به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران رسالت خطیری در توسعه فرهنگی و تحولات اجتماعی ایران برعهده دارد که از مهمترین آنها میتوان به وظایف آموزشی، خبری، هدایتی، تفریحی و تبلیغی اشاره کرد. بیطرفی و همراهی با مردم و بیان اولویت و دغدغدههای جامعه نیز جزء اصلی ترین انتظارات از این سازمان است.
در این ارتباط وحید عقیلی در گفتوگو با ایسکانیوز با اشاره به تغییر و تحولات سازمان صدا و سیما اظهار کرد: عملکرد این سازمان در دو هفته گذشته، یعنی از زمان آغاز به فعالیت پیمان جبلی به عنوان ریاست رسانه ملی، از نظر کمی و کیفی تغییرات مطلوبی داشته است.
وی با بیان اینکه تغییرات محسوسی در تولیدات سازمان صدا و سیما نیز مشاهد شده است، گفت: این تغییرات از لحاظ محتوایی، مدیریتی و ظاهری قابل بررسی است. نمودار تغییرات مطلوب سازمان نسبت به سالهای قبل رشد چشمگیری داشته و نویدی است که منشا تحولات و تغییرات در جامعه خواهد بود.
رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با بیان اینکه این تغییرات در حوزههای مختلفی در حال رخ دادن است، گفت: رسانه ملی تلاش دارد با کشف حقیقت، آن را در تولیداتش باز نشر کند. موضوعی که متاسفانه در حال حاضر رسانههای سنتی از انجام آن ناتوان هستند.
وی با ذکر مثالی بیان کرد: به گفته یکی از معاونان سازمان صداوسیما، رئیس این سازمان برای پوشش و مدیریت اخبارِ مربوط به حملات سایبری و اختلالات سیستم توزیع سوخت ایران، به شبکه خبر رفته است. این نشان میدهد که رسانه ملی به دنبال کشف حقیقت بوده و دیدگاهی انتقادی به مسائل و اتفاقات دارد.
کارکرد رسانه ملی ایران، مردمی است؟
عقیلی درباره انواع کارکردهای رسانه در جهان عنوان کرد: انواع رسانهها مانند دیداری، شنیداری، فضای مجازی و روزنامهنگاری سنتی یا نوشتاری سه رویکرد یا سویه نسبت به مسائل جامعه دارند. که کارآمدی یا مردمی بودن رسانهها نسبت به انتخاب هر کدام از این رویکردها سنجیده میشود.
رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بیان کرد: رسانهها در مقابل مشکلات، چالشها، تضادها، مسائل و دغدغههای جامعه در حوزههای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی سه موضع دارند.
وی ادامه داد: برخی از رسانهها در جهت تشدید تضادها و مشکلات جامعه فعالیت میکند که این نوع رسانه نمیتواند مردمی باشد. به عنوان مثال برخی از شبکههای تلویزیونی خارجی عملکرد اینچنینی دارند و تضادهای جامعه و مشکلات جامعه را شدیدتر و بزرگ تر میکنند. به عنوان مثال شبکه تلویزیونی اینترنشنال از 100 خبری که منتشر میکند، به طور قطع 98 خبر آن، اخبار منفی است.
عقیلی مطرح کرد: برخی از رسانهها نیز رویکرد بیتفاوتی و محافظه کاری را نسبت به مشکلات جامعه در پیش میگیرند. یعنی رسانهها فعالیت حرفهای ندارند و از کنار مشکلات جامعه گذر کرده و به مباحث حاشیهای میبپردازد. مسئولیت اجتماعی و حرفهای در این رسانهها رعایت نشده است.
این کارشناس حوزه رسانه اضافه کرد: برخی از رسانهها نیز در راستای حل تضادها و مشکلات جامعه فعالیت میکنند، به این معنا که با فعالیت حرفهای و استفاده از تخصصها و روشهای علمی و با حفظ بیطرفی، سعی کند به حل مشکلات جامعه کمک کند. رویکرد اول و دوم رسانه به نفع جامعه نیست و شاید در برخی مواقع ضد جامعه نیز باشد. تنها رویکرد سوم به نفع مردم، جامعه و نظام است.
وی ادامه داد: سازمان صدا و سیما به علت اینکه رسانه ملی کشور است باید رویکردی مانند کارکرد سوم رسانهها داشته باشد؛ اما اینکه تا چه میزان در این راه موفق بوده یا تا رسیدن به نقطه مطلوب راه دارد، را باید زمان و عملکرد مدیریت جدید تعیین کند.
تخصصی کردن نیروها و بالا بردن سطح کیفی کارکنان و چابک سازی، یکی از بزرگترین چالشهای مدیریت جدید این سازمان در آینده است.
سازمان صداوسیما ضعف در استفاده از نرم افزار، قدرت در به کارگیری سخت افزار
وی درباره بهروزرسانی تجهیزات، زیرساختها و استفاده از علم روز دنیا در سازمان صدا و سیما مطرح کرد: براساس نظرسنجیها ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دومین رسانه ملی پیشرفته آسیا بوده است. یعنی پایینتر از ژاپن و بالاتر از چین، کره و سنگاپور قرار داشته است. بعد از انقلاب نیز از نظر زیرساختی یعنی تجهیزات و سخت افزار، این سازمان از کشورهای آسیایی عقب نیست؛ اما مشکل اینجاست که به علت نبود نیروهای متخصص و حرفهای نمیتواند از نظر نرم افزاری بهترین استفاده را از بُعد سخت افزاری داشته باشد.
عقیلی اضافه کرد: در حال حاضر تلویزیون ایران از نظر دستگاههای تولید، دوربین، قسمت فنی، پخش دیجیتال وضعیت مناسبی دارد؛ اما این سازمان حدود 60 هزار کارمند دارد که این تعداد از نظر کمّی بسیار زیاد بوده و از نظر کیفی، در سطح قابل توجهی قرار ندارند.
رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بیان کرد: تخصصی کردن نیروها و بالا بردن سطح کیفی کارکنان و چابک سازی، یکی از بزرگترین چالشهای مدیریت جدید این سازمان در آینده است.
پخش تبلیغات تجاری مساوی با اجحاف حق مخاطبان
وی با اشاره به تامین بودجه سازمان صدا و سیما تشریح کرد: در سالهای گذشته شاهد بودهایم که رسانه ملی برای تامین بودجه خود از دولت، در برخی موضوعات و برهههای زمانی در مقابل خواستهها یا فشار دولت عقب نشینی میکرد. البته موضوع تامین بودجه سازمان صدا و سیما نیاز به بحثهای کارشناسانه دارد که بنده قصد ورود به آن را ندارم.
عقیلی با بیان اینکه تامین بودجه و مدیریت هزینه در سازمان صدا و سیما کار بسیار دشواری است، گفت: رئیس این سازمان باید حقوق 60 هزار کارمند را پرداخت کند، دستگاهها و تجهیزات لازم را خریداری کرده و برای تامین زیرساختها هزینه کند. در نتیجه نیاز به بودجه کلان این سازمان قابل بحث نیست؛ اما باید برای منابع تامین آن بیشتر تامل شود.
وی با بیان اینکه پخش تبلیغات تجاری از شبکههای تلویزیونی یکی از راههای تامین بودجه و درآمد است، گفت: روند سازمان در پخش تبلیغات قابل قبول نیست؛ چراکه به قدری آگهی پخش میشود که مخاطب یا مجری برنامه خسته و دلزده میشوند.
این مدرس دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بهترین ساعات جدول پخش شبکههای تلویزیونی به تبلیغات تجاری به عنوان مثال کفش اختصاص یافته است، که زیادهرویی در این موضوع باعث اجحاف در حق مخاطبان است.
انتهای پیام/
نظر شما