ایران اجرای کامل برجام را از شورای امنیت سازمان ملل مطالبه کند / نگرانی آژانس بین المللی انرژی اتمی از قطع همکاری تهران

ابوالقاسم دلفی با بیان اینکه برجام همچنان وجود خود را به عنوان یک سند بین المللی حفظ کرده هر چند که از نظر محتوا تهی شده است، اظهار کرد: ایران می‌تواند از سازمان ملل و شورای امنیت به عنوان مدافع قطعنامه‌ها اجرای کامل برجام را مطالبه کند و دستگاه دیپلماسی باید روی این مسئله مانور بدهد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، با توجه به اعتبار قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد انتظار می‌رفت بر اساس آنچه در توافق سال 2015 تصریح شده اتحادیه اروپا پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران را تایید کند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مسائل بین الملل، تصمیم اروپا مبنی بر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران با مفاد قطعنامه 2231 مغایرت دارد و در واقع ناقض برجام است. به نظر می‌رسد شرایط فعلی جهان از جمله جنگ‌های غزه و اوکراین و همچنین تداوم تنش بین ایران و غرب موجب به حاشیه رفتن پرونده هسته‌ای ایران شده و تقریبا از دستور کار بین المللی خارج شده است. هر چند که با فرارسیدن موعد 18 اکتبر 2023 یا همان بند غروب برجام، انتظار می‌رفت که غربی‌ها تعهدات خود را در قبال این معاهده بین المللی انجام دهند. ابوالقاسم دلفی –سفیر پیشین ایران در فرانسه- در گفتگو با ایسکانیوز به بحث در مورد این موضوع پرداخت.

بیشتر بخوانید:

پایان تحریم‌های موشکی و پهپادی ایران بر اساس برجام / اروپا اقدام رادیکالی در این خصوص انجام نخواهد داد

 به گفته این دیپلمات سابق، 18 اکتبر یکی از سرفصل‌های تصریح شده در برجام بود که بر اساس آن بخشی از تحریم‌ها که عمدتا بخش نظامی و تسلیحاتی بودند، لغو شوند اما از آنجایی که شرایط کنونی عادی نیست و هیچ یک از عوامل همچون گذشته نیست، توافق [برجام] ظرفیت‌های خود را از دست داده است.  وی با اشاره به روابط پرتنش فعلی بین غرب با ایران، اظهار کرد: اروپایی‌ها به همین دلیل از چند ماه قبل به ایران اطلاع داده بودند که در روز 18 اکتبر بر اساس آنچه آنها عدم پایبندی ایران دانستند، تحریم‌ها را لغو نخواهند کرد.

به اعتقاد دلفی، اقدام اروپایی‌ها سه دلیل عمده داشت که در مذاکرات جوزف بورل با وزیر خارجه ایران در حاشیه اجلاس امسال مجمع عمومی سازمان ملل مورد بحث قرارگرفت و آن سه دلیل عبارتن بودند از: دستگیری اتباع اروپایی دو تابعیتی در ایران، روابط نظامی تهران-مسکو و استفاده از تسلیحات ایرانی در جنگ اوکراین توسط روسیه و سومین مورد ادعایی آقای بورل موضوعات حقوق بشری در ایران بود. علاوه بر این، آقای بورل خواسته بود که مذاکرات برجام در چارچوب مذاکرات سیاسی فی ما بین دو طرف همچنان ادامه یابد.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به هشدار هفته گذشته مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و گزارشی که به آمریکایی‌ها ارائه کرده مبنی بر اینکه باید به گونه‌ای حرکت کرد که پرونده هسته‌ای ایران شبیه پرونده کره شمالی نشود، خاطر نشان کرد: در صورت قطع همکاری آژانس با ایران، نظارت خود را از دست خواهند داد و با توجه به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران این موضوع برای آنها بسیار نگران کننده است؛ لذا آژانس هم هشدارهای لازم را نسبت به نگران کننده بودن اوضاع به غربی‌ها ارائه کرده است.

ابوالقاسم دلفی با بیان اینکه طبیعی است که ایران نیز تعهدات برجامی خود را کاهش خواهد داد، گفت: بعید است اتفاق خاصی رخ دهد هر چند که بر اساس قطعنامه 2231 که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد تایید شده، انتظار می‌رود همه طرف‌ها تعهدات خود را اجرا کنند اما به نظر نمی‌رسد با توجه به شرایط فعلی جهانی هیچ یک از طرف‌ها اقدام موثری انجام نخواهند داد. وی افزود: اگرچه برجام از نظر محتوایی تخلیه شده اما همچنان وجود خود را حفظ کرده است و بعید است غربی‌ها پایان آن را اعلام کنند.

از نظر این دیپلمات سابق، ایران می‌تواند از سازمان ملل و شورای امنیت اجرای قطعنامه را مطالبه کند و دیپلماسی ایران باید روی این مسئله مانور بدهد. از آنجایی که یکی از مفاد برجام موعد 18 اکتبر است و شورای امنیت در قبال این مسئله مسئولیت دارد، بر اساس حقوق بین الملل ایران باید اجرای کامل برجام را پیگیری کند. به اعتقاد وی، اگر ایران از این فرصت استفاده نکند، آمریکایی‌ها همانطور که خودشان ادعا کرده‌اند از سایر ابزارها برای تمدید تحریم‌های ایران تلاش خواهند کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1203128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =