیجه گره زدن اقتصاد به خواست دیگران است، خطاب به نمایندگان گفت: شما هم خوب از این وضعیت مطلع هستید. حل مشکلات تورم بالای 44 درصد اعلامی مرکز آمار یا بیش از 55 درصد بانک مرکزی، افت شدید ارزش پول ملی، کسری قابل توجه بودجه، کاهش قدرت شدید مردم و خانوارها و سختی معیشت مردم، رشد بالای نقدینگی، حجم بالای بدهی دولت و مسائلی از این دست امکان پذیر است اما نیاز به برنامه دارد و همچنین نیازمند نیروی کارآمدی است که در جای جای کشور بتواند تحول‌آفرین باشد.

وی شرط سوم انجام این کار را پیگیری و نظارت تا آخرین لحظه و تحقق اجرای برنامه‌های تحول در کشور عنوان کرد و ادامه داد: اگر این سه شرط باشد حتماً بر مشکلات فائق خواهیم آمده و دولت با کمک مجلس این کار را انجام خواهد داد.

رییسی با اشاره به شاخصهایی که در انتخاب وزیران مد نظر قرار گرفته است، گفت: مساله توجه به تخصص و داشتن دانش در حوزه مأموریت از مسائل مورد توجه در انتخاب و معرفی وزیران بود. داشتن تعهد کاری، روحیه انقلابی و جهادی، فساد ستیزی و مردمی بودن از دیگر شاخص‌های انتخاب وزیر بود. در کابینه ترکیبی از جوانان، جوانگرایی و تجربه در کنار یکدیگر قرار گرفت تا بتواند مجموعه تخصص، تعهد و داشتن دانش در حوزه ماموریت و تجربه کار، امور را به پیش ببرد و یک نتیجه کارآمدی بسازد.

وی افزود: روش انتخاب همکاران این طور بود که ابتدا فراخوانی در سایت داشتیم و بسیاری از نخبگان در آن شرکت کردند و افراد و چهره‌های بسیاری معرفی شدند. این مشارکت مردم در معرفی نیروهای کارآمد بسیار برای دولت مفید و موثر بود. اسم وزیران پیشنهادی جز دو وزیر، ده‌ها بار در سایت پیشنهاد شد. بعد از پیشنهادات مردم، اسامی در 9 کارگروه تخصصی برای بررسی ارسال و از مراجع ذیصلاح دستگاه‌های نظارتی در داخل و بیرون از دولت و دستگاه قضایی استعلام شد. با حساسیت سوابق اجرایی این افراد دنبال شد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: برای هر وزارتخانه چند نفر مشخص شدند و کارگروه‌های تخصصی معین شد تا برنامه آنان و مصاحبه با تک تک افراد پیشنهادی انجام شود. در هر کارگروه 5 نفر، مصاحبه و ارزیابی شدند. مصاحبه کنندگان با تعیین شاخص‌هایی برای نمره دادن از نظرات یکدیگر مطلع نبودند و در جای دیگر نظرات این افراد جمع بندی می شد و در نهایت این نظرات را از نزدیک با بررسی‌های دقیق نهایی کردم.

رییسی تصریح کرد: تلاش این بود به سراغ بسیاری از نیروهایی که در ذهن شما است و نیروهایی که می‌شناسید، برویم و از این شاخص‌ها هم برخوردار هستند به سراغ آنها هم رفتیم اما ممکن است هر دعوتی با مسائلی مواجه شود که برخی مشکلاتی داشتند و برخی در مجلس بودند و ترجیح آنان ماندن در مجلس بود مانند آقای نیکزاد و آقای امیرآبادی.

رییس دولت سیزدهم یادآور شد: هرگز رابطه سببی، نسبی، خانوادگی فشار از فرد، جریان و حزبی مطلقا در پیشنهاد و انتخاب وزرا نقش نداشته است. مرا می‌شناسید کسی نیستم که بخواهم با فشار و تحمیل فردی را انتخاب کنم و این در روحیه من نیست. البته پیشنهاد افراد مختلف و دلسوزان را بررسی کردیم. در ارتباط با کار شاید ترکیب را طوری ببینید که هر کدام از یک بخش و جایی هستند که باید بگویم این ترکیب، یک تشکل یا حزب سیاسی نبود که هر کسی در این تشکل بوده، همه را در این کابینه بگذاریم. سعی کردیم افراد شایسته را از بخش‌های مختلف پیگیری و آنان را معرفی کنیم برای همین این جهت هم مورد تاکید و توجه بوده است.

رییس جمهور گفت: در بررسی وضعیت و صلاحیت وزرا تلاش شده به این محورهایی که همواره مورد تاکید رهبری است و همه ما بنده به عنوان طلبه و شما تلاش کنیم افرادی که می خواهیم به کار گماریم حتما کارآمدی مورد توجه باشه ارزشی بودن مساله محوری باشد توجه به مردم و مردم گرایی مورد تاکید باشد جوان و نیروی جوان مورد تاکید باشد و ما تلاشمان این است که این شاخص ها قابل توجه باشد. در این که شرایط کشور شرایطی است که باید همکارانی داشته باشیم که برون رفت از این شرایط را بتوانند تسهیل کند.

* دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

رییسی در ادامه به بررسی کارنامه وزیران پیشنهادی دولت پرداخت و گفت: در وزارت آموزش و پرورش چند سند تحول وجود دارد که در دوره انتخابات تاکید کردیم، فرهنگ و آینده سازان در کشور و معلمان و فرهنگیان موضوع با اهمیتی است، توجه به توانمندی معیشتی و علمی فرهنگیان مورد توجه ماست، حتما فرهنگیان بدانند در برنامه دولت توجه ویژه به فرهنگیان به ویژه طرح رتبه بندی مورد توجه است که با همکاری مجلس دنبال می‌کنیم. علاوه بر این مساله توجه به سند تحول آموزش و پرورش مورد تاکید ماست.توجه به مساله شورای عالی آموزش و پرورش بسیاری مهم بوده است و بررسی کنید روسای جمهوری در ادوار گذشته چند نفر در این جلسات شرکت کردند، انشالله در مسائل مهم شورای عالی آموزش و پرورش را تشکیل می‌دهیم.

رییس جمهور گفت: در همه ادوار مساله آموزش و پرورش مطرح شده ولی باید حل اساسی شود مساله مهمی که در رابطه با موضوع فرهنگیان است رابطه خانه و مدرسه است که باید به صورت کامل و سیستمی دنبال شود.

رییسی درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: زمانی که در آستان قدس بودم در دانشگاه فردوسی گفتم برخی از از اساتید برجسته را معرفی کنند که این کار را کردند و ما چند اساتید برجسته را جذب کردیم در بخش تربیت بدنی و مسائل روانشناسی چهره‌های خوبی جذب شدند. در زمینه آموزش و پرورش باغ‌گلی مشغول کار شد با نگاه تحولی یک جوان تحولی وارد کار شد یک جوان تحولگرا وارد شد همان موقع یک عده مقابلش ایستادند نامه و شب‌نامه پخش کردند.

وی تاکید کرد: ما یک گروه تخصصی فرستادیم ببینیم که کارهای ایشان اشکالی دارد دیدیم نه، ایشان کار خود را ادامه داد بعد از این که آمدیم تولیت جدید دوباره شروع کردند شب‌نامه پخش کردند تولیت جدید گروه از تهران آوردند و کار ایشان را بررسی کردند که ایشان تا امروز کار خود را ادامه می‌دهند در آموزش و پرورش هم مساله تخصص را در نظر گرفتیم ایشان دکترای تعلیم و تربیت است برخلاف آنچه در برخی سایت‌ها پخش کردند معلمی مدرسه مهد کودک در حوزه دبستان و دبیرستان تا دانشگاه همه مراحل را بوده است.

رییس دولت سیزدهم گفت: برخی می‌گویند باید تجربه داشته باشد اداره کردن چندین مجموعه آموزشی هفت هزار دانش آموز قریب هزار معلم و همکاری با بخش های مختلف آموزش و پرورش ما اسم این را تجربه می گذاریم، ایشان این جهت را دارند هم دانش و هم تجربه دارند ما بررسی کردیم همه گزینه‌ها از تیم کارگروه ما عبور کردند تک تک این ها بررسی نسبت به آنان صورت گرفت و به آنان نمره دادند.

* دفاع از زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات

وی در ادامه درباره وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ایشان تجربه دهه 80 دارند و هم در مدتی که در دستگاه قضایی کار کردند، تجربه موفقی داشتند. برنامه ما در وزارت ارتباطات هوشمندسازی، شفاف سازی، فعال کردن اقتصاد فضای مجازی است. با شناختی که از عیسی زارع پور داریم ایشان می‌توانند با تخصص و تجربه ای که دارند به نتیجه برسانند.

* دفاع از وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات

رییسی درباره وزیر اطلاعات افزود: آقای خطیب هم دانش اطلاعاتی و امنیتی و هم تجربه چندین ساله در وزارت دارند. این دو جهت علم و دانش و تجربه کار در آقای خطیب وجود دارد. بدنه بسیار انقلاب و حزب اللهی در وزارت اطلاعات داریم.  آقای خطیب نسبت به جریان مدیریتی هم با روحیه تحولی که دارند با انتخاب همکاران و مدیران انقلابی در این مجموعه تحول ایجاد کنند و بتوانند در جهت پیشگیری و مبارزه با فساد و جلوگیری از نفوذ، صیانت از دولت و صیانت از همه بخش‌های نظام و صیانت از مردم در مقابل هجوم‌ها برنامه ریزی کنند.

* دفاع از وزیر پیشنهادی اقتصاد

وی درباره وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی گفت: در این وزارتخانه موضوع دانش و تخصص و داشتن اطلاعات اقتصادی، آشنایی با وزارت اقتصاد مورد تاکید بوده است. بهترین نوع از معرفت و شناخت نسبت به یک دستگاه بودن در یک مجموعه است البته منحصر به این نیست . شناخت یک مجموعه برای فردی که می خواهد احراز یک مسوولیت کند، مهم است.

* دفاع از وزیر پیشنهادی کار

رییسی درخصوص وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:‌ عبدالملکی جوان، پاکدست ، فسادستیز دارای تجربه موفق در جایی که بوده است. ایشان دکترای اقتصاد دارد و از فرهیختگان دانشگاه و اساتید دانشگاه در اقتصاد است. علاوه بر این ایشان معاونت بخش اشتغال کمیته امداد را برعهده داشتند علاوه بر اینکه عضو هیات امنا از طرف مقام معظم رهبری هستند یعنی امین آقا هم در این وزارتخانه و یکی از هیات امنا هستند.

رئیسی گفت: وزارت تعاون بخش مهمی به عنوان رفاه اجتماعی دارد. ایشان قبل از این سوابقی در آنجا دارند در صندوق‌های مختلفی که در آنجا عضویت داشتند و موفقیتی هم در معاونت اشتغال داشتند.من از بازرسانی که رفتند و حوزه ایشان را بازرسی کرده‌اند سوال کردم گفته‌اند از حوزه‌های موفق معاونت کمیته امداد امام، معاونت اشتغال است. در این مدت ایشان مبلغی که در اختیارشان بوده سعی کرده‌اند به نحو کامل نسبت به ایجاد اشتغال اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: هم دانش اقتصادی ایشان برای بنگاه‌هایی است که ما در وزارت تعاون داریم و هم در ارتباط با مساله داشتن تجربه آن هم تجربه موفق در اشتغال که مساله ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مساله اشتغال مساله بسیار مهمی است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما به مردم قول داده‌ایم وزارتخانه‌ای که مساله اشتغال و مدیریتی که این کار را بر عهده دارد، توانا باشد برای که بتواند اشتغال را اجرایی کند. ایشان با نیروی جوانی و نخبگی و پاکدستی ان‌شالله این وزارتخانه را اگر اعتماد نمایندگان مجلس در کنار معرفی ما قرار گرفت حتما می‌تواند در آنجا با دوستانی که از ایشان استفاده خواهد کرد، تحول ایجاد کند.

* دفاع از وزیر پیشنهادی دادگستری

رییسی درخصوص وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری گفت: امین‌حسین رحیمی هم آشنا به مسائل قضایی- حقوقی و هم آشنایی به مسائل مجلس و هم آشنا به دلیل دیوان محاسبات و دوره‌ای که در دیوان محاسبات به مسائل دولت بوده است. یعنی کسی که می‌خواهد در وزارت دادگستری باشد که دولت، مجلس، دستگاه قضایی را خوب بشناسد و هم این ارتباطات به خوبی برقرار کند ما آقای رحیمی را هم از تجربه و هم از دانش کافی برخوردار می‌دانیم.

* دفاع از وزیر پیشنهادی دفاع

رئیس‌جمهور درخصوص وزارتخانه دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار کرد: امیر آشتیانی که هم نیروهای مسلح به عنوان وزیر دفاع از معرفی ایشان خوشحال شدند. ایشان نیروی مجرب با علم و آگاهی نسبت به مسائل نیروهای مسلح و موضوع وزارت دفاع و چهره خوشنام در مجموعه نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی و سپاه است.

* دفاع از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

رئیسی در دفاع از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: آقای قاسمی در قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان یکی از بزرگترین پیمانکاران دولت در حوزه راه و شهرسازی کارهای بسیاری انجام داده است. البته افراد دیگری هم برای این وزارتخانه مطرح بودند اما عده زیادی نسبت به افرادی اظهارنظرهایی داشتند که خواستم نظرات نمایندگان را داشته باشم چون قرار است با مجلس کار کنیم.

وی ادامه داد: موفقیت دولت در گروه همکاری و حمایت مجلس و همچنین همفکری با مجلس است. موضوع مهم ما در این وزارتخانه ساختن یک میلیون مسکن در هر سال و در 4 سال ساخت 4 میلیون مسکن است که آقای قاسمی در این زمینه برنامه دارد و برای ما مهم است که کسی بتواند روی کار بیاید که این وعده دولت را عملی کند و با تجربه‌های کاری خود گام‌هایی در این زمینه بردارد که به‌صورت انضباط و با ترکیبی از حرکت انقلابی، تحولی در وزارتخانه ایجاد کند.

* دفاع از وزیر پیشنهادی صمت

رییس جمهوری درباره آقای فاطمی امین وزیر پیشنهادی وزارت صنعت معدن و تجارت و مسائل و مشکلات در این وزارتخانه گفت: بخشی از مسائل در این وزارتخانه انجام شده و بخشی به صورت کلان همچنان باقی است. این وزارتخانه در ارتباط با اهداف مهم اقتصادی دولت نقش بسیار مهمی دارد و نیازمند سلامت، شجاعت، جامع‌نگری، تخصص و داشتن روحیه انقلابی و جهادی است.

رییس دولت سیزدهم اضافه کرد: فاطمی امین در آستان قدس رضوی مسوول بخش اقتصادی بود و روز نخست که به آنجا رفتم وضعیت حسابرسی بسیاری از شرکت‌های زیر مجموعه آستان قدس مشروط و مردود بود و جز دو شرکت که مشکل اساسی داشت، بقیه شرکت‌ها رفع مشکل و شفافیت در بخش اقتصادی آستان قدس برقرار شد.

رییس جمهوری درباره وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: وزیر پیشنهادی صمت در حوزه‌هایی که بود عملکرد موفقی داشت. با توجه به بررسی متخصصان امیدوارم وزیر پیشنهادی با علم و دانش و تخصص در کنار تعهد و بتواند گام‌هایی بردارد تا شاهد تحول در این وزارتخانه باشیم.

* دفاع از وزیر پیشنهادی وزارت علوم

رییسی همچنین درباره زلفی‌پور گزینه پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اظهار کرد: علاوه بر دوران معلمی، وی الان هم استاد است و 7 سال مدیریت دانشگاه کلان و صاحب نامی را بر عهده داردو مسئول مجمع بسیج است و روحیه انقلابی و تحولی دارد.

وی ادامه داد: زلفی‌گل در مجموعه آموزش عالی در جهان هم چهره علمی صاحب نام است و در حوزه مدیریت هم مدیریتی موفقی در همدان داشته است و امیدوارم بتواند منشاء آثار برای وزارت علوم باشد.

دولت تضمین کننده آزادی‌های مشروع است.

* دفاع از وزیر پیشنهادی ارشاد

رییس جمهوری سپس درباره آقای اسماعیلی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهمیت این وزارتخانه گفت: امروز موضوع اقتصاد را موضوع فوری کشور مطرح می‌کنیم. البته اولویت موضوعی با فرهنگ است به نظر ما در دولت سیزدهم فرهنگ یک موضوع پیشران است که باید به آن توجه کرد.

وی افزود: آقای اسماعیلی که برای تصدی این وزارتخانه پیشنهاد شده، مورد توجه گروه مصاحبه قرار گرفت که هم دانش و هم تجربه در این کار دارد و برای همین معرفی شد. با توجه به حساسیتم به مساله فرهنگ‌، با اعضای این کارگروه نشستی برگزار و تک تک شاخص‌ها را بررسی کردم. یکی از آنها آقای صفار هرندی که وزیر ارشاد بود گفت که در مجموع افرادی که معرفی شده‌اند آقای اسماعیلی را از بقیه شایسته‌تر یافته‌ام.

رییسی خطاب به اهالی فرهنگ و هنر گفت: اهالی فرهنگ و هنر بدانند که ما به شما آزادی ندادیم، خدا داده است و ما تضمین کننده آزادی‌ها هستیم. دولت تضمین کننده آزادی‌های مشروع است تا بتواند این آزادی را فراهم کند و ظرفیت‌های اهالی فرهنگ و هنر شکوفا شود که این کار بر عهده این وزارتخانه است و انشاالله انجام خواهد شد.

رییس دولت سیزدهم اظهار کرد: وحیدی وزیر پیشنهادی کشور چهره‌ای است که علاوه بر دانش یک چهره راهبردی هم هست. کسی که در وزارت کشور مطرح می‌شود، کسی است که می‌خواهد کشور را تدبیر مدام داشته باشد و نخ تسبیح بخش‌های سیاسی اجتماعی و فرهنگی کشور است.
وی ادامه داد:‌ آقای وحیدی با بررسی انجام شده می‌تواند با نگاه راهبردی و روحیه بالا و مدیریت خود، وزارت کشور را به نحوی اداره کند که دغدغه همه دوستداران انقلاب اسلامی در سراسر کشور مرتفع شود.

* دفاع از وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی

رییسی همچنین درباره ضرغامی وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی تصریح کرد: مسئله مهم گردشگری، اقتصاد گردشگری است. کشور ما زمینه‌های بسیاری برای توسعه اقتصاد گردشگری دارد.

رییس جمهور افزود: در ارتباط با مساله گردشگری که بتوان هم فرهنگ را در گردشگری داشت و هم معرفی فرهنگ اسلامی و ایران انجام شود، بسیار مهم است و این باید توسعه یابد. بسیاری این حرف را زدند اما در عمل چنین نشد ضمن تشکر از پیشینیان باید بگویم یکی از راهکارهای اقتصاد بدون نفت اقتصاد گردشگری است که با توانمندی مهندس ضرغامی این کار دنبال می‌شود و مسئله میراث فرهنگی در حوزه‌های گردشگری داخلی و خارجی می‌تواند به جایگاه شایسته برسد.

* دفاع از وزیر پیشنهادی نفت

رییسی در مورد برنامه های وزیر نفت اظهار داشت: در مورد وزارت نفت آقای مهندس اوجی جزو چهره های نامدار و خوشنام وزارت نفت هستند که در علم و دانش سرآمد بوده اند، پست‌هایی که ایشان احراز کردند تا معاونت وزارت نفت بوده و ایشان در همه ادوار چهره موفقی بوده است. ایشان دانش مرتبط دارد و هم دارای تجربه است و می‌تواند با حرکت جهادی اقداماتی در این وزارت خانه انجام دهد. دوستان نگران نباشند نسبت به فروش نفت هم اقدامات خوبی در این زمینه وجود دارد.

رییس جمهوری گفت: ما در حوزه وزارت نیرو در حوزه آب و برق عقب ماندگی داریم که باید جبران شود باید اقدامات خوبی صورت گیرد تا شاهد قطعی برق‌ نباشیم، محرابیان وزارتخانه را می‌شناسد نسبت به وزارت نیرو، سدسازی و ساخت نیروگاه ها اقدامات خوبی انجام داده است، بحث ما ایجاد نیروگاه‌ها و تولید برق است مدیریت آب در کشور بسیار مهم است این مشکلات می‌تواند با کمک نمایندگان حل شود.

رییس دولت سیزدهم اظهار داشت: ما برای گزینه وزارت ورزش و جوانان جلسه ای با نام‌آوران ورزش داشتیم که آنان می‌خواستند که در راس ورزش کشور چهره سیاسی نباشد، ما افراد را بررسی کردیم در گروه هایی که نام های مختلف دارند سجادی به عنوان کسی است که 16 مدال آورده است و هم دارای سلسله مراتب علمی و دانش خوبی است.

رییسی گفت: من این وزرا را محضر نمایندگان عزیز معرفی کردم شرطی که حضرت آقا کردند در مراسم تنفیذ این بود که تا زمانی که روحیه ستادستیزی و کارآمدی در میان وزرا باشند ما در خدمتشان خواهیم بود این شرایط بودنش در عزیزان به عنوان تداوم اعتماد ما اجتناب ناپذیر است. بنده این مجموعه را صالح و کارآمد می دانم مساله مهم نگاه نمایندگان ملت است دو شرط برای وزیر شدن وجود دارد، پیشنهاد رییس جمهور و دوم رای اعتماد مجلس اگر این دو شرط تحقق یابد وزیر می‌تواند فعالیت کند.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اعتماد شما بسیار مهم است کار کمیسیون ها مهم است نظر شما به عنوان بهترین مشاورین مورد قبول و احترام بنده است نظر شما برای بنده به عنوان نظر صائب است شما از دغدغه مندی مسائل را دنبال می‌کنید.

رییس جمهوری تاکید کرد: پیشرفت در این میدان نیازمند حمایت مجلس محترم است بررسی این که دولت یا مجلس در رفع مشکلات معیشتی موفق بوده یا نه من در جایگاه خدمت گذار شما در دولت هستم همه با هم دیده می شویم انتظار مردم این است. ما شما را بهترین مشاوره خود می‌دانیم ما با نگاه‌های دغدغه مندانه همکاریان در مجلس کار را پیش ببریم آن ها که می گویند نمی شود کار پیش نمی‌رود ما نشان دادیم که ما اصحاب ما می‌توانیم هستیم.

حسینی: جوانی، تجربه و سلامت نفس از مهمترین شاخص‌های کابینه رئیسی است

 سیدکریم حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور و برنامه‌های دولت سیزدهم، امروز ایران اسلامی در مقطع حساس و مهمی به سر می‌برد، اظهار داشت: انتظار از دولت جدید رفع دغدغه‌های مردم به ویژه در حوزه‌هایی است که در سال‌های اخیر در بیانات مقام معظم رهبری مطرح بوده است.

وی ادامه داد: ثبات معیشتی و اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار، بسط عدالت و مبارزه با تبعیض و صیانت از آزادی‌های مشروع و نیز توجه به مسائل فرهنگی از مسائل مهم امروز کشور است.

 نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه امروز نیازمند برنامه‌های آنی و فوری برای کنترل کرونا و تثبیت قیمت‌ها و تنظیم بازار هستیم، تصریح کرد: این نکات در برنامه‌های رئیس‌جمهور محترم مورد تأکید قرار گرفته است.

حسینی تصریح کرد: اغلب وزرای پیشنهادی از سوابق و تجربه بالا و درایت کافی برخوردار هستند و  جوانی، علم و تجربه و سلامت نفس از مهمترین شاخص‌های کابینه معرفی شده است و اگر صحبت مخالفت با برخی وزرا می‌شود این هم برای کمک به دولت است.

وی ادامه داد: در برنامه‌های رئیس‌جمهور و وزرای پیشنهادی، مسأله تمرکززدایی و توجه به استان‌های مرزی و محروم و توسعه متوازن به ویژه در خوزستان و سیستان و بلوچستان دیده می‌شود که البته این برنامه‌ها باید با اقدام و عمل همراه باشد و این مطالبه جدی مردم سراسر نقاط کشور است.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس با تأکید بر توجه به نقاط کمتر توسعه‌یافته  در دولت جدید اظهار داشت:‌این زیبنده کشور ما نیست که نقاطی مانند خوزستان از تنش آبی رنج ببرند.

حسینی در پایان تأکید کرد: امروز رأی بالا به کابینه نشانه قدرت و اقتدار نظام است و وزرای باتجربه و آگاهی که معرفی شده‌اند  مایه افتخار ایران اسلامی خواهند بود.

بحرینی: مخالفت من با برنامه وزراست نه خود وزرا/ دولت مراقب بانک‌های خصوصی باشد

حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی کابینه آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: آیت‌الله رئیسی در سخنرانی خود در صحن علنی مجلس خطوط کلی دولت‌شان را با مردم در میان گذاشتند؛ در مهلت قانونی مقرر کابینه دولت آیت‌الله رئیسی به مجلس معرفی شد و ما نظراتمان را بیان کردیم.

نماینده مردم مشهد در مجلس تصریح کرد: به دلیل حضور افراد جوان، مصمم، با نشاط، خوشفکر و  عالِم در کابینه آیت‌الله رئیسی از وی تشکر می‌کنم. این کابینه مورد قبول و حمایت ماست.

حسین زاده بحرینی گفت: آنچه امروز در اختیار ماست و از یک هفته قبل در کمیسیون‌ها در این باره صحبت کرده و جلسات متعدد با وزرا داشته و با آنها گفتگو کرده مشخص شد که مجموعه‌ای از برنامه‌های مجزا و متفرقه از سوی وزرا به مجلس ارائه شده که بسیاری از برنامه‌های وزرا و به ویژه برنامه‌های اقتصادی آن خوب است اما ترکیب این برنامه‌ها بایستی بررسی شود.

وی افزود: از دولت توقع داشتیم که یک برنامه جامع و منسجم ارائه می‌کرد که هر بخشی از آن توسط یک وزیر اجرایی می‌شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس اظهار داشت: بسیاری از مسائل در کشور برای ایران مهم است اما این مسائل فراوزارتخانه‌ای است و ما این موضوع را در برنامه وزرا نمی‌بینیم. در حالی که این موضوع مسأله اصلی اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس گفت: امروز با معضل و مسأله‌ای با عنوان دیوانی کشور مواجه هستیم که در حقیقت بروکراسی پنهان است؛ ما با حجم زیادی از کارمندان مواجه هستیم که قراردادهای متعدد شرکتی، قراردادی، قانون کار و... دارند و قرار است رئیس جمهور، کشور را با همین دیوان‌سالاری اداره کند.

حسین زاده بحرینی گفت: در یک دستگاه و یک اداره و یک اتاق ممکن است چند جور کارمند با قراردادهای مختلف حضور داشته باشند که دریافتی آنها متفاوت است و گاها حتی یک سوم کارمند هم‌اتاقی خود حقوق می‌گیرند.

وی افزود: توقع داشتیم که آیت‌الله رئیسی در باره مسائل فراوزارتخانه‌ای برنامه خود را به مجلس ارائه دهند.

نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان اینکه بخشی از صندوق‌های بازنشستگی در وزارت رفاه است و بخشی دیگر در وزارتخانه‌های دیگر، خاطرنشان کرد: صندوق بازنشستگی کشور یک معضل بالفعل اقتصاد ایران است که هر سال در بودجه سنواتی اعتباری را برای ارائه مستمری به بازنشستگان دولت مصوب می‌کنیم.

حسین زاده بحرینی اضافه کرد: مشکل جدی کشور محیط زیست است؛ چراکه 80 درصد جنگل‌های ما در 40 سال اخیر نابود شده و رئیس جمهور باید درباره آلودگی‌های محیط زیستی و آلودگی‌های هوا به ویژه در شهرهای تهران، مشهد و... برنامه بدهد و بگویند که کدام وزارتخانه باید این آلودگی‌ها را رفع کند.

وی افزود: مسأله کسری بودجه بسیار جدی است و رهبر معظم انقلاب آن را ام‌الخبائث نامیدند که موضوعی فراوزارتخانه‌ای است.

نماینده مردم مشهد در مجلس با اشاره به مشکلاتی که بانک‌ها برای کشور به وجود آورده‌اند تصریح کرد: ریشه تورم در ایران ناشی از کسری بودجه و بی‌انضباطی بانک‌هاست این در حالی است که از دهه 80  که بانک‌های خصوصی در ایران ایجاد شدند به دلیل عدم رگلاتوری شاهد بی انضباطی پولی و مالی بانک‌ها در کشور هستیم که دود آن به چشم همه ملت رفته است.

حسین زاده بحرینی با تأکید بر اینکه بعد از 8 سال فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم باید بگویم که متأسفانه‌ بانک‌ها آن دولت‌ها را زمین زده‌اند گفت: آقای رئیسی! شما باید مراقب باشید بانک‌ها شما را زمین نزنند. این در حالی است که در این باره برنامه‌ای را از سوی وزرا ندیدیم و به نظر می‌رسد که بانک‌های خصوصی در حال زمین زدن دولت‌ها هستند.

وی در پایان گفت: مخالفت من مخالفت با وزرا نیست، بلکه مخالفت با برنامه‌های وزراست، وگرنه از کلیت کابینه دفاع می‌کنم.

مولوی: دولت به دنبال بهبود معیشت مردم و احیای سرمایه اجتماعی است

سیدمحمد مولوی نماینده مردم آبادان و اروندکنار در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور و برنامه‌های دولت سیزدهم اظهار داشت: با مطالعه کارنامه و سوابق سیاسی و اجرایی وزرای پیشنهادی به این نتیجه می‌رسیم که رئیس‌جمهور در انتخاب و جمع‌بندی کابینه بسیار تلاش کرده است.

وی تصریح کرد: دولت گذشته کشور را در وضعیتی تحویل آقای رئیسی داده است که نرخ بالای تورم و بیکاری، تنش آبی، وضعیت وخیم کرونا و ادامه تحریم‌های ظالمانه را شاهد هستیم.

 نماینده مردم آبادان و اروندکنار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در چنین شرایطی در برنامه‌های اعلامی رئیس‌جمهور دو رویکرد اساسی دیده می‌شود که شامل بهبود معیشت مردم و تقویت سرمایه و اعتماد اجتماعی است.  امروز آنچه دولت آقای رئیسی دنبال می‌کند احیای سرمایه اجتماعی است.

مولوی خاطرنشان کرد: ممکن است وزیری رأی نیاورد اما کلیت کابینه افرادی متخصص، باتجربه و متناسب با اهداف رئیس‌جمهور هستند.

وی با اشاره به جوان بودن کابینه معرفی شده گفت: جوان‌ترین وزیر پیشنهادی 40 سال و مسن‌ترین آنها 60 سال سن دارند و میانگین سنی کابینه 53 سال است، کارآمدی، فسادستیزی و مردمی بودن در سوابق همه افراد مشاهده می‌شود.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس اظهار داشت:‌معاونت نظارت مجلس مقایسه‌ای بین گزینه‌های پیشنهادی با شرح وظایف وزارتخانه‌ها و اهداف و قوانین بالادستی انجام داده که در نتیجه آن، اکثر وزرای پیشنهادی نمره بالایی گرفته‌اند.

مولوی در پایان ساماندهی معیشت کارگران، رتبه‌بندی معلمان، ساماندهی مناطق آزاد و لایروبی اروندرود و نیز توجه به یکپارچگی استان خوزستان در اختصاص منابع و امکانات را از مهمترین انتظارات از دولت آینده برشمرد.

فاضلی: باید کل کابینه در خدمت رفع مشکل کرونا باشد

ملک فاضلی در مخالفت با کلیات کابینه سیزدهم گفت: برنامه و کابینه دولت آقای رئیسی باید با شرایطی که در حال حاضر در کشور ما حاکم است همسنگ و برابر باشد تا بتواند مشکلاتی که جامعه ما با آن مواجه است و جزو اولویت‌ها به شمار می‌رود و در واقع این مشکلات میراثی است که برای دولت سیزدهم به ارث گذاشته شده است حل کند.

نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم سیستان و بلوچستان به ویژه در مناطق مرزی ضمن مواجهه با همه محرومیت‌ها حضور گسترده‌ای در انتخابات داشته‌اند، اظهار داشت: در کابینه آقای رئیسی از استانی که 11 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد و دارای نیروهای توانمندی نیز هست که می‌توانند در کابینه حضور داشته باشند، ما اثری را نمی‌بینیم. انتظار می‌رود در سطوح پایین‌تر آقای رئیسی از افراد شایسته به صورت عام استفاده کند.

وی افزود: امروز اولین مشکل جامعه ما، مشکل بیماری کروناست. بیماری کرونا مربوط به وزارت بهداشت نیست، بلکه یک قسمت آن مربوط به وزارت بهداشت است.

فاضلی خاطرنشان کرد: کرونا مشکل اول جامعه ماست و این مشکل به جایی رسیده که همه ما را امروز به تعطیلی کشانده و امروز روز تعطیل کروناست و ما در اینجا حضور داریم. باید حواسمان جمع باشد که در چه وضعیتی هستیم. لذا باید کل کابینه در خدمت رفع مشکل کرونا باشد.

نماینده مردم سراوان در مجلس اظهار داشت: مقام معظم رهبری دستور صادر کردند واکسیناسیون شرط اول پیشگیری کروناست که البته این واکسیناسیون باید در حداقل زمان و با گستردگی تمام در سطح کشور و حداقل با 2 دز انجام شود.

وی افزود: مشکل بعدی بحث بیکاری و کمبود اشتغال است. توجه مسئولان به ویژه وزرای کابینه این مطلب را می‌طلبد تا مراقب باشیم و بتوانیم معیشت جامعه را حرکت دهیم و کلید حل مشکل معیشتی بالا رفتن ارزش پول مملکت است.

فاضلی با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه خود خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مشکل استان سیستان و بلوچستان بحث آب است، اگر فکری برای حل این مشکل نشود، بعضی از شهرستان‌های استان به خصوص حوزه انتخابیه بنده مجبور به مهاجرت خواهند شد. حال آنکه به راحتی و سادگی می‌توان آب را برای این مردم فراهم کرد.

نماینده مردم سراوان در مجلس با اشاره به مشکل بیکاری در جامعه اظهار داشت: ما برای حل این مشکل باید ساختار اشتغال را مورد بازبینی قرار دهیم. مشکل دیگر مشکل فرهنگیان و خرید خدمتی‌ها و... است که حل مشکلات آنها یک نگاه همه‌جانبه را می‌خواهد.

ایزدپناه: برنامه‌های دولت بر مبنای تحلیل واقع‌بینانه تهیه شده است

عبدالله ایزدپناه نماینده مردم ایذه در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی کابینه طی سخنانی اظهار داشت: دولت سیزدهم که به نام دولت مردمی نام گرفت و شعارهای انقلاب اسلامی را زنده نگهداشت، برنامه‌های خوبی ارائه کرده است.

وی افزود: دولت در حالی پا به عرصه خدمت گذاشته است که تحریم‌های ظالمانه و سوءمدیریت گذشته عرصه را بر مردم تنگ نموده و مردم با شرایط بد اقتصادی، تورم و بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

نماینده مردم ایذه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز شرایط به گونه‌ای است که مجلس انقلابی و همه ما باید در تحقق اهداف ایران اسلامی گام برداریم.

ایزدپناه در ادامه عنوان کرد: مشکلات کشور بسیار زیاد است و مدت خدمت بسیار کوتاه؛ امیدواریم که با کمک برنامه‌های دولت از مشکلات مردم بکاهیم.

وی ادامه داد: اینجانب به عنوان موافق با کلیات برنامه دولت سیزدهم باید بگویم که با بررسی دقیق برنامه دولت مشخص می‌شود که رویکرد اصلی دولت اعتدال سند تحول بنیادین است که در بیانیه گام دوم اسلامی نیز به آن اشاره شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رشد فرهنگ ایرانی اسلامی، اقتصاد مقاومتی، تامین و حل مشکلات معیشتی افراد کم درآمد جامعه و سه اصل عزت، حکمت و مصلحت می‌تواند به ایرانی قوی کمک کرده و می‌توان به آن امیدوار بود.

وی ابراز امیدواری کرد که که همه ما بتوانیم در راستای تحقق شعار دولت کمک کنیم.

ایزدپناه همچنین یادآور شد: برآیند این برنامه‌های دولت حمایت از تولید داخلی خواهد بود و نکته اساسی در برنامه دولت این است که اساس برنامه‌های بر مبنای تحلیل واقع‌بینانه تهیه و برای آینده‌ای مطلوب تدوین شده است.

وی ادامه داد:‌ با بررسی برنامه وزرای پیشنهادی به نکات برجسته و مهمی رسیدیم که انسجام مجموعه هیئت دولت و تحقق اهداف را نشان می‌دهد.

نماینده مردم ایذه در مجلس شورای اسلامی مبارزه با فساد، تحول‌گرایی، اقدام جدی برای حل مشکلات کشور، کاهش تصدی گری، به صحنه آوردن طیف گسترده مردمی و توجه ویژه به توسعه علم و مراکز دانش بنیان را از جمله برنامه‌های اساسی دولت برشمرد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های دولت به گونه‌ای است که دل‌های ناامید را امیدوار می‌کند، گفت: اجرای این برنامه‌ها توسط دولت نیاز به حضور وزرایی توانمند، متعهد و متخصص دارد که با مطالعه کارنامه سیاسی و اجرایی وزیران پیشنهادی مشخص می‌شود که رئیس جمهور برای گزینش افراد متخصص به منظور پیشبرد اهداف تلاش فراوانی انجام داده است.

ایزدپناه یادآور شد: بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که در گذشته به عنوان وزیر به مجلس پیشنهاد می‌شدند شاید نمی‌توانستند رای اعتماد را از مجلس کسب کنند اما فهرست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم متشکل از افرادی توانمندی هستند که با اجرای قوانین می‌توانند به حل مشکلات کشور کمک کنند لذا می‌توان امیدوار بود.

وی ادامه داد: تورم ۴۰ درصدی و نقدینگی موجود، بدهی شرکت‌ها و کسری بودجه سالانه و ضریب جینی ۴۰ درصدی، نرخ بالای بیکاری، همه‌گیری بیماری منحوس کرونا، گرانی و ده‌ها مشکل دیگر کشور را در شرایط سختی قرار داده است که می‌توان با همکاری همه قوا و استفاده از نیروی مردمی به آینده امیدوار بود و با برنامه‌ریزی مشکلات را کاهش داد.

نماینده مردم ایذه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید با عنایت به برنامه‌های وزرای پیشنهادی از جمله استفاده از سرمایه انسانی، نخبگان، شایسته سالاری و شفافیت، مبارزه با فساد اشتغالزایی و بهبود معیشت مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر و همچنین ساخت یک میلیون مسکن در سال و کاهش هزینه‌های دولت به وزرای پیشنهادی رای دهیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه وزرای پیشنهادی را در فراکسیون توسعه متوازن و مجمع نمایندگان خوزستان بررسی کردیم،‌گفت: جناب آیت‌الله رئیسی! بر اساس برنامه‌های وزرای پیشنهادی شما متوجه شدیم که رویکرد اصلی شما اقدام و عمل است لذا ایجاد توازن منطقه‌ای و تحقق نیازهای مناطق محروم باید در برنامه های شما قرار بگیرد و بیکاری جوانان رفع شود چرا که بسیار مهم است.

بابایی: بعضی مدیران در صندوق‌های بازنشستگی حقوق 50 میلیونی می‌گیرند

علی بابایی کارنامی در مخالفت با کلیات کابینه دولت سیزدهم گفت: آقای رئیسی! چه طور و چه زمانی و بر اساس چه مدلی می‌خواهید تورم افسارگسیخته این مملکت را مهار کنید؟ آیا مثل دولت قبل بحث مدیریت کرونا را به قضا و قدر می‌سپارید و یا نه؛ واقعا علمی و تجربی می‌خواهید این قضیه را مدیریت کنید؟

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای رئیسی! در برنامه شما برای کارگران این سرزمین برنامه کاربردی ارائه نشده است. باید برای عدالت استخدامی در دستگاه‌های دولتی برنامه کاربردی ارائه شود. در حوزه مسائل مالی دولت شما بر اساس چه مدلی کار را می‌خواهید به پیش ببرید؟ غیر از این است که باید از اقتصاددانان دعوت به همکاری کنید؟

وی افزود: کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال، سرمایه‌گذاری و فرمانده پیگیری این بحث مهم را اعلام نکرده‌اید، آقای رئیسی! در بحث کاهش ضریب جینی و ایجاد عدالت اجتماعی باید برنامه علمی و کاربردی کوتاه مدت و میان مدت ارائه شود.

بابایی خاطرنشان کرد: در بحث روستا و اقتصاد روستا باید بگویم که آیا واقعا روستا و روستائیان در کشور وجود دارند؟ امروز روستا نابود شده است.

نماینده مردم ساری در مجلس اظهار داشت: در بحث مدیریت شهری و رویکرد اقتصاد پویا و مردم‌محور برنامه‌ای ارائه نشده، در حوزه بانک‌ها باید بگویم که بانک‌ها پدر ملت را درآورده‌اند. مدیران ارشد بانک مرکزی با بانک خصوصی منابع را گرفتند و کاخ‌های سر به فلک کشیده در تهران، اما اقتصاد روستا را نابود کردند. توقع ما از شما آقای رئیسی!‌ این است که برنامه اجرایی‌تر در این زمینه داشته باشید.

وی افزود: در ارتباط با بحث مبارزه با مافیای فولاد، مافیای دارو، مافیای خودرو، مافیای واردات برنج، که در مقابل کشاورزان زجرکشیده در روستاها ظلم می‌کنند، برنامه‌ای ارائه نشده است. در بحث مدیریت پسماند و فاضلاب استان‌های شمالی، گیلان، ‌مازندران و گلستان برنامه‌ای ارائه نشده است.

بابایی خاطرنشان کرد: صندوق‌های بازنشستگی به حیاط خلوت بعضی از باندهای سیاسی و دولت‌ها تبدیل شده، آیا می‌دانید در صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و شستا بعضی از مدیران 50 میلیون حقوق می‌گیرند و کارگر ساده نابود می‌شود؟ اینجا برنامه اجرایی می‌خواهد. آقای رئیسی! ما به شما ایمان و ارادت داریم اما باید محکم و مستحکم در برابر ظلم 40 ساله‌ای که بر بعضی از کارگران مملکت روا داشته شده، بایستیم.

سلیمی: دولت سیزدهم از دولت قبل جوانتر است

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم اظهار داشت: درباره اصل کابینه مخالفت جدی صورت نگرفته است.

وی افزود: همه می‌دانند که ما اسیر چنگال مدیریت یک عده خاص در کشور بودیم لذا باید این فضا شکسته شود و به نظر می‌رسد که این حلقه بسته شکسته شده است.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حوزه جوانگرایی یک واهمه‌ای در کشور وجود داشت که خوشبختانه کابینه آیت‌الله رئیسی نسبت به این موضوع اهتمام ورزیده و نسبت به دولت قبل جوانتر است.

سلیمی همچنین خاطرنشان کرد: موضوع ویژه‌ای در کابینه استفاده شده است و آن هم استفاده از تخصص افراد است، در کلیت کابینه تخصص‌گرایی مورد توجه قرار گرفته است و امیدوارم وزرا در موارد سخت قدرت تصمیم گیری داشته باشند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: با نگاه بر اصول کلی حاکم بر رویکرد کابینه نیز به نظر می‌رسد ایراد جدی وجود ندارد و بین برنامه‌ها و اصول کلی و خط مشی کلی باید حتماً تفاوت قائل شویم؛ این خط مشی کلی و اصل کلی برنامه‌های در کابینه وجود داشت که قابل تقدیر است.

وی تصریح کرد: در برنامه ها و مواردی که در حوزه برنامه بیان شده است حوزه تخصصی محیط زیست، صندوق‌های بازنشستگی و همچنین تبدیل وضعیت نیروها از مواد درستی است که به آنها پرداخته شده اما نکته‌ مهم این است که آنچه که توسط برنامه‌های وزرا ارائه شده است به صورت جدی و آن پرداخته شده و اتفاقاً در برخی موارد به صورت جدی به آنها پرداخته شده است، به عنوان مثال در حوزه محیط زیست در برنامه ساداتی نژاد به صورت جدی به آن پرداخته شده است که  آیت الله رئیسی در مراسم تنفیذ این موضوع به طور مبسوط اشاره کرد.

عضو هیأت رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: یکی از مخالفان در حوزه هماهنگی گفت بالاخره چه کسی می‌خواهد برنامه‌های کلان را اجرایی کند اتفاقاً آقای رئیسی هم اشاره کردند که تیم اقتصادی توسط آقای مخبر اداره می‌شود، اتفاقاً در این حوزه آیت‌الله رئیسی مباحث جدی را بیان کردند.

سلیمی خاطرنشان کرد: شرایط کشور به گونه ای نیست که معطل شویم لذا در این حوزه نباید معطل ماند و رهبری هم به سرعت در این حوزه اشاره فرمودند.

وی بیان کرد: مجلس رویکرد خاص و مشخص خود را دارد آیت الله رئیسی هم فرمودند که هر وزیری تخطی کند با آنها تعارف نداریم بنابراین حساسیت ویژه‌ای در این بخش وجود دارد.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در خاتمه عنوان کرد:  ما دیدیم که دولت قبل چه برای سر کشور آورد بنابراین نمی‌توانیم کشور را معطل کنیم و در حوزه بروکراسی، فساد خیزی از جمله برنامه‌های آیت الله رئیسی است که توجه ویژهای به آن شده است لذا ما اصول کلی دولت سیزدهم موافقیم چراکه می‌تواند از این برهه تاریخی عبور کند.

محمدیاری: باید سمت و سوی یارانه به سمت تولید باشد/ زنان در کابینه هیچ حضوری ندارند

بهمن محمدیاری نماینده طوالش در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات برنامه وزرای پیشنهادی دولت آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: ما باید در بحث سیاست خارجی قاطعانه موضع‌گیری کرده و موضوع مشخص شده و بر مبنای عقلانیت و خرد جمعی تصمیم‌گیری کنیم.

وی افزود: باید سمت و سوی یارانه به سمت تولید باشد تا بتوانیم اقشار ضعیف جامعه را پوشش دهیم.

نماینده طوالش در مجلس تصریح کرد: متأسفانه تخریب منابع طبیعی در کشور زیاد شده و مبارزه با آن هم به موضوع ظاهری تبدیل شده است.

وی از اینکه زنان در کابینه آیت‌الله رئیسی هیچ نقش و حضوری ندارند انتقاد کرد.

نماینده طوالش در مجلس در پایان گفت: باید استاندارانی در دولت آیت‌الله رئیسی مدنظر باشند که آشنا به کار بوده و معضلات کشور را رفع کنند تا شاهد بالندگی و پیشرفت بیشتری در کشور باشیم.

محمودزاده: وعده مسکن و اشتغال با این تیم اقتصادی محقق نمی‌شود

جلال محمودزاده نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی کابینه آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: ایران مشکلات عدیده اقتصادی دارد و اقتصاد شامل سرمایه‌گذاری، فروش نفت، اشتغال و ... است.

وی افزود: متأسفانه زباله‌گردی و کودکان کار اختلاف شدید طبقاتی، فروش اعضای بدن برای امرار معاش، قبرخوابی، زورگیری، حاصل برنامه‌ریزی غلط دولت‌های گذشته است.

نماینده مهاباد در مجلس تصریح کرد: کشور ما به دلیل نپیوستن به FATF در لیست سیاه کشورهای صنعتی قرار دارد  و تحریم‌ها هم برای ما مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

محمودزاده تصریح کرد: تیم اقتصادی دولت از دوستان و نزدیکان آیت‌الله رئیسی هستند و نمی‌توانند به جنگ مشکلات اقتصادی بروند این در حالی است که همه آنها مخالف پیوستن به FATF هستند و همین امر باعث کاهش تبادلات اقتصادی با سایر کشورها شده و بازارهای هدف را تحت تأثیر قرار می‌دهد ضمن اینکه مانع ایجاد شعبه‌های مالی ایران شده و باعث عدم بهبود فضای کسب و کار خواهد شد.

وی تصریح کرد: شعارهای ایجاد یک میلیون شغل و ساخت یک میلیون مسکن مطمئنا با تیم اقتصادی فعلی آیت‌الله رئیسی تحقق پیدا نخواهد کرد.

نماینده مهاباد در مجلس گفت: تیم اقتصادی آیت‌الله رئیسی یا از آستان قدس هستند و یا از ستاد اجرایی فرمان امام؛‌ آیا نمی‌توانستید از همه کارشناسان و متخصصان اقتصادی برای رفع مشکلات کشور دعوت کنید.

وی خطاب به آیت‌الله رئیسی گفت: شما اعلام کردید دولت من فراجناحی و فراحزبی است شما بگویید در لیست وزرایتان کدام یک از آنها فراجناحی و فراحزبی است.

وی خاطرنشان کرد: آیا در بین وزرای دولت سابق یک نفر هم نبوده که عملکرد مثبت داشته باشد که در دولت شما بتواند حضور پیدا کند؛ درست نیست که دولت 4 سال از نظرات، متخصصان و کارشناسان اقتصادی بهره نگیرد.

وی تصریح کرد: استفاده از نمایندگان مجلس در کابینه آیت‌الله رئیسی با توصیه رهبر معظم انقلاب مغایرت داشته و عدم معرفی به موقع کابینه به مجلس هم علیرغم مهلت دو هفته‌ای قانونی با تأکید رهبر انقلاب فاصله دارد.

نماینده مهاباد در مجلس گفت: تغییر لیست وزرای پیشنهادی حتی چند ساعت قبل از معرفی به مجلس نشان‌دهنده حاکمیت فشارها و لابی‌ها در دولت است در حالی که از 6 ماه قبل از برگزاری انتخابات همگان می‌دانستند که آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور است لذا چرا شما زودتر وزرای خود را به مجلس زودتر معرفی نکردید.

وی تصریح کرد: متوسط سن کابینه آیت‌الله رئیسی 52 سال است که نشان دهنده سن بالای اعضای کابینه است. ضمن اینکه عدم استفاده از اهل سنت علیرغم وعده‌ای داده شده و عدم استفاده از خواهران در بین کابینه که نیمی از جامعه هستند یکی دیگر از ایرادات کابینه محسوب می‌شود.

وی گفت: کابینه دولت سیزدهم در چینش خود میلیون‌ها اهل سنت را نادیده گرفته است در حالی که آنها 11 هزار شهید تقدیم نظام کرده‌اند ولی آنها افراد متخصص و کارشناسی هستند.

نماینده مهاباد در مجلس گفت: از اقدام قابل تقدیر و اندیشمندانه رهبر معظم انقلاب برای انتخاب یک کرد سنندجی به عنوان فرمانده نیروی دریایی ارتش تشکر می‌کنم.

وی تأکید کرد: چرا  50 درصد از جامعه یعنی زنان در کابینه آیت‌الله رئیسی  جایگاهی ندارند و آنان کاملا نادیده گرفته شده‌اند.

وی افزود: نتایج و اهداف سامانه‌ای که آیت‌الله رئیسی برای انتخاب و معرفی مدیران در نظر گرفته و به مردم اعلام کردید در لیست کابینه در عمل دیده نشده است و انتخاب وزرای کابینه از یک جناح خاص و دایره قوه قضائیه و آستان قدس رضوی بوده است.

جلسه علنی نوبت دوم مجلس شورای اسلامی با حضور محمد باقر قالیباف و 202 نماینده حاضر آغاز شد.

 رئیس‌جمهور: برگشتن اعتماد در گرو عمل به وعده‌هاست

آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در صحن علنی مجلس و در جلسه بررسی صلاحیت وزرا ضمن تشکر از نمایندگان و هیات رئیسه و موافقین و مخالفین وزرای پیشنهادی اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که غیر از معیشت و کسب و کار در کشور داریم و یکی از مواردی که آسیب دیده است، اعتماد است که باید برگردد و برگشتن اعتماد در گرو عمل به وعده هاست و بنای بنده و دولت آن است که به وعده‌ها عمل کنیم و مجلس مساعدت کند که دولت موفق به عمل به وعده‌ها باشد.

وی با تاکید بر اینکه چه در دوره انتخابات و چه در جلسات بعد انتخابات آنچه گفته بنایش عمل به وعده است و این را هم با ادعا نمی توان اثبات کرد جز اینکه مردم در هر کوی و برزنی ببینند دولت و وزرا به وعد ه هایشان عمل کرده اند،‌ تصریح کرد: من به آنچه عرض کرده ام اعتقاد دارم و کسی تصور کند این وعده برای دوره انتخابات بوده است اینگونه نیست چون در محضر خداوند و ارواح مطهر شهدا هستیم و سخنمان باید بر مبنای عمل باشد.

رئیسی در پاسخ به انتقاد یکی از نمایندگان مجلس بر عدم ارائه برنامه تصریح کرد: آنچه تقدیم مجلس کردم یک برنامه خلاصه چند صفحه ای هست که اجمالا رویکردهای برنامه هست و یک برنامه کوتاه مدت 65 صفحه ای داریم که آنی و کوتاه مدت با محوریت مسائلی چون کرونا،‌بازار سرمایه و کسری بودجه هست. برنامه دولت سیزدهم با 30مسئله کشور که برخی از این مسائل فرابخشی هست پرداخته شده و هم مسئله و هم مشکل روشن شده و هم راهکارهای برون رفت از این مشکل احصا شده است و مسئول مستقیم و مسئولین همکار مشخص شده است و زمانبندی هم شده است. مفصل قضیه به عنوان برنامه تحولی دولت سیزدهم تا چند روز آینده در خدمت عزیزان قرار می گیرد و اگر نقطه نظراتی باشد، نسخه پیش نویس نهایی خواهد شد.

وی به برخی اظهارات درباره هماهنگی تیم اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: ما وقتی به تیم اقتصادی و هماهنگی اشاره کردیم از احدی رفع مسئولیت نمی کند و وزیر و بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت همه مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند ولی این جمع همکاری و هماهنگی نیاز دارد و همه دولت نسبت به سفره مردم مسئولیت دارد ولی به دلیل انجام هماهنگی بین تیم اقتصادی و نبودن چند آهنگی در تیم اقتصادی یک هماهنگی در کنار تیم اقتصادی تعریف کردیم.

نقدعلی: نباید برخی نمایندگان کارهای پوپولیستی در مجلس انجام دهند

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس و در تذکری مستند به اصل سوم قانون اساسی و بند 109‌ آئین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: برخی نمایندگان مجلس به جای دفاع و ایراد به کلیات برنامه و کابینه آیت‌الله رئیسی وارد بحث‌های منطقه‌ای شدند در حالی که رئیس مجلس باید طبق نص ماده 109 آئین‌نامه داخلی مجلس تذکر می‌داد اما این کار به خوبی صورت نگرفت.

وی افزود: کشور ایران، خوزستان، آذربایجان، لرستان و ... است و مشکلات همگانی در همه استان‌ها وجود دارد.

نقدعلی گفت: نمایندگان مجلس قسم خورده‌اند که آئین‌نامه داخلی را رعایت کنند و وقتی برای دفاع یا عدم دفاع از برنامه‌های کلی رئیس‌جمهور و یا وزرا پشت تریبون قرار گرفتند در اظهارات خود به حاشیه رفتند که این کار آفت محسوب می‌شود.

نماینده خمینی‌شهر از نمایندگان مجلس خواست: این کارهای پوپولیستی را کنار بگذراند و انجام ندهند.

گزارش کمیسیون آموزش درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش/ باغگلی صلاحیت تصدی وزارت آموزش و پرورش را ندارد

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گزارش کمیسیون متبوعش درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم را قرائت کرد که حاکی از عدم رضایت کمیسیون از برنامه های ارائه شده توسط وی است.

رضا حاجی پور در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه 30 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخصوص برنامه های حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم را قرائت کرد. متن گزارش بدین شرح است:

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام؛

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای حسین باغگلی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می شود.

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری

 گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای حسین باغکلی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش مقدمه: وزارت آموزش و پرورش از مهمترین وزارتخانه های کشور از نظر تعداد ادارات مستقل شهر ستان و منطقه (۹۳۰ مورد) و حجم بالای نیروی انسانی مشغول بکار و همچنین حساس ترین وزارتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازان کشور است. پر واضح است مدیریت مجموعه ای با حدود یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته که به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می باشند، امری بسیار مهم و حساس است.

خوشبختانه با تاکیدات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است و در واقع ریل گذاری لازم برای ارتقاء آموزش و پرورش فراهم گردیده است. نیاز امروز اجرای سند تحول به طور متوازن، با در نظر گرفتن شرایط روز است که نیازمند مجریان هوشمند و با تجربه و توانمند است.

لازم است مدیریت آموزش و پرورش کشور، با سرعت و دقت به ارائه برنامه های اجرایی و عملی بپردازد و با شناسایی موانع، در جهت رفع آنها گام بردارد. از سوی دیگر، با توجه به آسیب های محیطی که ممکن است بر جسم و روح فرزندان این مملکت صدمه وارد نماید، وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهاد رسمی متولی آموزش و پرورش، موظف است نسبت به تعمیق تربیت صحیح و پرورش مناسب از سن خرد سالی تا سن جوانی، اهتمام جدی داشته باشد و این سنگینی وظیفه وزیر مربوطه را نشان می دهد. با شیوع بیماری کرونا کودکان ما بدترین تاثیرات را بخاطر دوری از اجتماعات و تعطیلی بلند مدت مدارس متحمل شدند که جبران آن نیازمند چاره اندیشی عاجل است. محرومیت حدود سه میلیون دانش آموز از ابزار هوشمند ارتباطی، بار سنگینی بر تن رنجور آموزش و پرورش کشور می باشد.

با توجه به اهمیت موضوع، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و وسواس خاص، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم آموزش و پرورش را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، مطالعه و استعلام مدارک تحصیلی ایشان از وزارت عتف، به شرح زیر تقدیم می گردد:

بخش اول: انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی

جناب آقای حسین باغگلی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش مدرک دکتری خود را در رشته علوم تربیتی از دانشگاه فردوسی مشهد أخذ نموده اند. اگر چه تحصیلات دانشگاهی ایشان مرتبط با وزارت آموزش و پرورش است ولی به دلیل فقدان سوابق اجرایی و مدیریتی در آموزش و پرورش رسمی کشور و عدم ارتباط استخدامی و کاری با آن و عدم آشنایی، توانایی و تخصص لازم را در مدیریت و راهبری وزارت آموزش و پرورش دارا نمی باشد.

در سوابق ایشان تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی آموزش و پرورش وجود ندارد و فقط سه سال مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی در مشهد مقدس بوده اند. دستاوردهای تحقیقاتی و اجرای طرح های پژوهشی که ایشان در برنامه ارائه شده خود به مجلس ذکر نموده است، محدود به بنیاد فرهنگی رضوی و مدارس امام رضا می باشد. در حالی که این مدارس خاص بوده و به صورت هیات امنایی اداره شده و با توجه به حمایت و نگاه ویژه به این مدارس، نمی توانند نمونه جامعی برای پیاده سازی الگوهای تعلیم و تربیت در کل کشور باشند.

بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

مباحث مطروحه ای شان در کمیسیون، ناظر به انتقاد از وضعیت موجود بوده و در مباحث مطروحه، تعهدات و راهکارهای اجرایی مناسب برای رفع این مشکلات ارائه نگردیده است. همچنین برای ارتقاء منزلت اجتماعی و بهبود معیشت معلمان بطوری که جوانان موفق فارغ التحصیل آموزش و پرورش، انگیزه داشته باشند که معلمی را با شوق و علاقه به عنوان شغل آینده خود انتخاب کنند، نظر و برنامه خاصی نداشتند.

بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

انتظار می رفت برنامه وزیر پیشنهادی مفصل، دقیق و جامع باشد اما متاسفانه آنچه که بعنوان برنامه به مجلس ارائه شد، بسیار مختصر و بدون ورود به جزئیات است. از نقاط ضعف برنامه ایشان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

١- عدم سنجش پذیری و قابل رصد نبودن برنامه های اجرایی ارائه شده:

یکی از شاخص ها و مولفه های یک برنامه، قابلیت رصد و نظارت توسط نهادهای نظارتی به ویژه مجلس شورای اسلامی است و این امر مهم از مسیر ارایه اقدامات مبتنی بر شاخص های کمی و دقیق میسر می شود. اما متاسفانه هیچ اقدام و فعالیت دارای شاخص کمی و کیفی در برنامه آقای باغگلی وجود ندارد و اساسا از آمار و اطلاعات و عدد و رقمی استفاده نشده است.

۲- عدم توجه به تأمین نیروی انسانی:

مسئله کمبود شدید نیروی انسانی در مهر ماه ۱۹۰۰ و سالهای آتی یکی از مسائل نگران کننده آموزش و پرورش است که ایشان با یک نگاه بسیار سطحی نسبت به آن، برنامه خود را این گونه اعلام داشته اند: «جبران کمبودهای فوری نیروی انسانی مورد نیاز از روش های تأمین زودبازده و کم آسیب کوتاه مدت». از آنجا که مسئله کمبود نیروی انسانی و طراحی راهکارهای مناسب و بهینه علمی برای تأمین نیروی انسانی شایسته در طی چند سال آینده یکی از مسائل مهم و راهبردی است، عدم برنامه ریزی و چاره اندیشی این مسئله، آموزش و پرورش را با بحران های سخت تر و طولانی مدت، بیش از پیش گرفتار خواهد کرد.

3- عدم آشنایی با نظام بودجه ریزی آموزش و پرورش:

ساختار ناصحیح بودجه آموزش و پرورش که نتیجه هر ساله آن کسری بودجه و مطالبات معوق معلمان است یکی از مسائل مهم آموزش و پرورش است که باید اصلاح گردد و بدون اصلاح آن عم ارتقاء کیفی و کمی امور ناممکن خواهد بود. این موضوع باعث تفاوت حقوق دریافتی فرهنگیان با سایر کارکنان و نارضایتی شدید معلمان از تبعیض موجود شده است. اما ایشان نسبت به این مسئله نیز برنامه ای ارائه ندادند که حکایت از عدم آشنایی کافی ایشان با ساختار و کلیات نظام بودجه ریزی در آموزش و پرورش دارد.

4- عدم ارائه برنامه خاص برای مدیریت و هدایت استفاده از بستر فضای مجازی:

استفاده از بستر مجازی یک موضوع راهبردی و همچنین تکلیف قانونی برنامه ششم است. رفع تهدیدات فضای مجازی موضوع مهمی است که در مورد چگونگی مواجهه با آن بویژه در شرایط کرونایی کشور، مطلبی بیان نشده است.

بخش چهارم: انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی

بخش مهمی از مواردی که ایشان از آنها به عنوان برنامه یاد کرده، در واقع برنامه نیستند، بلکه اهداف تعیین شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستند که ایشان با همان ادبیات یا اندکی تغییر آنها را ذکر نموده اند. ایشان در بسیاری از موارد تفاوت میان هدف، وظیفه و برنامه را نادیده گرفته و بسیاری از اهداف و وظایف ذکر شده در سند تحول را به همان صورت کلی به عنوان برنامه ذکر نموده اند.

بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

آنچه که می تواند برای آموزش و پرورش کشور مفید باشد، مدیری است که علاوه بر تسلط بر مفاهیم و مبانی نظری، با شناخت کافی از مسائل و چالشها، چگونگی عبور از بحران و تحقق اهداف و راهکارهای سند تحول را آگاهی داشته باشد. آموزش و پرورش امروز نیروی قوی میدانی می خواهد که چگونگی اجرای نظریات و راهکارها را تمرین کرده و تجربه داشته باشد که آقای باغگلی فاقد چنین ویژگی است.

ایشان سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارند. حتی در دانشگاه فردوسی مشهد نیز عضو هیأت علمی آموزشی نبوده و عضو پژوهشی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی آن دانشگاه محسوب می شوند. به عبارتی ایشان از میان جامعه بزرگ معلمان نبوده و صرفا به عنوان مدیر عامل در بنیاد فرهنگی رضوی و مدارس ذیل آن اشتغال داشته اند.

تغییر مکرر دیدگاههای ایشان در روزهای اخیر در خصوص محورهای برنامه ها و اهداف نیز نگرانی زیادی در بین نمایندگان در کمیسیون و جلسات نموده است که فقدان یک منظومه فکری و اجرایی را تداعی می کند.

نتیجه گیری (نظر نهایی کمیسیون)

با توجه به اهمیت وزارت آموزش و پرورش و مسائل و چالش های اساسی که بعضا نیاز به اقدام فوری دارند، در برنامه آقای باغ گلی، پیشنهادهای مناسبی برای حل این چالشهای اساسی دیده نشد. هر چند تحصیلات دانشگاهی ایشان با وزارت آموزش و پرورش مرتبط است و شناخت فلسفه تعلیم و تربیت از اندوخته های لازم برای معلمی می باشد اما ایشان تجربه و شناخت کافی از وزارت آموزش و پرورش نداشته و توان اجرایی لازم را ندارند.

بنابر این ضمن احترام به شخصیت و سوابق علمی آقای دکتر باغگلی و احترام به رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر رئیسی نسبت به معرفی ایشان، با توجه به برنامه های ارائه شده و سوابق وزیر پیشنهادی، در مجموع کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، موافقت ننمود و ایشان را فاقد صلاحیت لازم برای مدیریت در این وزارتخانه مهم می داند.

 توضیحات قالیباف در باره گزارش کمیسیون‌ها در خصوص وزرای پیشنهادی

حجت الاسلام علیرضا سلیمی در نشست علنی امروز عصر (سه شنبه 30 مرداد ماه) مجلس و در تذکری شفاهی خود گفت: اینکه در صحن با بعضی عبارات از جمله مردود و مقبول به جای نمره دادن استفاده می‌شود و درواقع نمره دادن به این سبک در آیین نامه نیامده است.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: گزارش کمیسیون‌ها در سامانه به صورت دقیق آمده و فرمت‌هایی در اختیار گرفته و همان طور که مدیریت و برنامه‌ریزی شده، آقای رئیس شما هم دستور دهید تا گزارشات کمیسیون‌ها درباره وزرای پیشنهادی به صحن ارائه شود؛ چراکه ما می‌خواهیم تصمیم بگیریم.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر نماینده مردم محلات گفت: سخنگوی کمیسیون‌ها بر اساس فرمتی که در سامانه بارگذاری شده مخصوصا زمانی که دو یا سه گزارش می‌خواهد خوانده شود و 5 دقیقه وقت نیست، بخش خلاصه را از روی فرمت بخوانند تا وقت جلسه گرفته نشود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نکته‌ای که در باره به کار بردن عباراتی همچون مشروط و مقبول مطرح شد، باید بگویم که این گونه عبارات مربوط به متن گزارش نیست، متن گزارش کاملا بارگذاری شده است و در اختیار همه نمایندگان قرار دارد و آنچه که تحت عنوان عباراتی همچون مقبول، مردود و... آمده فقط برای اطلاع نمایندگان بارگذاری شده است.

وی افزود: اگر به سامانه مراجعه کنید در مورد وزیر پیشنهادی ابتدا گزارش کمیسیون از مقدمه شروع شده و دقیقا بر اساس صلاحیت و انطباق مدارک و سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی مطالب آمده و با اسناد بالادستی تطبیق داده شده و طبق وظیفه گزارش به هیأت رئیسه ارسال شده، چه به صورت الکترونیکی و چه به صورت کاغذی در اختیار نمایندگان گرفته است.

 کمیسیون صنایع مجلس برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات را تایید کرد

روح اله عباس پور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت دوم امروز (شنبه)‌ پارلمان در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص برنامه‌های عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم را قرائت کرد. متن گزارش بدین شرح است:

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام؛

مستند به ماده (202) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می شود.

شرح استعلامات، مدرک و سابقه ایثارگری

در راستای صحت مدرک تحصیلی آقای عیسی زارع پور وزیر محترم پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به استناد نامه شماره 43510 مورخ 23/5/1400 از وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید در پاسخ به نامه فوق‌الذکر وزارت مربوطه نامه شماره 7/113/196 مورخ 25/5/1400 مراتب فارغ‌التحصیلی نامبرده در مقطع دکتری مهندسی کامپیوتر از دانشگاه نیوساوت ولز را مورد تأیید قرار گرفت.

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

برنامه‌های ارائه شده با مسائل و مشکلات و واقعیت‌های موجود متناسب و واقع‌گرایی لازم را دارا است، همچنین شفافیت و انسجام لازم برای هماهنگی و همراستای مسئولیت و آینده‌نگری برای افق زمانی 4 ساله را دارا است.

انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی

تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که 54 درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق‌الذکر منطبق و 34 درصد موارد نیز همسو است، نتایج حاصله نشان می‌دهد 12 درصد به احکام اشاره‌ای نشده است.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

سوابق اجرایی و تجربیات عملی وزیر پیشنهادی در حوزه ارتباطات قابل قبول و قابل اتکاء است، در زمینه زیرساخت‌ها و شبکه‌های ارتباطی و توسعه فناوری‌ها و کاربردهای خدمات فضایی لازم است از قابلیت‌ها و توانمندی‌های افراد با تجربه و متخصصان و مدیران باسابقه استفاده شود، تعهد به ایجاد و تکمیل شبکه ملی اطلاعات برابر مصوبات شورای عالی فضای مجازی شرط لازم جهت تصدی وزارتخانه لازم است که باید به آن توجه شود.

نتیجه‌گیری و نظر نهایی کمیسیون

در مجموع وزیر پیشنهادی دارای نگاه جامع و همه‌جانبه به موضوعات مختلف و متنوع در حوزه مأموریت‌های وزارتخانه بوده و ایشان فردی جوان، متخصص، باتجربه، شناخته شده و دارای حسن سابقه در حوزه کاری می‌باشد و اشراف کامل به چالش‌ها و مشکلات این حوزه دارد و برای حل آنها دارای برنامه‌های راهبردی و کاربردی می‌باشد. کمیسیون ایشان را برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مناسب تشخیص داد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پس از پایان قرائت گزارش کمیسیون متبوعش تصریح کرد: در مجموع کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با توجه به ظرفیت‌های علمی ایشان و نخبه بودن در این رشته و با توجه به دانش‌آموخته  در این حوزه و همچنین با عنایت به شناخت از مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به احسن وجه و آشنایی با چالش‌های پیش رو، مطالبات رهبر انقلاب در حوزه اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات ، وزیر پیشنهادی تأکید کرده است ظرف مدت 4 سال شبکه ملی اطلاعات را اجرایی کند و از آنجایی که در هر موقعیتی که قرار گرفته، چه در قوه قضائیه و چه در وزارت ارشاد و همچنین در موقعیت‌های دیگر تحول‌گرا و تحول‌خواه بوده، موقعیت‌های بسیار خوب و مناسبی را در مسئولیت‌هایش ایجاد کرده است.

پایان دومین جلسه بررسی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی

رئیس مجلس شورای اسلامی پایان دومین جلسه رأی اعتماد وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم را اعلام کرد.

محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز (شنبه، 30 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی زنگ پایان جلسه را رأس ساعت 18:28 دقیقه به صدا در آورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی  گفت: جلسه بعدی صبح فردا (یکشنبه، 31 مردادماه) با ادامه دستور کار بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم رأی ساعت 7:45 برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1107612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =