کرونا مانع فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه فرهنگیان نشد/ تدوین نظام‌نامه فرهنگی برای دانشجو معلمان

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان می‌گوید شیوع کرونا مانع فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه فرهنیگان نشده و مشارکت دانشجویان در برنامه‌های فرهنگی افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، شرایط کرونایی کشور و تعطیلی مراکز آموزشی، سبب شده تا فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها نیز دستخوش تغییرات زیادی شود. در این بین دانشگاه‌هایی هستند که با تغییر ریل سیاست‌گذاری فرهنگی دانشگاه، فعالیت‌هایی را در دستور کار قرار داده‌اند تا حوزه فرهنگ به عنوان یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری مورد غفلت واقع نشود.

در همین ارتباط، علی محمدی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره برنامه‌ها و اولویت‌های فرهنگی این دانشگاه در زمان شیوع کرونا اظهارکرد: دانشگاه فرهنیگان، دانشگاهی ماموریت گراست و رسالت اصلی آن تربیت محوری است؛ به همین دلیل تحت هیچ شرایطی نباید موضوع تربیت و فرهنگ در این دانشگاه مورد غفلت قرار بگیرد.

وی افزود: با شیوع ویروس کرونا، برخی از مسئولان و دغدغه مندان حوزه فرهنگ و تربیت، به درستی نگرانی‌های را در رابطه ما مسائل فرهنگی و تربیتی دانشجویان در زمان آموزش غیرحضوری داشتند. خوشبختانه به دلیل وجود ۱۵۰۰ تشکل دانشجویی و کانون‌های فرهنگی و نشریات مختلف به عنوان بازوان فرهنگی دانشگاه، موضوع فرهنگ در دانشگاه فرهنیگان مورد غفلت واقع نشد و تمامی تشکل‌ها و کانون‌ها از اسفندماه سال ۹۸ فعالیت خود را در فضای مجازی آغاز و شروع به عضوگیری کردند.

محمدی ادامه داد: در همان زمان بالغ بر ۸۵۰ کانال و گروه مجازی با محوریت دانشجویان و حمایت معاونت فرهنگی و اجتماعی تشکیل شد که دارای بیش از ۱۰۰ هزار عضو بودند. همزمان با این اقدامات، معاونت فرهنگی و دانشجویی فعالیت‌های فرهنگی خود را متوقف نکرد و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی برنامه ریزی مناسبی را در این زمینه انجام داد. به لطف الهی در سال ۹۹ نه تنها فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان کم رنگ نشد، بلکه به استناد آمار و ارقام، از لحاظ تکثر، تنوع و میزان پوشش دهی، به مراتب نسبت به دوران قبل از کرونا شاهد فعالیت‌های بیشتری بودیم.

مشارکت ۱۳ هزار دانشجو معلم درجشنواره قرآن و عترت

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنیگان تصریح کرد: جشنواره قرآن و عترت در ۳۸ رشته با حضور ۱۳ هزار دانشجو معلم از سطح استان و کشور به صورت کاملا مجازی برگزار شد. از دل این جشنواره، نخبگان و افراد مستعد شناسایی شدند و توانستند در جشنواره ملی قرآن  و عترت دانشجویان کشور به میزبانی وزارت بهداشت شرکت کنند. دانشگاه فرهنیگان توانست در این جشنواره رتبه سوم دستگاه‌های اجرایی را به دست آورد و نزدیک به یک سوم عناوین جشنواره را از آن خود کند.

وی با اشاره به برگزاری اردوی راهیان نور به صورت مجازی گفت: اردوی راهیان نور نیز در دانشگاه فرهنیگان هیچگاه تعطیل نشد بلکه ما توانسیت این اردو را بستر فضای مجازی با حضور حدود ۱۴ هزار نفر از دانشجویان برگزار کنیم. در حوزه راهپیمایی اربعین نیز «دانشگاه فضای مجازی اربعین» را تا قبل از شروع ماه محرم در سال ۹۹ راه‌اندازی کردیم که فعالیت‌هایی از قبیل برگزاری موکب‌های مجازی، هیئت‌های عزاداری و برنامه‌های مرتبط با کمک مومنانه در این دانشگاه انجام شد.

محمدی درباره تدوین نظام نامه فرهنگی برای ساماندهی فعالیت‌های دانشجویان بیان کرد: این نظام نامه براساس فضای مجازی تدوین شده است که در آن، ۱۶ مهارت مورد نیاز معلمان برای دانشجو معلمان تعریف کرده‌ایم که منطبق با سند تحول نظام آموزشی است. شرکت در دوره‌های امداد و نجات و یا شرکت کلاس‌های روخوانی و روانخوانی قرآن و ارتقای سواد رسانه‌ای، از جمله موضوعاتی بود که براساس این نظام نامه فرهنگی در دستور کار دانشجو معلمان قرار گرفت.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه مشارکت دانشجویان در برنامه‌های فرهنگی نسبت به قبل از زمان شیوع کرونا بیشتر بوده است، یادآور شد: در سال گذشته حدود ۸۰ هزار دانشجو معلم، دوره‌های امداد و نجات را با همراهی کانون هلال احمر گذارندند که مشارکتی بی سابقه محسوب می‌شود. همچنین شرکت در دوره‌های روخوانی و روانخوانی قرآن کریم، ۳ برابر بیشتر از شرایط عادی بود به طوری که نزدیک به ۴۰ هزار نفر در این دوره‌ها شرکت داشتند.

دانشگاه فضای مجازی اربعین راه‌اندازی می‌شود

وی درباره راه اندازی دانشگاه فضای مجازی مجازی اربعین در سال تحصیلی جدید، بیان کرد: تمامی دانشجویان علاقه‌مند به موضوعات مرتبط با اربعین می‌توانند از طریق لینک‌هایی که به زودی اعلام خواهد شد، در این دانشگاه شرکت کنند و محتواهای تولید شده در این دانشگاه مجازی استفاده کنند. محتواهای تولید شده در این دانشگاه، با هدف افزایش شناخت افراد از فلسفه اربعین و قیام امام حسین(ع) انجام می‌شود که البته بخشی از این تولیدات از طریق رادیو معارف در روزهای منتهی به اربعین حسینی پخش خواهد شد.

محمدی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه فرهنگیان نباید کُپی کار برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌های دیگر باشد؛ بلکه باید مرجعی باشد تا سایر دانشگاه‌ها نیز از تولیدات و برنامه‌های آن استفاده کنند. خوشبختانه در دوران کرونا توانستیم از لحاظ کمی و کیفی در فعالیت‌های فرهنگی رشد داشته باشیم تا تهدید تعطیلی دانشگاه‌ها و خلاء حضور دانشجویان را با استفاده از فضای مجازی، به فرصت تبدیل کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =