انتقاد به مراجع باید همراه انصاف باشد/ سیره فقیهان همانند انبیای الهی

حجت الاسلام اوسطی گفت: انتقاد به معنای درست آن باید در جامعه باشد و مرجع هم یکی از افراد جامعه است اما هتاکی جایگاهی در بحث انتقاد ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین علی اوسطی، کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص اینکه نقد به مراجع چگونه باید باشد تا خدشه‌ای به جایگاه مرجعیت وارد نشود، اظهار کرد: روایتی از امام صادق علیه السلام بیان شده که فرمودند (فقیهان وارثان انبیا هستند)؛ به این معنی که فقها باید همان مسیری که انبیا رفتند را ادامه دهند.

حجت الاسلام اوسطی ادامه داد: فقیهان در عالم شیعه را نیز می‌توان همین گونه دید، زیرا فقیهی مانند امام خمینی (ره) توانست حکومتی الهی به راه بیندازد و دیگر فقها نیز چه در زمان معاصر و چه قبل از ما به دنبال این بودند که اهداف انبیا را در جامعه پیاده کنند و یکی از اهداف انبیا هم مسئله رسیدگی به وضعیت معیشت مردم بوده است.

وی افزود: مسیر دیگری که رسول اکرم نیز پیگیری کرده اند بحث ارتباط گیری با دیگر ممالک بوده و نامه‌های مختلفی را به روسای کشورها نوشته و آنها را به اسلام دعوت کرده‌اند که این یعنی بحث حسن همجواری و ارتباط برقرار کردن برای ایشان بسیار مهم بوده است.

کارشناس مذهبی با بیان این نکته که صحبت‌هایی که از آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در دیدار با آقای قالیباف منتشر شد نیز دقیقا عمل به همین وظیفه توسط این مرجع عالیقدر بود و ایشان درصدد انجام وظیفه و رسالتی که بر عهده‌اش نهاده شده بود، عمل کرد، ادامه داد: در ابتدا ایشان در خصوص ارتباط با دیگر کشورها صحبت کرده که امری است که در سیره و سنت رسول اکرم نیز وجود داشته و سپس در رابطه با فقر زدایی توضیحاتی بیان نموده‌اند که این موضوع هم مهمترین اهداف انبیا الهی بوده است.

حجت الاسلام اوسطی افزود: گاهی اوقات داستان نقد است یعنی شخص صحبتی را نمی‌پسندد و با حرف‌های علمی نسبت به آن اشکالی را بیان می‌کند، البته نقد یعنی نیمه پر و خالی لیوان را باهم دیدن، اما گاهی هتاکی و جسارت است و همین اتفاقی که برای این مرجع بزرگوار اتفاق افتاد نیز مصداق بارز هتاکی بود.

وی اذعان کرد: بحث این مرجع بزرگوار در رابطه با وظایف یک فقیه بود اما متاسفانه کسانی می‌خواستند موضوع را به عالم سیاست‌های خاص خودشان و طیف گرایی و جناح بندی سوق دهند و شروع کردند حرفهایی را نوشتند که منتهی به هتاکی به این عالم بزرگوار شد.

کارشناس مسائل دینی ادامه داد: به طور حتم ایشان شخصی است که ذره ای منیّت و خودخواهی در شخصیتشان وجود ندارد و همواره هم در نظام جمهوری اسلام و هم در عالم تشیع و حوزه مثمرثمر بوده و مسلما هتاکی به مرجعیت جایگاهی در نقد و انتقاد ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا راه انتقاد به مراجع باید باز باشد اذعان کرد: زمانی نسبت به مراجع نکته ای به ذهن انسان می‌رسد و نقد کرده و می‌گوید به دلایلی این حرف شما را قبول ندارم، اما منکر زحمات شما هم نیستم و امروز در نظام حوزه یکی از اساتید بزرگوار درس می‌دهند و طلبه‌ای که در حال آموختن است متوجه می‌شود که مسائلی که در حال طرح است با آنچه قبل‌تر در ذهن داشته سازگاری ندارد و اعتراض می‌کند، پس فضای نقد و طرح اشکال در حوزه وجود دارد؛ زمانی که طرح مشکل نسبت به هر کسی محترمانه است، فرد می‌پذیرد اما ما با هتاکی مخالف هستیم. 

حجت الاسلام اوسطی بیان کرد: انتقاد به معنای درست آن باید در جامعه باشد و مرجع هم یکی از افراد جامعه است. نقد می‌تواند باشد اما باید منصفانه آن را مطرح کرد، ما نباید حرفی را در عالم جناح‌گرایی ببریم اما متاسفانه اتفاقی که افتاد به این شکل بود که آن آقای نویسنده موضوع را در عالم دیگری مطرح کرده و این انتقاد نبود بلکه هتاکی بوده است.

وی در پایان تاکید کرد:  نقد زمانی قشنگ است که حرف طرف مقابل را درست بشنویم و نقد کنیم و بعد از نقد هم پاسخ طرف را بشنویم، نقد نباید مغرضانه باشد. مراجع ما هیچ گاه خود را بالاتر از افراد جامعه ندیدند و ساده‌ترین زندگی‌ها را دارند و خود را یکی از اعضای جامعه می‌دانند پس می‌توان نقد کرد اما باید با رعایت انصاف باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =