غنی‌سازی ۶۰ درصد ابزار قدرت ایران برای چانه‌زنی در مذاکرات است

کارشناس روابط بین‌الملل معتقد است غنی‌سازی ۶۰ درصد و فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای می‌توان قدرت چانه زنی ایران در مذاکرات را افزایش دهد.

پرهام پوررمضان کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره آینده مذاکرات وین و روابط ایران با کشورهای ۵+۱ اظهارکرد: برای بررسی این موضوع در ابتدا باید پیشینه این مذاکرات را مورد ارزیابی قرار دهیم. در بین کشورهای ۱+۵ شاهد هستیم که کشوری به تعهدات برجامی خود عمل نمی‌کند؛ اما سایر دولت‌ها همچنان در برخی موارد به تعهدات برجامی خودشان پایبند هستند. به همین روی، دولت ایالات متحده آمریکا دولتی عهد شکن محسوب می‌شود.

وی افزود: اگر قرار باشد که در آینده مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا به عنوان یکی از کشورهای عضو ۱+۵ انجام شود، باید در وهله اول این موضوع را حل کنیم که آیا ایالات متحده آمریکا به تعهدات بین‌المللی خود پایبند هست یا خیر. اگر این مسئله باتوجه به ضمانت‌های جمهوری اسلامی ایران از طرف‌های مقابل برای پایبندی به تعهدات بین‌المللی و منافع اقتصادی و سیاسی ابرای ایران مورد ارزیابی قرار بگیرد، می‌توانیم به انجام مذاکرات مجدد امیدوار باشیم.

پوررمضان ادامه داد: دولت سیزدهم از همان روزهای ابتدایی شروع به کار، سیاست جدیدی را تحت عنوان سیاست توجه به همسایگان اتخاد کرد و دیپلماسی اقتصادی در منطقه را در دستور کار قرار داد؛ درواقع شاهد به کارگیری سیاست خارجی شرق محور از سوی دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم هستیم. با این وجود اما نگاه به کشورهای غربی و اروپایی نیز نگاه فراموش شده‌ای در سیاست خارجی دولت نیست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: اینکه آیا دولت سیزدهم به مذاکرات برمی‌گردد یا خیر، مبتنی بر مولفه‌های متفاوتی است. یکی از این مولفه‌ها این است که آیا برجام، همان برجام سابق باقی خواهد ماند یا برجام‌های دیگری قرار است به آن اضافه یا کم شود. اگر قرار باشد متن برجام تغییر کند و موضوعات دیگری از جمله فعالیت منطقه‌ای و موشکی ایران را در بربگیرد، نمی‌توانیم آینده مثبتی را برای ادامه مذاکرات و پیوست مجدد طرفین به مذاکره در نظر گرفت.

وی اضافه کرد: در عین حال اگر طرف‌های غربی، به اصلاح روند گذشته خود بپردازند و حسن نظر خود را به جمهوری اسلامی نشان دهد، احتمال از سرگیری مذاکرات وجود دارد.

پوررمضان در پاسخ به این سوال که تا چه میزان احتمال تغییر رفتارو سیاست‌های غرب نسبت به جمهوری اسلامی وجود دارد، تاکید کرد: در علم روابط بین‌الملل، هیچ کشوری خارج از منفعت و تامین امنیت ملی خود رفتار نمی‌کند؛ اگر ایالات متحده این تضمین را به جمهوری اسلامی بدهد عهد شکنی‌های گذشته ادامه پیدا نمی‌کند و بتواند آن را به ملت ایران ثابت کند، می‌توانیم انتظارات مثبتی را از آینده مذاکرات داشته باشیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: این احتمال وجود دارد که ایالات متحده آمریکا با هدف ترغیب ایران برای بازگشت به مذاکرات وین، تحریم‌هایی را ولو به ظاهر تعلیق کند، اما به دلیل شکل‌گیری یک نظم جدید در منطقه و حضور رژیم صهیونیستی در برخی از کشورهای همسایه ایران مانند جمهوری آذربایجان، لغو ظاهری تحریم‌ها نیز همچنان چالش‌ها و خطراتی را متوجه جمهوری اسلامی ایران خواهد کرد.

وی با اشاره به مولفه‌های قدرت ایران در مذاکرات گفت: مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران به دو دسته مولفه‌های داخلی و خارجی تقسیم بندی می‌شوند. مولفه‌های قدرت داخلی جمهوری اسلامی در چندسال گذشته به دلیل عملکرد مسئولان دچار چالش شده است؛ البته موضوعاتی دیگری مانند حضور مردم در انتخابات و رویدادهای مختلف سیاسی مانند سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، می‌تواند یکی از مولفه‌های مهم برای چانه زنی در مذاکرات باشد؛ از این نظر که مردم همواره پشتیبان مواضع سیاسی دولتمردان خودشان هستند.

پوررمضان اضافه کرد: مولفه‌های قدرت ایران در بعد خارجی نیز شامل توان موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای در محور مقاومت می‌شود. علاوه بر این موضوعات، رویکرد جامعه بین‌الملل نسبت به جمهوری اسلامی ایران و همچنین مسئله غنی‌سازی ۶۰ درصد، می‌تواند از دیگر مولفه‌های قدرت ایران برای چانه زنی در مذاکرات قلمداد شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =