نگاهی به شعار پیمان جبلی و مسیرِ سختی که پیش رو دارد

روز گذشته پیمان جبلی مطلعی را به عنوان شعار این دوره صدا و سیما قرار داد که قابل تأمل است. او می‌خواهد رسانه ملّی دانشگاه هویت باشد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، روزِ گذشته پیمان جبلی رسماً به عنوان رئیس رسانه ملّی معرفی شد. او در آیین معارفه، به "هویت‌محوری و عدالت‌گستری" تأکید کرد که شعار دوره جدید مدیریت صدا و سیما خواهد بود.  این عبارتِ جبلی بازتاب‌های فراوانی داشت و بسیاری از کارشناسان این عبارت‌های زیبا که رئیس جدید رسانه ملّی به آن اشاره کرد: «در صداوسیما هویت ما مزیت نسبی ماست. صداوسیما باید دانشگاه هویت شود» را امیدوارکننده دانستند.

او همچنین به پرچمداری استقلال و خلاقیت اشاره کرد که نباید صداوسیما نماد انفعال و تقلید باشد؛ وقتی به ظرفیت‌های عظیم درون و بیرون سازمان نگاه می‌کنیم این واقعاً شدنی است. جبلی در مراسمِ معارفه همچنین خاطرنشان کرد که نباید پیوست عدالت در طراحی‌ها و تولید در هیچ‌یک از سطوح و حوزه‌های متنوع فراموش شود.

نباید این نکته را فراموش کنیم که جبلی از بدنه کارشناسی صداوسیماست و همین نقطه امیدی برای بسیاری از صداوسیمایی‌هاست تا با حضور او که به همه آسیب‌ها و چالش‌های این سازمان واقف است بتوان این سازمان را از سکون و انفعال به منشأ اثر بودن سوق داد.

اگرچه علی عسکری هم از بدنه صداوسیما بود اما یک تفاوت ماهوی بین نگاه رئیس سابق و رئیس جدید در رویکرد و شیوه کاری آنها وجود دارد؛ علی عسکری با توجه به سوابق کاری و تحصیلات مهندسی‌اش بیشتر توانست به رشد دیجیتالی و اچ دی شدن شبکه‌های سیما و زیرساخت‌های فنی کمک کند و نگاهی سخت‌افزاری و تکنسینی داشت اما جبلی نگاهی نرم‌افزاری دارد و حوزه کاری‌اش سال‌ها محتوا بوده است. تحصیلاتش هم دکتری فرهنگ و ارتباطات است و می‌توان انتظار داشت که رسانه پویاتری در دوره جدید را شاهد باشیم.

پیمان جبلی طی این چند وقت جلسات مختلفی را هم با اهالی فرهنگ و هنر برگزار کرده است و نشستی هم با سینماگران و تهیه‌کنندگان داشت که از نزدیک‌تر شدن سینما و تلویزیون در دوره آتی گفت. اولین اظهار نظرهای رسمی رئیس جدید صداوسیما هم مورد توجه اهالی رسانه و کارشناسان قرار گرفت که در آنها گفته بود «صداوسیما به عنوان مصداق واقعی رسانه مردمی، رسانه کسانی خواهد بود که صدایشان به جایی نمی‌رسد.»

اما اگر نگاهی به شعار پیمان جبلی داشته باشیم که از این عبارت استفاده کرد «رسانه هویت‌محور و عدالت‌گستر»؛ چند نکته لازم است که حامد فاتحی یکی از مدیران روابط عمومی صداوسیما درباره این شعار نگاه جالبی داشته و نوشته است: بارها حکم انتصاب حضرت آقا برای رئیس جدید صداوسیما را خوانده‌ام؛ از انتظارشان برای آگاهی‌بخشی و معرفت‌افزایی این دانشگاه در فضای عمومی کشور گرفته تا رشد کیفی برنامه‌ها و ارتقای سرمایه انسانی و محورهای راهبردی دیگر...  شرایط فعلی سازمان را که می‌بینم، دقت‌نظر و اشراف آقا با تأکیدشان به «تلاش شبانه‌روزی» بیشتر توجهم را جلب می‌کند!

پیمان جبلی کار سختی را در پیش دارد؛ صحبت‌های دلگرم‌کننده‌ و از طرفی حضور میهمان‌های خاص و نماینده‌هایی از اقشار در مراسم معارفه، امید را در دل‌ها زنده کرد، خلاصه اینکه با هنرمندی پیام روشنی را به مردم و اهالی رسانه دادند. امیدوارم چند سطر درد دل فرزند شهیدی که از سال‌های کودکی و دوران تهیه‌کنندگی مادر بازنشسته‌اش در سازمان حضور داشته و رفت و آمدِ مسئولین زیادی را از نزدیک دیده را با تأمل بخوانید.

نکته‌ای که فاتحی در ادامه به آن اشاره می‌کند قابل تأمل است و شاید بسیاری از کارشناسان و اهالی رسانه دغدغه‌اش را دارند و آن انتصابات و تغییرات و تحولات در رسانه ملّی است. او یادآور می‌شود:  یقین دارم که رئیس جدید به نقاط قوت و ضعف عملکرد رؤسای سابق اشراف دارند و در این ایام پیشنهادها، گزارش‌ها و راهکارهای مختلفی از مجموعه‌های درون و برون سازمانی به ایشان رسیده، من هم حسب‌ وظیفه برخی ملاحظات و پیشنهادهای دارای اولویت (دغدغه ذهنی بسیاری از کارکنان و دلسوزان سازمان صداوسیما) را صریح و صادقانه مطرح کنم.

در کنار انتصابات خوب و امیدوارکننده در ادوار گذشته، نقاط  ضعف جدّی هم وجود داشت، اینکه شاهد بودیم در برخی موارد به اسم تحقق مطالبه حضرت آقا در خصوص جوان‌گرایی، برخی آقازاده‌های سفارش شده و کم‌تجربه در رأس مدیریت‌های کلان در رسانه قرار گرفتند و به نوعی دوره کارآموزی را همزمان با مدیریت سپری کردند و همچنان حضورشان برای رسانه ملّی و حتی نظام هزینه ایجاد می‌کند، به نظر می‌رسد که باید ساز و کار شفاف و پاکیزه‌ای برای انتصاب جوانان مستعد و نخبه طراحی و اجرا بشود.

از طرفی دیگر رانت معدود مدیرانی که شهوت دیده شدن دارند و مستقیم یا غیرمستقیم خود یا خانواده‌شان در فرایند تولید یا حتی اجرا ورود می‌کنند، پایان یابد. همچنین فقدان سازوکار اجرایی مناسب برای تکریم بازنشسته‌هایی که عمر و جوانی‌شان را در این سازمان گذاشته‌اند و همچنان از بی‌مهری‌ها دلخورند و مصادیق بسیار دیگری که در این مقال نمی‌گنجد.

همان‌طور که رهبر انقلاب عبارت معروفی با این مضمون فرمودند «همیشه جبهه را از بالا ببینید»، به نظر می‌رسد پیمان جبلی با تجربه ارزشمندی که در رده‌های مختلف مدیریت رسانه ملّی داشتند، جبهه صداوسیما را از بالا رصد می‌کنند و افق روشنی را برای تحقق اهداف‌شان ترسیم کردند.

باید دید پیمان جبلی با این همه سال تجربه در فضای صداوسیما چگونه از پس چالش‌های موجود رسانه ملی برخواهد آمد و بنابر گزارش‌های مردمی که در همین برنامه به صورت آیتم پخش شد و بسیاری از مردم در کوچه و بازار، ابراز امیدواری می‌کردند با حضور رئیس جدید و تغییرات و تحولات مدیریتی در رسانه ملّی، اعتماد مردم به این رسانه برگردد، همه امیدواریم که مسئولین رسانه ملّی بتوانند با اشرافِ درست به ذائقه و سلیقه مخاطب، اعتماد مردم را بیش از گذشته جلب کنند و صداوسیما را به رسانه‌ای کارآمد و اثربخش در تراز انقلاب اسلامی تبدیل کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      0 0
      سلام خدا براقای فاتحی فرزندشهید دلسوز انقلاب وسازمان