پایان تحریم‌های موشکی و پهپادی ایران بر اساس برجام / اروپا اقدام رادیکالی در این خصوص انجام نخواهد داد

امیرعلی ابوالفتح بر این باور است تا زمانی که قطعنامه 2231 یا همان برجام وجود دارد، به لحاظ حقوق بین‌الملل تمام جداول زمانی، محدودیت‌ها و موضوعات مربوط به تحریم‌های بیان شده در آن معتبر بوده و بر این اساس از امروز تحریم‌های موشکی و پهپادی ایران به پایان می‌رسد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوزسرانجام پس از 8 سال انتظار موعد بند غروب برجام یعنی 18 اکتبر 2023 فرارسید. روزی که بر اساس توافق انجام شده بین ایران و 1+5 تحریم‌های موشکی و پهپادی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران به پایان می‌رسد. اگرچه توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌ جهانی از سال 2015 و به ویژه پس از خروج ایالات متحده آمریکا در سال 2018 فراز و نشیب‌های زیادی را همراه داشت، برخی کارشناسان معتقدند هوشمندی جمهوری اسلامی ایران و به عبارتی صبر استراتژیک مانع از بین رفتن این توافق مهم بین‌المللی شد. با این حال، با توجه به تداوم تنش‌آفرینی غربی‌ها برای ایران، حرف و حدیث‌های زیادی در خصوص پذیرش موعد مقرر در بند غروب برجام توسط غربی‌ها وجود دارد. به منظور بررسی بیشتر این موضوع، گفتگویی با امیرعلی ابوالفتح -تحلیلگر حوزه سیاست خارجی- انجام شد.

بیشتر بخوانید:

ایران اجرای کامل برجام را از شورای امنیت سازمان ملل مطالبه کند / نگرانی آژانس بین المللی انرژی اتمی از قطع همکاری تهران

وی در مورد موضع‌گیری احتمالی کشورهای غربی در خصوص فرارسیدن موعد بند غروب برجام گفت: آمریکایی‌ها سه سال پیش هم اعلام کردند که رفع تحریم تسلیحاتی ایران را به رسمین نخواهند شناخت که البته دولت وقت آمریکا و مایک پمپئو وزیر امور خارجه دولت ترامپ تلاش کردند تا با تصویب قطعنامه یا مصوبه‌ای از شورای امنیت جلوی منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران را بگیرند ولی در این زمینه ناکام بودند.

ابوالفتح با بیان اینکه موضع آمریکا تغییری نداشته و سه کشور اروپایی حاضر در برجام یعنی آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز با صدور بیانیه‌ای مخالفت خود را با رفع تحریم‌ها اعلام کرده‌اند، اظهار کرد: علیرغم موضع حال حاضر این چهار کشور، تمام جداول زمانی در قطعنامه 2231 یا همان برجام همچنان معتبر است و به لحاظ حقوق بین الملل از روز 18 اکتبر 2023 تحریم‌های موشکی و پهپادی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران به پایان می‌رسد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با رد احتمال انجام مذاکراتی بین ایران و 4+1 در ارتباط با این موضوع اظهار کرد: بعید از مذاکره‌ای انجام شود و احتمالا ایران با صدور بیانیه‌ای [در صورت تمدید تحریم‌ها] اقدام اروپایی‌ها را محکوم خواهد کرد و اروپایی‌ها هم صرفا در حد کلامی می‌توانند انقضاء این تحریم‌ها را به رسمیت نشناسند. وی با تاکید بر اینکه ایران هیچ‌گونه مراوده موشکی و پهپادی با اروپایی‌ها ندارد، تصریح کرد: ایران نه به آنها موشک می‌فروشد، نه از آنها قطعات می‌خرد و نه پول‌ صنعت موشکی ایران در بانک‌های آنها قرار دارد و بنابراین پذیرش و یا عدم پذیرش آنها تفاوت چندانی ندارد؛ حتی آمریکایی‌ها که اعلام کردند پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران را نمی‌پذیرند، اتفاق خاصی رخ نداد.

امیرعلی ابوالفتح در خصوص احتمال اقدامی فراتر از صدور بیانیه توسط اروپایی‌ها خاطر نشان کرد: تنها ابزاری که کشورهای حاضر در برجام می‌توانند به آن متوسل شوند، فعال کردن مکانیسم ماشه است؛ یعنی با متهم کردن ایران به نقض فاحش برجام، کمیسیون مشترکی تشکیل داده و پرونده ایران را به شورای امنیت ارجاع دهند و از این طریق تمام تحریم‌ها را بازگردانند. وی افزود: بعید است که آنها دست به چنین اقدامی بزنند و احتمال این برگ را برای زمانی نگه خواهند داشت که تا پایان اعتبار ده ساله قطعنامه 2231 (2025) توافقی حاصل نشود.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تهدید ایران به خروج از «ان‌پی‌تی» و اخراج بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صورت هرگونه اقدام غربی‌ها، تاکید کرد: غربی‌ها به خوبی معنای خروج از «ان‌پی‌تی» و عواقب آن را می‌دانند و با توجه به شرایط فعلی جهانی از جمله جنگ اوکراین و جنگ غزه از هرگونه افزایش تنش در غرب آسیا پرهیز خواهند کرد و بعید است که دست به اقدام رادیکالی علیه ایران بزنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1202549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =