بانک ها حق ندارند ضامن رسمی بخواهند/ وام گیرندگان کوتاه نیایند، کارمند دولتی جزو شروط نیست

دبیر کل کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی گفت: در هیچ جای قوانین و ابلاغیه ها ذکر نشده است که ضامن حتما باید کارمند رسمی و دولتی باشد.

محمدرضا جمشیدی؛ دبیر کل کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز در رابطه با اقدام سخت گیرانه بانک ها در تخصیص وام گفت: دولت فقط بانک ها را مکلف به پرداخت وام میکند بدون اینکه منابع لازم را در اختیار بانک ها قرار دهد.

وی اظهار کرد: درست است که دولت تکلیف میکند تا بانک ها وام و تسهیلات ارائه دهند ولی باید منابع هم در اختیارشان قرار دهد ولی الان دولت فقط تکلیف میکند که بپردازید بدون در نظر گرفتن اینکه موسسات خصوصی از کجا بپردازند؟ پول مردم را که نمی توانند بدون برنامه و صرفا با تکلیف دولت به تسهیلات تبدیل کنند.

وی با تاکید بر اینکه دست دولت در حال حاضر تنگ است و نمیتواند منابع در اختیر بانک ها قرار دهد افزود: بانک ها نمیتوانند پول مردم را بدون اطمینان از بازگشت، در اختیار وام گیرندگان قرار دهند به همین دلیل با بهانه تراشی ها و ایراد گرفتن از نوع ضمانت شرایط پرداخت وام را دشوار میکنند.

جمشیدی در پاسخ به این سوال که چرا بانک ها اصرار دارند که ضامن حتما باید کارمند رسمی بوده و نمیتوان کارمند شرکت خصوصی یا غیر رسمی معرفی کرد؟  گفت: در هیچ جای قوانین و ابلاغیه ها ذکر نشده است که ضامن حتما باید کارمند رسمی و دولتی باشد این یک استنباطی است که بانک ها برای ارائه بدون دردسر و راحتتر جزو شروط وام مطرح میکنند.به طور مثال خواروبار فروشی که جواز کسب دارد و مدت هاست که مشغول به فعالیت است هم خود یک ضامن معتبر میتواند باشد.

دبیر کل کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی تصریح کرد: اگر مسئول بانک در ارائه تسهیلات با ضامن رسمی اصرار کرد باید ابتدا به رییس شعبه مراجعه کرد ولی اگر رییس آن شعبه نیز تاکید بر ضامن رسمی داشتن کرد، وام گیرنده میتواند با مراجعه به بازرسی بانک مربوطه شکایت خود را از شعبه مربوطه داشته باشد زیرا آن شعبه تخلف میکند.

جمشیدی خاطرنشان کرد: وام گیرندگان اگر پاسخ قانع کننده دریافت نکردند به مراجع بالاتر مثل مدیریت نظارت بر بانک های بانک مرکزی مراجعه کنند و درخواست خود را اعلام کنند که بانک در قبال ارائه وام، ضامن رسمی خواسته است زیرا هیچ الزامی به داشتن ضامن و کارمند رسمی نیز و بانک مربوطه تخلف کرده است.

پایان پیام/

کد خبر: 1116754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =