ماموریت برادر روحانی در برجام چه بود؟ / اشتباه فاحش رئیس‌جمهور سابق خارج کردن مذاکرات از شورای امنیت ملی

عباس سلیمی نمین گفت: حضور حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور سابق در هیئت مذاکره‌کننده صرفا برای این بود که این هیئت را تحت فشار قرار دهد تا هر چه سریع‌تر با کشورهای عضو ۱ + ۵ به توافق برسند.

عباس سلیمی نمین، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص اعترافات اخیر ظریف در مورد عدم مطالعه دقیق متن برجام اظهار کرد: در دولت گذشته با توجه به تمایلاتی که روحانی داشت، مذاکرات بسیار سیاسی شد یعنی از حوزه کارشناسی خارج شده و یک عقبه قوی سیاسی پیدا کرد.

وی با بیان اینکه وقتی مسئله ای اهداف سیاسی پیدا کند از مسیر دقیق خود خارج می‌شود، افزود: ما شاهد بودیم حضور حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور سابق که نه کارشناس بود و نه اینکه زبان انگلیسی می‌دانست در هیئت مذاکره‌کننده صرفا برای این بود که این هیئت را تحت فشار قرار دهد تا هر چه سریع‌تر با کشورهای عضو ۱ + ۵ به توافق برسند.

این کارشناس ادامه داد: از این مسئله می‌توان دریافت که دولت گذشته از یک مذاکره کارشناسی که باید هر چه دقیق‌تر دنبال می‌شد تا منافع مردم بهتر در آن لحاظ شود، صرفا بهره‌برداری سیاسی کرد و متاسفانه نتیجه چیزی شد که در حال حاضر شاهد آن هستیم.

سلیمی نمین گفت: در مذاکرات برخی ضمائم خوانده نشده بود و بعدها که این ضمائم در داخل کشور مورد مطالعه قرار گرفت مشخص شد که آقایان از محتوای برجام اطلاع کافی نداشتند.

وی با بیان مطلب فوق ادامه داد: اظهارات ظریف تجربه جدیدی را پیش‌روی ما قرار داد که در مذاکرات با غرب باید بسیار دقیق عمل کرد، چرا که آنها مذاکرات را آن قدر طولانی می‌کنند تا مذاکره‌کنندگان عملا توان و انرژی خود را از دست داده و دقت کافی بر روی موضوع نداشته باشند و این ترفندهایی است که توسط غربی‌ها به کار گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که تیم مذاکره‌کننده ما از کارشناسان خبره برخوردار نبود، اما به گونه‌ای عمل می‌کرد که گویا در تمام زمینه‌ها به خصوص در زمینه زبان‌شناسی دارای تبحر لازم است.

این کارشناس افزود: درست است که ظریف زبان انگلیسی می‌داند اما زبان‌شناس نیست، تیم مذاکره کننده باید از چند زبان‌شناس استفاده می‌کرد، چراکه واژه‌های انگلیسی دارای معانی گوناگونی است و می تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد به‌طوری که بعدها در تفسیر آن دچار مشکل شویم.

وی همچنین اذعان کرد: اظهارات ظریف بیان‌کننده این موضوع است که مذاکره با غرب را نباید با مسائل داخل کشور و مسائل اقتصادی و رقابت‌های سیاسی پیوند زد، چرا که هنگامی که این پیوندها صورت گیرد، به‌طور طبیعی بحث از مسیر کارشناسی خارج خواهد شد.

سلیمی نمین در پایان تاکید کرد: اشتباه فاحش روحانی این بود که مذاکرات را از شورای امنیت خارج کرد به‌طوری که هم تیم مذاکره‌کننده وهم تیم نظارت‌کننده یکی بود، اما اکنون تصمیم بر این است که تیم مذاکره‌کننده فقط مجری باشد و تیم سیاست‌گذار و نظارت‌کننده در شورای امنیت ملی این بخش را دنبال کند که این مسئله طبیعتا میزان خطا را به حداقل ممکن خواهد رساند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =