کشاورزی پیشرفته، شاخص ارزیابی و توسعه کشورهاست نه تولید اقلام غذایی مورد نیاز جامعه

وزیر علوم در پیامی به کنگره ملی و اولین کنگره بین‌المللی علوم دامی ایران گفت: امروز تولید اقلام غذایی مورد نیاز جوامع بشری یک دغدغه نیست، بلکه داشتن کشاورزی پیشرفته، شاخص ارزیابی و توسعه کشورهاست.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم در پیامی به نهمین کنگره ملی و اولین کنگره بین‌المللی علوم دامی ایران، گفت: ایران اسلامی با اقلیمی چهارفصل، خاکی حاصلخیز و برخورداری از منابع طبیعی متنوع و نیروی انسانی متخصص و کارآمد توانایی تولید محصولات کشاورزی غنی دارد که در صورت حمایت از فرآیند بین‌المللی شدن کشاورزی، قابلیت آن را دارد ضمن دستیابی به توسعه پایدار، به عنوان کشوری توسعه‌یافته در جهان مطرح شود.

وی افزود: در این راستا، فراهم کردن شرایط مناسب برای تولید محصولات دارای مزیت نسبی و سازگار با اکولوژی کشور به منظور استقرار کشاورزی پایدار، اقتصادی و دوستدار محیط زیست؛ ارتقای کیفیت تولید و بهره‌وری برای افزایش صادرات با استفاده از دانش و تجربه مراکز آموزشی و تحقیقاتی و با ارتقای سطح فناوری و استانداردهای علمی؛ حمایت مالی و سرمایه‌گذاری مناسب؛ استفاده از تمام ظرفیت بخش کشاورزی؛ تسهیل و تشویق در برندسازی محصولات و توسعه زنجیره‌های عرضه محصولات، از اولویت‌های بخش کشاورزی و اساساً یک ضرورت فرابخشی است.

زلفی‌گل با بیان اینکه برای دستیابی به توسعه یافتگی در این بخش، به عزمی سترگ و همت عالی برنامه‌ریزی هدفمند، نقشه‌ی راه جامع، مشارکت حاکمیت، جامعه علمی و همه افراد موثر در این فرآیند نیاز است، اظهار کرد: بررسی برنامه‌های پنج سال توسعه کشور بیانگر آن است که هنوز بر سر چگونگی ترسیم نقشه راه توسعه، به نظری واحد و یکپارچه نرسیده‌ایم. در یک برنامه توسعه واقع‌گرا، به فرموده بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که فرمود«کشاورزی محور استقلال است»، کشاورزی باید محور توسعه فرض شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین بیان کرد: امروزه تولید اقلام غذایی مورد نیاز جوامع بشری یک دغدغه نیست، بلکه داشتن کشاورزی پیشرفته، شاخص ارزیابی و توسعه کشورهاست. دستیابی به کشاورزی فعال که لازمه تثبیت امر مهم امنیت غذایی است، در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای اغلب کشورهای جهان قرار دارد و خوشبختانه به عنوان یکی از اهداف مهم برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور در رأس برنامه‌های رئیس جمهور مردمی و انقلابی مورد تأکید جدی قرار گرفته است.

وی یادآور شد: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های با مأموریت خاص و گروه‌های نخبگان و انجمن‌های علمی در پیشرانی و تدوین برنامه‌های توسعه‌ای، هدایت و نظارت بر فرایند توسعه بایستی مورد توجه و حمایت قرار گیرند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد حداقل تا ۳۰ سال آینده برای تأمین نیازهای بشر، نیاز به افزایش ۶۰ درصدی پروتئین حیوانی است. در کشور ایران نیز پرورش دام دارای دو گرانیگاه پرورش سنتی و صنعتی است. در تعدادی از رشته‌ها همچون پرورش طیور و گاو شیری این صنعت بسیار پیشرفته و همسان جهان در اوج استفاده از فناوری‌های روز است، امّا در بعضی رشته‌های دیگر پرورش به صورتی کاملاً سنتی حاکم است. این دوگانگی می‌تواند برای مدیران بالادست در جهت برنامه‌ریزی با هدف رسیدن به وضعیت مطلوب ایجاد اشکال نماید. همچنین وابستگی شدید پرورش دام به نهادهای وارداتی به ویژه خوراک دام، نقطه ضعف بزرگ آن محسوب می‌شود.

زلفی‌گل خاطرنشان کرد: یادمان باشد نیروی انسانی پایه‌گذار توسعه پایدار و حرکت هر کشور به سمت پیشرفت و آبادانی است. اکنون که نخبگان و فرهیختگان این صنعت در اولین کنگره بین‌المللی و نهمین کنگره علوم دامی ایران در یک هم اندیشی بزرگ مجازی گرد هم آمده‌اند پسندیده است که ضمن انتقال اطلاعات و داده‌های علمی در زمینه آینده این صنعت که پیشران سایر صنایع به خصوص صنایع غذایی و اقتصاد کشور است، به خوبی تبادل نظر کرده و با ترسیم چشم اندازی پایدار و رو به رشد، در ایجاد امنیت غذایی کشور نقش بی بدیل خود را ایفا نمایند.

وزیر علوم در پایان ضمن قدردانی از همه دست‌اندرکاران برگزاری این کنگره، گفت: از همه دبیران علمی، اجرائی، داوران محترم و همه اندیشمندان و دانشمندان متخصص این حوزه؛ به ویژه رئیس محترم دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و رئیس کنگره؛ جناب آقای دکتر اسداله تیموری یانسری که امکان برگزاری این کنگره بین‌المللی ارزشمند را فراهم آورده‌اند، سپاسگزاری نمایم.

گفتنی است، نهمین کنگره ملی و اولین کنگره بین‌المللی علوم دامی ایران صبح چهارشنبه ۲۴ شهریورماه ۱۴۰۰ با حضور بیش از ۱۰۰۰ محقق داخلی و سخنرانی بیش از ۳۰ دانشمند خارجی در زمینه علوم دامی، بصورت مجازی و حضوری آغاز به کار کرد و فردا ۲۵ شهریور به کار خود پایان خواهد داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1111172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =