توافق با آمریکا تیر خلاصی به اپوزیسیون خارج نشین ایران بود / ناامیدی صهیونیست‌ها در پی کاهش تنش تهران-واشنگتن

غلامحسین یوسفی با اشاره اهمیت زمانی توافق اخیر با آمریکا تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن به سالگرد اغتشاشات، اپوزیسیون خارج نشین در صدد بود تا با بسیج طرفداران خود آنها را علیه نظام وارد میدان کنند اما این توافق تیر خلاصی بر ضدانقلاب و معاندین است و امید آنها را در آستانه سالگرد اغتشاشات ناامید کرد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، در شرایطی که تقریبا همه ناظران بین المللی بر این باور هستند که امکان احیای برجام وجود ندارد، توافق اخیر بین ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان دو طرف و همچنین آزادی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، مجددا کور سویی از امید ایجاد کرد. اهمین این توافق از آن جهت است که در هفته‌های اخیر سطح تنش بین طرفین افزایش یافته بود و اعزام نیرو و تجهیرات جنگی توسط آمریکا به خلیج فارس موجب افزایش نگرانی در خصوص افزایش سطح تنش در منطقه شده بود. علاوه بر این، توافق اخیر بین ایران و آمریکا موجب تشدید دعواهای سیاسی داخلی شده است. جمهوری‌خواهان و مقامات دولت پیشین با انتقاد از توافق انجام شده، حمله شدیدی به دولت بایدن را آغاز کرده‌اند. دکتر غلامحسین یوسفی –استاد و کارشناس مسائل بین‌الملل- در گفتگو با ایسکانیوز به بحت در مورد این مسائل پرداخت.

بیشتر بخوانید:

آمریکا فقط از طریق توافق با ایران می‌تواند به مقصود خود برسد / آیا قفل برجام باز خواهد شد؟

وی با بیان اینکه هر ایرانی منصفی باید از چنین توافق‌هایی خرسند باشد، اظهار کرد: اول اینکه این توافق مسائل انساندوستانه از جمه آزادی زندیانیان طرفین را شامل شد و در نتیجه آن برخی ایرانیانی که به دلیل دور زدن تحریم‌های ظالمانه در زندان‌های آمریکا به سر می‌بردند در نتیجه این توافق آزاد شده و به آغوش خانواده بازمی‌گردند. از نظر وی، با آزاد کردن زندانیان آمریکایی که بخشی از محکومیت خود را پشت سر گذاشته بودند نیز ایران چیزی را از دست نمی‌دهد.

یوسفی در خصوص اینکه این توافق می‌تواند زمینه ساز توافق‌های بزرگتری شود گفت: این مسئله به اراده طرفین بستگی دارد و پایبندی آنها به این توافق به ارزیابی آنها برای مذاکرات بیشتر کمک خواهد کرد. وی افزود: آمریکا تلاش می‌کند آزادی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق را به عنوان امتیاز به ایران در قالب فرایند احیای برجام معرفی نماید در حالی که این تلقی درستی نیست و در واقع این‌ها پول‌های خود ایران است؛ هر چند که یک برگه برنده برای ایران محسوب می‌شود که در عین تبادل زندانیان توانست بخش از پول‌های بلوکه شده خود را آزاد کند.

از نظر این کارشناس، یکی از جنبه‌های مهم این توافق این است که در زمانی انجام شد که تعداد نظامیان و شناورهای جنگی آنها در خلیج فارس در حال افزایش است. علاوه بر این، با توجه به نزدیک شدن به سالگرد اغتشاشات سال گذشته ایران، زمان انجام این توافق حائز اهمیت است. زیرا اپوزیسیون خارج نشین در صدد آن بود که با بسیج طرفداران خود آنها را علیه نظام وارد میدان کنند اما به نظر می‌رسد این توافق تیر خلاصی بر ضدانقلاب و معاندین است و ایالات متحده به عنوان حامی معترضین خود مجبور به مذاکره با ایران شد و بنابراین امید آنها برای اقدام علیه ایران در سالگرد اغتشاشات سال گذشته را ناامید کرد.

وی افزود: این توافق همچنین اثر قابل توجهی بر کاهش تنش خواهد داشت زیرا وقتی دو کشور در حال تبادل و توافق هستند، منطقا علیه یکدیگر اقدامات خصمانه انجام نخواهند داد و این توافق هر چند که موضوعی و موردی است اما تنش‌ها را مهار خواهد کرد. یوسفی در مورد اینکه زودتر از این‌ها هم امکان دستیابی به چنین توافقی وجود داشت، اظهار کرد: اگر هم قصوری در این زمینه بوده متوجه دولت قبل است که باید برای آزادی اموال بلوکه شده ایران اقدام می‌کرد. از نظر این کارشناس، دولت سیزدهم در دو سال اخیر تلاش‌های زیادی در این راستا انجام داد و باید این را نیز در نظر گرفت که آمریکا نیز ملاحظاتی داخلی در این زمینه داشته و به ویژه اینکه دولت بایدن در حوزه بین المللی موفقیت چندانی نداشته و این توافق به نوعی یک برگ برنده برای بایدن در انتخابات آتی خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه این توافق مخالفینی هم دارد، خاطر نشان کرد: صهیونیست‌ها مقامات جمهوری خواه از جمله مایک پنس –معاوت آقای ترامپ- و پمپئو –وزیر خارجه ترامپ- به این توافق حمله کرده و از آن به عنوان «باج‌گیری بی‌سابقه ایران از آمریکا» یاد می‌کنند. وی با بیان اینکه در ذات موضع‌گیری آمریکایی‌ها دعواهای حزبی و سیاسی وجود دارد، گفت: جمهوری‌خواهان تلاش می‌کنند با محکوم کردن اقدام بایدن او را شکست خورده جلوه دهند که البته این‌ها مسائل داخلی آمریکا است و نباید در آن دخالت کرد.

یوسفی در انتها تاکید کرد که اصل این توافق مثبت بوده و ایران چیزی را از دست نداده است. علاوه بر این، توافق مذکور هم می‌تواند سطح تنش را مهار کند و مقدمه‌ای برای توافقات بیشتر خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1194052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • لادن IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
      0 0
      سلام و به امید سربلندی ایران و ایرانی امیدواریم این توافق دسیسه ها و حیله های مکاران را برملا و نابود کند و ایران در میادین بین المللی یکه تاز شود . سالهاست که ایران بخاطر امنیت و جلوگیری از هرگونه جنگ و بروز تنشها، توطط موشها و راسوهای منطقه و همسایه، در بعضی مواقع ، مجبور به سکوت سیاسی و خراج شده است باشد که این نقطه عطفی باشد برای ایران مظلوم. زنده باد ایران و ایرانی