«تحول در آموزش حافظه‌محور به آموزش بسترساز اشتغال دانش بنیان» شعار سال تحصیلی جدید است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اینکه امسال 52 درصد دانشجویان به آموزش حافظه‌محور مدرک‌گرا «نه» گفتند، نشان‌دهنده بلوغ جوانان و بیان‌کننده این نکته است که مطالبات دانشجویان تغییر کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، مراسم آغاز سال تحصیلی جدید و آیین استقبال از نودانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در کتابخانه دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

در بخشی از این مراسم، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تبریک سال تحصیلی جدید به دانشجویان این اظهارکرد: تفاوت امسال با سال های گذشته این است که دانشجویان و دانش آموزان با تجربه کاملا متفاوت وارد دانشگاه و مدرسه می شوند. اگر تمهیدات لازم برای این فرآیند انجام نشود، حضور در فضای جدید می‌تواند حادثه‌آفرین باشد.

طهرانچی ادامه داد: ۲ سال پیش مجبور شدیم که کمربندهای خود را محکم کنیم و از فرودگاه پرواز کنیم.‌اما امروز بعد از گذشته ۲ سال، با فرودگاهی مواجه هستیم که فضایی کاملا متفاوت دارد. به همین دلیل باید تمهیدات فرود دانشجویان را آماده کنیم.

وی تصریح کرد: آموزش‌های ما صرفا در این ۲ سال مدرک گرا و حافظه محور بود. اینکه ۵۲ درصد دانشجویان به این نوع آموزش نه گفته اند، نشان دهنده بلوغ فکری دانشجویان است. به همین دلیل دانشگاه باید این تغییر و بلوغ را که حاصل از تاثیر فضای ۲ سال گذشته است را درک کند، در غیر این صورت نمی‌تواند مهمان پذیر مناسبی برای سال تحصیلی جدید باشد.

وی گفت: اگر بخواهیم خود را اصلاح کنیم، نیازمند چرخش تحول آفرین از آموزش محور به یادگیری تعالی محور هستیم. تعهد به یاددهی، مهم ترین نکته ای است که امسال استادان باید به آن توجه داشته باشند. مسئله اصلی استادان صرفا آموزش نیست، بلکه یاددهی و آموزش تعالی محور است که در سال تحصیلی جدید باید به آن توجه داشته باشند.

طهرانچی اضافه کرد: فاصله دانشجویان با رسیدن به اطلاعات مورد نیاز خود، تنها یک کلیک و جست و جوی ساده است. به همین دلیل دانشجویان نیازمند یاددهی عمیق هستند و باید به گونه میزان یاددهی عمیق را بسنجیم که دانشجویان دچار مشکل نشوند. این یاددهی اگرعمیق نباشد، دانشجویان را در فضای مجازی متوقف خواهد کرد؛ این ارتباط بین فضای مجازی و حقیقی باید کاربردی و بستر ساز رشد حوزه دانش بنیان باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: آموزش، محور توسعه، پیشرفت و شکل دهنده قوام یک ملت است.‌اگر آموزش افزایش دهنده قوام اجتماعی نباشد، نمی تواند شکل دهنده ارکان یک جامعه باشد. امروز آموزش نیازمند تغییر ماهیت است و اگر آماده نباشیم و چرخش تحول آفرین نداشته باشیم، نه تنها ۵۲ درصد، بلکه سال های آینده بیش از این درصد با ما قهر خواهند کرد.

وی بیان کرد: کرونا باعث پرتاب ما به فضای سایبری شد که اگر مهارت لازم‌را در این حوزه نداشته باشیم، دچار مشکل خواهیم شد. نباید فناوری ستیز باشیم اما در مقابل نیز شیفته فناوری هم نباید باشیم بلکه باید با آگاهی لازم در این فضا فعالیت کنیم.

طهرانچی در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری راهپیمایی اربعین افزود: اربعین نشان از یک‌مدل جهانی سازی و تعاملات انسانی برای رسیدن به مفاهیم‌گسترده جهانی سازی است. در اربعین تفاوت ملیت و زبان وجود ندارد؛ بلکه در آنجا صرفا محبت است که در بین زائران متبلور می شود.‌البته باید گفت که این مدل جهانی سازی را در ۸ سال دفاع مقدس و جریان دفاع از حرم دیده بودیم. با استفاده از این مدل جهانی سازی می توانیم به پیشرفت‌های زیادی دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1111936

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =