اروپا دست از تهدیدهای غلط بردارد / همۀ تحریم ها باید برداشته شود

سعادتی گفت: اروپا دست از چالش های سیاسی و تهدیدهای غلط بردارند، موضع ما در برجام مشخص است مذاکره را در صورتی که تحریم ها به طور کامل برداشته شود، ادامه می دهیم.

مهدی سعادتی نماینده مردم بابل و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایسکانیوز در واکنش به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه فرانسه که از ایران خواسته بود تا فوراً همکاری کامل خود را با آژانس بین المللی انرژی اتمی از سر بگیرد، عنوان کرد: فرانسه کوچکتر از آن است که برای ایران بزرگ و مقتدر تعیین تکلیف کنند.

وی ادامه داد: ایران خاطرات بسیار بدی از کشور فرانسه در جنگ تحمیلی به دلیل تامین هواپیما و خمپاره برای دشمن و همچنین ارسال خون های آلوده به ایدز به بهانه کمک به ایران دارد.

سعادتی گفت: فرانسه به عنوان کشوری که خود دچار بحران های عظیم اجتماعی و آشوبی های خیابانی به دلیل عملکرد بد دولت است نمی تواند برای ما اظهار نظر کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها به غرب فرصت و میدان دادیم تا به تعهدات خود بازگردد که متاسفانه از فرصت استفاده نکرده و به هیچ یک از اصولی که در برجام ذکر شده بود عمل نکردند.

سعادتی اظهار داشت: فرانسه هیچ حقی برای استفاده از این ادبیات ندارد ما به دنبال مذاکره هستیم اما مذاکره ای که براساس چهارچوب و اصول نظام جمهوری اسلامی توسط مقام معظم رهبری، شورای امنیت ملی و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تعیین شده باشد و هیچ کشوری حق ندارد برای ما تعیین تکلیف کند.

سعادتی افزود: در قانون اقدام راهبردی به تمام دنیا ثابت شد که ایران در چهارچوب NPT، پروتکل هایی الحاقی را داوطلبانه اجرا کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی همچنین عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها به دولت قبلی بابت باج دادن های بی خود و بدون گرفتن تضمین در اجرا کردن برخی مفاد برجام همچون کاهش غنی سازی و جمع کردن سانتریفیوژها و ... تذکر دادند که نباید زیر بار وعده های کاغذی و بدون تضمین رفت.

وی گفت: اروپایی ها در مسائل مالی، نفتی و لغو تحریم ها بیشترین کوتاهی را کردند و متاسفانه نه تنها تحریم ها لغو نشد بلکه گسترش نیز یافت و شاهد بودیم که اروپایی ها نیز گوش به فرمان ارباب خود یعنی آمریکا بودند. بعد از خروج آمریکا از برجام در موضوع اینستکس با اینکه نفت و پول از آن ایران بود، غربی ها حمایت از جبهه مقاومت و صنعت موشک را بهانه کردند و اظهار کردند که تا موشک ها جمع نشود و ایران دست از حمایت جبهه مقاومت بر ندارد، گشایشی صورت نمی گیرد.

سعادتی درباره اعتماد به آمریکا و غرب ابراز تاسف کرد و گفت: متاسفانه آزموده را آزمودن خطاست، مقام معظم رهبری نیز در دیدار با دولت جدید فرمودند که در تعامل با جهان فقط موضوع هسته ای و برجام در اولویت نیست، ما در تعامل با دنیا بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت برای بزرگی ملت و حفظ جایگاه نظام پایبندیم.

سعادتی با بیان اینکه فرانسه جایگاه مثبتی در رفع تحریم ما نداشته است، گفت: اروپا دست از چالش های سیاسی و تهدیدهای غلط بردارند، موضع ما در برجام مشخص است مذاکره را در صورتی که  تحریم ها به طور کامل برداشته شود، ادامه می دهیم، مذاکره طولانی مدت و بدون نتیجه همراه با افزایش تحریم ها مورد نظر سیاست نظام کشور، دولت و مجلس شورای اسلامی نیست.

وی افزود: اعلام می کنیم که باید تحریم ها به طور کامل برداشته شده و در زمان مشخص راستی آزمایی شود و در همین راستا، در زمینه فروش نفت و گشایش بانک های اقتصادی اقداماتی صورت پذیرد. اگر این موانع برداشته شد قطعا مذاکره خواهیم کرد اما در غیر این صورت زیر بار این نوع تفکر نمی رویم.  

سعادتی دربارۀ اقدام مجلس دربارۀ جلوگیری از تضییع حقوق ایران توسط دولت قبل نیز گفت: مجلس یازدهم در ابتدای فعالیت خود با قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها از ادامه دادن به مذاکرات فرسایشی توسط دولت پایان داد ما به دنبال مذاکراتی با لغو تمامی تحریم ها هستیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما زیر بار مدل مذاکره اروپایی ها نخواهیم رفت و با اقتدار و قدرت در مسیر تحقق آرمان های انقلاب در مسائل هسته ای که حق قانونی و شرعی ماست ادامه می دهیم و منتظر اوامر ملوکانه  تحلیل های غلط فرانسوی ها نمی مانیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1110179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =