جهش‌های ویروس میزان ایمنی‌زایی واکسن‌ها را کاهش می‌دهد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد معتقد است که هر جهشی در ویروس میزان ایمنی‌زایی واکسن‌ها و پیشگیری از ابتلاهای بعدی را کاهش می‌دهد.

مظفر رضوانی زاده در گفت‌وگو با گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که تعداد جهش‌هایی که اخیرا در ویروس کرونا ایجاد شده، نسبت به جهش‌های قبلی بسیار بیشتر است، اظهار کرد: البته سازمان جهانی بهداشت هم صریحا گفته است که هنوز اطلاعات دقیقی در مورد این ویروس وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد با اشاره به این که میزان واگیر جهش جدید کرونا نسبت به سویه قبلی بیشتر است، افزود: با وجود این که این سویه در برخی کشورها مواردی دیده شده است؛ اما هنوز در کشور ما مشاهده نشده است.

وی با تصریح بر این که احتمالا سویه جدید کرونا به ایران هم وارد خواهد شد، گفت: به دلیل ارتباط کشورها، نمی‌توان مانع ورود ویروس شد.

رضوانی زاده با تاکید بر این که هر جهشی در ویروس میزان ایمنی‌زایی واکسن‌ها و پیشگیری از ابتلاهای بعدی را کاهش می‌دهد، یادآور شد: به همین دلیل، ممکن است که میزان ابتلا نسبت به قبل بیشتر و اثرگذاری واکسن‌ها کمتر شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد با بیان این که همه واکسن‌ها در کاهش مرگ‌ومیر و کاهش موارد بستری موثر بوده‌اند، افزود: چیزی که مشاهده می‌کنیم این است که هر چند جهش‌‎های ویروس، ایمنی‌زایی واکسن را برای کمتر کرده‌اند اما همچنان تاثیر خوبی در کاهش مرگ‌ومیرها داشته است.

وی در پایان اظهار کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی با وجود واکسیناسیون همچنان باید ادامه داشته باشد.

لازم به ذکر است که «اومیکرون» نامی است که سازمان بهداشت جهانی برای ویروس کرونای جهش یافته انتخاب کرده است. ایسکانیوز در مصاحبه واکسن‌های موجود در برابر ویروس جدید کرونا موثر هستند؟ به بررسی تاثیر واکسن‌های موجود بر جهش جدید ویروس کرونا پرداخته است. 

انتهای پیام/                                                         

کد خبر: 1120230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =