برنامه دولت برای طرح رتبه بندی معلمان چیست؟

لایحه رتبه بندی معلمان که در چند سال اخیر بسیار پر سر و صدا بود متاسفانه به دلیل تامین بودجه در مجلس متوقف شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، در سال ۹۴ وزارت آموزش و پرورش خبر از اجرای مرحله اول این طرح را داد و با تایید دولت اولین گام برداشته شد اما این طرح پس از آن و در سال های بعد ابتر باقی ماند و وارد مراحل بعدی اجرا نشد، در سال های مختلف همواره فقدان ردیف بودجه برای اجرای رتبه بندی معلمان به چالش جدی دستگاه تعلیم و تربیت تبدیل شد.

بیشتر بخوانید:

محرم‌زاده: دولت مشکل رتبه بندی معلمان را حل کند

در این میان دولت و وزارت آموزش و پرورش اجرای مرحله اول طرح رتبه بندی با اعتبار یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۴ را در کارنامه فعالیت خود دارند، البته زمزمه اجرای رتبه بندی پس از استعفای سید محمد بطحایی در خردادماه ۹۸ و اعلام خبر اجرای این طرح توسط علی ربیعی سخنگوی دولت دوازدهم با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی جانی دوباره گرفت و پس از آن محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم هم در وعده‌ها و برنامه‌های خود در جلسه رای اعتماد که ۱۲ شهریور ۹۸ برگزار شد، رتبه بندی معلمان را یکی از اولویت های خود در دوره سکانداری این وزارتخانه بیان کرد.

در راهکار 2ـ10 سند تحول آموزش و پرورش به نظام رتبه‌بندی معلمان اشاره شده است؛ در این راهکار بر استقرار نظام سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، تعیین ملاک‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه(نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان بر اساس نظام معیار اسلامی تأکید شده است.

در راهکار ۱-۱۲ هم بر «بهینه‌سازی نظام پرداخت‌ها مبتنی بر شایستگی‌ها و بر اساس رویکرد رقابتی» و در راهکار ۳-۱۲ بر «ایجاد ساز و کارهای قانونی برای افزایش انگیزه‌ معلمان و مربیان با سازماندهی مناسب خدمات و امکانات رفاهی و رفع مشکلات مادی و معیشتی آنان» اشاره شده است.

همه این موارد بر لزوم رتبه بندی معلمان اشاره دارد؛ به عبارت دیگر 10 سال پیش می‌بایست رتبه‌بندی معلمان اجرا می‌شد اما هرچند در زمان حمیدرضا حاجی‌بابایی  وزیر وقت آموزش و پرورش، نظام رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان و ساماندهی جذب و تأمین نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش مطرح شد اما به جایی نرسید.

بعد از آن هم به رغم آنکه در دولت یازدهم، عنوان شد که فاز اول رتبه‌ بندی معلمان اجرا شده است اما بعدها مشخص شد که این موضوع تنها در قالب قانون خدمات کشوری و اعتباری بود که بدون رتبه‌بندی در بوق و کرنا شده، به سایر کارمندان دولت پرداخت می‌شد.

اتفاقی که بعد از اجرای رتبه‌ بندی معلمان در سال 98 و در ادامه ابلاغ اجرای فصل دهم قانون خدمات کشوری برای همه کارکنان دولت هویدا شد و با گلایه فرهنگیان مواجه شد و بعد از آن، ترمیم رتبه‌بندی فقط توانست مُسکنی بر گلایه‌ها باشد.

اخیرا نیز احمد محرم زاده یخفروزان نماینده مردم اهر و هریس در مجلس گفت: از دولت و مجلس شورای اسلامی بیان کرده: از دولت و مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم مشکل همسان سازی حقوق معلمان بازنشسته، معوقات و پاداش پایان کار آنها و رتبه بندی معلمان را حل کند و زمینه تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی‌ها، پیمانی‌ها و حجمی‌ها را فراهم کند، از وزیر نیرو درخواست دارم با عنایت بر اینکه مردم حوزه انتخابیه بنده اکثر به شغل مقدس کشاورزی، دامداری و باغداری مشغول هستند نسبت به عملیاتی کردن سدهای شهرستان هریس اقدام کند و همچنین خواهان اجرای فاز دوم نیروگاه ثقل ترکیبی هریس هستیم تا زمینه اشتغال جوانان فراهم شد. مناطقی در اهر و هریس داریم برای ایجاد نیروگاه‌های بادی مستعد است خواهشمندم نسبت به عملیاتی شدن آن تمهیدات لازم اندیشیده شود.

حال باید منتظر ماند و دید سرنوشت لایحه رتبه بندی معلمان در دولت جدید به کجا ختم می شود؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1110301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اصغرنسب. IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      0 0
      ببینیم دولت 13دهم چکار می کنه
    • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      0 0
      این وعده ووعیدها خستگی مافرهنگیان راچندبرابرمیکنه هنوزچیزی اضافه نشده بازار نوسان پیدامیکنه روزبعددروغ از آب درمیادبه همه کارمندان اگراضاف بشه سکوت کامل هست ولی مال مادربوق وکرنامی دمند
    • صادق IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      0 0
      سلام آقای منادی عزیز زمانی که در کمیسیون این 80 ٪ هیت علمی تصویب شد یعنی شما و اعضای کمیسیون آموزش نمیدانستن بار مالی دارد و الان فهمیدید و میخواهید لایحه را تغییر دهید. مشکلات و درگیری های جناحی ما معلمان را فقط به دردسر می اندازد.