کلیات برنامه فیاضی جنبه عملیاتی ندارد / امروز حتی در نظام پرداخت درون آموزش و پرورش هم عدالت نداریم

بنیادی معتقد است که برنامه‌ای که مسعود فیاضی برای مدیریت آموزش و پرورش ارائه داده، کلی‌گویی‌های سند تحول است و جنبه عملیاتی ندارد.

حجت‌الله بنیادی؛ پژوهشگر، استاد دانشگاه فرهنگیان و کارشناس آموزش و پرورش  در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ارائه شده توسط مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عملیاتی است یا خیر، گفت: ادبیاتی در کشور جاری شده که وزرا و مدیران در تدوین برنامه‌های خود عبارت‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را تکرار می‌کنند؛ بخشی از برنامه‌ای که آقای فیاضی ارائه داده هم همان کلی‌گویی‌های سند تحول است البته نسبت برنامه‌های قبلی وجه تمایزهایی هم وجود دارد؛ برای مثال در بحث تامین هیات علمی دانشگاه فرهنگیان نگاه مثبتی به ظرفیت معلمان دارای مدرک دکتری داشتند که نگاهی عملیاتی و خوب است. در برخی از دیگر زمینه‌ها هم شاهد این نگاه عملیاتی هستیم اما کلیت برنامه آقای فیاضی شبیه به برنامه‌های گذشته است و نمی‌توان گفت کاملا متفاوت از برنامه‌های دیگر وزرای قبلی است که بعد از سند تحول برنامه ارائه داده‌اند.

بیشتر بخوانید

نگاه ایدئولوژیکی فیاضی با کارکرد حرفه‌ای آموزش و پرورش سازگار نیست

او اضافه کرد: زمانی که وزیری برنامه ارائه می‌دهد از دو منظر به این برنامه نگاه می‌کنیم، از جهتی وزیر باید طوری برنامه ارائه دهد که به نادیده گرفتن اسناد بالادستی متهم نشود، مثلا اگر کلیدواژه‌هایی که در سند تحول وجود دارد در برنامه وزیر نباشد متهم به این می‌شود که به اسناد بالادستی توجه نکرده است. از طرفی برنامه عملیاتی هم باید بسیار دقیق و دارای شاخص باشد و به نوعی بتوان آن را رصد کرد اما متاسفانه بعد از تدوین سند تحول تا امروز هیچ کدام از برنامه‌هایی که وزرا نوشته‌اند ویژگی عملیاتی لازم را نداشته است. مثلا ما در سند تحول از بسط عدالت آموزشی حرف می‌زنیم اما باید درنظر داشت که عدالت آموزشی رویکردی کلان است و باید در همه اجزای برنامه جاری باشد به این معنا که ما باید عدالت را در توزیع بودجه، بین استان‌ها، در دوره‌ها تحصیلی و در واقع تمام اجزای برنامه رعایت کنیم اما ما امروز حتی در نظام پرداخت درون آموزش و پرورش عدالت را نداریم و این موارد در برنامه وزیر به درستی مشخص نشده است که شاید به این دلیل باشد که اگر به هر دلیلی نتوانست از عهده آن برآید، بازخواست نشود.

این کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به مصادیق رعایت نشدن عدالت آموزشی عنوان کرد: سرانه‌ای که به هر دانش‌آموز در بودجه ۱۴۰۰  داده شده، دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است و سرانه‌ای که برای دانش‌آموز مدارس خارج از کشور پرداخت می‌کنیم تا ۵۷ میلیون تومان هم می‌رسد و این یعنی ما عدالت را رعایت نکرده‌ایم  و برای رعایت عدالت باید مشخص شود که شاخص‌های تخصیص بودجه به چه صورت باید اصلاح شوند. ما در هر برنامه‌ای که می‌نویسیم بحث ارتقای کیفیت را مطرح می‌کنیم اما عدالت و ارتقای کیفیت دو راهبرد حاکم بر تمام اجزای برنامه است و به تنهایی یک برنامه مستقل نیستند اما در برنامه‌هایی که تاکنون ارائه شده کمتر به این مسائل توجه شده است.

فیاضی سابقه کافی فعالیت در آموزش و پرورش را ندارد

بنیادی با عنوان این موضوع که فیاضی سابقه کافی فعالیت در آموزش و پرورش را ندارد، ادامه داد: در حدی که من رزومه آقای فیاضی را مطالعه کردم سابقه‌ای به عنوان معلم رسمی آموزش و پرورش نداشته اما در فضای بیرون از آموزش و پرورش تدریس کرده است؛ زمانی که در مورد نظام رسمی تعلیم و تربیت کشور صحبت می‌کنیم، وزیر باید کسی باشد که سابقه معلمی رسمی داشته و بار معلمی را از نزدیک حس کرده و تعامل نزدیکی با همکاران، دانش‌آموزان و اولیا داشته باشد. یکی از نقاط ضعف آقای فیاضی نداشتن سابقه رسمی معلمی است و شاید با شیوه‌های تدریس آشنا باشند اما لمس فضای مدارس و چالش‌ها از نزدیک امر مهمی است که در رزومه ایشان ندیدم.

او در پاسخ به این سوال که وزیر کارآمد آموزش و پرورش باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، بیان کرد: مدیریت دستگاهی مانند آموزش و پرورش نیازمند تسلط در دو حیطه است؛ یک جنبه آن بحث تربیتی و فرآیند و اتفاقاتی است که در مدرسه و برنامه درسی باید شکل گیرد و وزیر خوب کسی است که از نزدیک با این فرآیندها آشنا بوده و فضای مدرسه را لمس کرده باشد. آموزش و پرورش دستگاهی عریض و طویل با بیش از یک میلیون پرسنل، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه و تنوع فعالیت‌های مختلف نظیر ساخت و ساز و نگهداری بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه است که نیازمند مدیریتی قوی هستند اما در بخش دوم افراد توانمند کمی را داریم که در این زمینه تجربیات موفقی داشته باشند. بسیاری از افرادی که معرفی شدند در بخش اول تخصص داشتند اما در قسمت دوم سابقه مدیریتی چندانی نداشتند و مدیری می‌تواند موفق باشد که هر دو این موارد را در کنار هم داشته باشد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1118408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =