کتاب کودک تصور بچه‌ها از آینده را می‌سازد

مدیر مارکتینگ انتشارات «کمیکا» گفت: آینده در کتاب کودک تصویرسازی می‌شود؛ اگر این تصویرسازی با خلاقیت همراه نشود نمی‌توان به آینده‌ امیدوارکننده‌ای دست یافت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، نمایشگاه کتاب، دریچه‌ای به دنیای ناشران و آثار متنوع است. هنگام قدم زدن در نمایشگاه، هر غرفه ما را به فضای خاص خود می‌برد؛ ناشران آموزشی حال‌وهوای کنکور را تداعی می‌کنند، با ناشران تخصصی وارد اتمسفر تخصص‌های متفاوت می‌شویم و ناشران بین‌الملل پنجره‌ای کوچک از فرهنگ و ادبیات کشور خود را به روی ما می‌گشایند.

در این میان، ناشران کودک فضایی پرنشاط و سرگرم‌کننده ایجاد کرده‌اند که نه‌تنها کودکان و نوجوانان، بلکه جوانان را نیز مجذوب خود می‌کنند. رنگ‌ها، شعرها و داستان‌های این غرفه‌ها، کودک درون هر فرد را زنده می‌کنند و حال‌وهوای تازه‌ای به نمایشگاه می‌بخشند.

در همین فضای پر جنب‌ و جوش، به سراغ غرفه‌ی انتشارات کمیکا رفتیم که طی چند سال گذشته با خلاقیت خود، رنگی تازه به کتاب‌های کودک بخشیده است. این ناشر که بیشتر با مجموعه‌ی داستانی «ایلیا» شناخته می‌شود، امسال نیز در نمایشگاه حضور دارد. با دیدن مدیرعامل این انتشارات، وارد غرفه شدیم و درباره‌ی حال‌وهوای نشر وفعالیت‌هایشان به گفت‌وگو پرداختیم.

حجت حسنی مدیر مارکتینگ انتشارات «کمیکا» در پاسخ به این پرسش که تعداد کتاب‌هایی که به نمایشگاه آورده‌اید چه میزان است و چند جلد آن‌ها جدید است گفت: همان‌طور که می‌دانید مجموعه کمیکا به ابرقهرمان‌های ایرانی که دارد، شناخته شده است. بر همین اساس، ما همه‌ی کتاب‌هایمان را هیچ‌وقت به نمایشگاه نمی‌آوریم. کتاب‌های زیادی داریم که هر سال چاپ می‌شوند، با تیراژهای مختلف، ولی در نمایشگاه، چون دوستان و مخاطبان ما همیشه دنبال این ابرقهرمان‌ها هستند، به‌صورت تخصصی همان ابرقهرمان‌ها را با خودمان می‌آوریم.

وی افزود: دو جلد جدید مجموعه‌ «ایلیا» را در نمایشگاه داریم. همچنین، یک ارائه‌ی اولیه از جلدهای جدید «یونا»، «خونیرث» و «روشنک» داریم که در ماه‌های آینده منتشر خواهد شد. علاوه بر آن، رمان‌های مصور نوجوان را داریم که شامل کتاب‌های «در میان شعله‌ها»، «جغله جادوگر» و «یک سرباز برای یأجوج کبیر» هستند؛ این‌ها کتاب‌هایی هستند که امسال در نمایشگاه آورده‌ایم.

حسنی گفت: در کنار این موارد، مجموعه‌ی رمان «هفت‌جن»، کارهای «امید کوره‌چی» را که با همکاری نشر ایشان به چاپ رسانده‌ایم، ارائه کرده‌ایم. از مجموعه کتاب‌های «مهدا» در قالب کمیک، کتاب «۵۸۷» را داریم. همچنین، کتاب‌های «دنیای محمد-قرآن» «دنیای محمد-حدیث» را آورده‌ایم، و کتاب «دنیای علی» که درباره‌ی زندگی امیرالمؤمنین است. این‌ها کتاب‌هایی هستند که امسال، به‌صورت جلدهای جدید، در نمایشگاه رونمایی و ارائه کرده‌ایم.

وی در پاسخ به پایین بودن سرعت چاپ روشنک نسبت به ایلیا گفت: ایلیا را شما باید با پشوانه‌ی سال ۱۳۹۶ تا الان ببینید. ایلیا از سال ۱۳۹۶ شروع شده و تا امروز ادامه پیدا کرده است و ۲۲
جلد تا به الان منتشر شده. جلد اول روشنک شهریور ۱۴۰۳ منتشر شد و فاصله‌ی کمی از انتشار اولین جلد آن گذشته است.

مدیر مارکتینگ انتشارات کمیکا اظهار کرد: از طرفی دیگر، کار دخترانه ظرافت‌های خاص خودش را دارد، یکی از جذابیت‌های روشنک این است که همه‌ی افراد تیم تولید کننده، از آرت دایرکتور تا
نویسنده همه خانم هستند و یک کار کاملا دخترانه است، جمع شدن این تیم و خلق دوباره داستان زمان‌بر است. ضمن اینکه خود مجموعه‌ی ایلیا هم به واسطه ی اینکه چند جلد جلو هست نسبت به آنچه که الان منتشر می‌شود سرعت زیادی در انتشار دارد. موضوع این است و فکر می‌کنم که به همین دلیل روشنک شاید در اوایل انتشار سرعت کمتری نسبت به‌ ایلیا داشته باشد ولی قطعا در چند ماه آینده، در مرداد ماه و اواسط تابستان جلد جدید روشنک را خواهیم داشت.

وی همچنین درباره وضعیت رفاهی و تجاری نمایشگاه نسبت به سال‌های قبل اذعان داشت: در حوزه‌ی اطلاع رسانی نسبت به برگزاری نمایشگاه و کار تبلیغاتی، کمپین‌های تبلیغاتی که قبل از نمایشگاه در سال‌های گذشته همیشه بوده که باعث رونق نمایشگاه می‌شد و باعث می‌شد که مردم از نمایشگاه بازدید کنند فکر می‌کنم کار کمتری انجام شده است. در حوزه‌ی برنامه‌های محیطی، نگاهی
که من دارم، فکر می‌کنم کار کمتری انجام شده است. شاید جا داشت که کارهای بیشتری انجام بشود و فرصت خیلی خوبی بود.

در آخر مدیر چاپ انتشارات کمیکا بیان کرد: دنیای کتاب به ویژه دنیای کتاب کودک دنیای خلق آینده است. یعنی آنچه که امروز اینجا می‌بینیم در آینده اتفاق می‌افتد و آنچه که امروز بچه‌ها در کتاب‌هایشان می‌بینند در آینده خواهیم دید. چون تصور بچه‌ها را می‌سازد. از آینده، اینکه این اتفاق و این دنیای کودکانه بدون نوآوری و همیشه مثل سال‌های قبل بخواهد پیش برود، یعنی اینکه ما داریم در جا می‌زنیم یعنی اینکه آینده روشنی که همه ما امیدش را داریم و به دستان بچه‌ها قرار است ساخته بشود شاید به دست نیاید. انتظار داریم از مسئولان و ناشران و همکارهای خودمان که تصویرسازی می‌کنند. خلاقیت در نشان دادن آینده و تصویر آینده را برای بچه ها مقداری جدی تر دنبال کنند و از کارهای تکراری پرهیز کنند.

خبرنگار: صبا هراتی

انتهای پیام/

کد خبر: 1267985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =