فردوسی‌پور برای من درس عبرت شد / کل سیستم تلویزیون باید عوض شود

عملا ده سالی هست که دیگر من در تلویزیون نیستم و دو سال است که از این عرصه خداحافظی کرده‌ام، از سال ۹۰ به بعد دیگر کاری در تلویزیون نداشتم و هربار که مراجعه کردم و طرح ارائه دادم مورد قبول واقع نشد و البته شرایط مالی سازمان هم در آن زمان می‌گفتند چندان خوب نیست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، یادش به خیر زمانی که کودک بودیم و در تلویزیون تنها ۲ شبکه بیشتر نداشتیم. وقتی از مدرسه به خانه می آمدیم پای برنامه های کودک می نشستیم. یکی از آن برنامه ها «بازی، شادی، تماشا» نام داشت که پسر بچه ای با کلاه و لباس هایی رنگارنگ در قاب تصویر ظاهر می شد و در کنار عمو قناد که خیلی جوان بود، بازی می کرد. البته آن زمان ۲۱ ساله بود و نقش بچه را بازی می کرد. نکته جالب این جا بود که این شخصیت دوست داشتنی که «قلقلی» نام داشت، خیلی قلقلکی بود و با ایما و اشاره و حرکات دست و صورت پیام خود را منتقل می کرد.

شهرام لاسمی قلقلی معروف برنامه های کودک فعالیت هنری اش را از تئاتر شروع کرد و سپس در نمایش های تلویزیونی نیز به ایفای نقش پرداخت، حالا ازدواج کرده و دو فرزند دارد. بعد از آشنایی با زنده یاد فریماه فرهی، تهیه کننده برنامه «بازی، شادی، تماشا» به این برنامه راه یافت و نقش قلقلی را برعهده گرفت و این نقش موفق و اثرگذار را در دیگر برنامه ها مانند «دوقلو ها»، «موتور امداد»، «پیک بچه ها» و «قلقلی در سرزمین قلک ها» ادامه داد.

قلقلی یک شخصیت محبوب تلویزیونی بود؛ که بدون حرف زدن، با ایما و اشاره مفاهیم را به مخاطبان خود که عموماً کودکان بودند منتقل می‌کرد. این شخصیت را شهرام لاسمی بازی می‌کرد.خالق این شخصیت که مجید قناد از مجری‌های کودک تلویزیونی است ، به گفتهٔ قناد خلق این شخصیت به ایده‌ای برای ارتباط با کودکان خجالتی و کودکان ناشنوا بازمی‌گردد.

اما این بازیگر مرد ایرانی که با ایفای نقش شخصیت قلقلی به شهرت رسید، بعد از سی سال خدمت در صدا و سیما برای همیشه از این رسانه خداحافظی کرد.

در ادامه، خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز گفتگویی با این هنرمند پیشکسوت کشورمان داشته که می‌خوانید:

آقای لاسمی چرا از تلویزیون خداحافظی کردید؟

به دلیل اینکه من حاضر نیستم دیگر با این شرایط کار کنم.

مگر شرایط چگونه است؟

شرایط دیگر خوب نیست و نوعی استفاده ابزاری از آدم‌ها صورت می‌گیرد که ترجیح می‌دهم دیگر کار نکنم و این گونه راحت‌تر هستم.

در حال حاضر چه کار می‌کنید؟

الان در شهر مشهد زندگی می‌کنم مشغول تدریس هستم و به قول معروف سرم در لاک خودم است، در گذشته در مجموعه‌ای بودم که شاید میلیونی می‌توانستم با مخاطبان ارتباط بگیرم، اما حالا با تعداد محدود ده، پانزده نفره‌ای در ارتباطم. کار تئاتر و کودک می‌کنم، نمایش خلاق، بازیگری و فن بیان آموزش می‌دهم. من کارم را دارم و مشغول زندگیم هستم، اصلا دنبال حاشیه هم نیستم و خیلی دوست ندارم راجع به این مسائل توضیح بدهم و وارد این ماجراها نمی‌شوم.

در این دوران از مسئولان فرهنگی کشور کسی به سراغ شما نیامده و نخواسته که به این عرصه تلویزیون بازگردید( با توجه به اینکه شما در عرصه کودک پیشکسوت هستید و زمانی خیلی خوب کار کردید اما امروز در کشور ما این حوزه بسیار مظلوم واقع شده است)؟

عملا ده سالی هست که دیگر من نیستم و دو سال است که از این عرصه خداحافظی کرده‌ام، من سال ۹۰ به بعد دیگر کاری در تلویزیون نداشتم و هربار که مراجعه کردم و طرح ارائه دادم مورد قبول واقع نشد و البته شرایط مالی سازمان هم در آن زمان می‌گفتند چندان خوب نیست و من هم بعد از چند بار تلاش بی ثمر به این نتیجه رسیدم که چرا باید تلاش بیخود کنم و تصمیم گرفتم از تهران، شهری که ۵۰ سال در آن زندگی کرده بودم دل بکنم و به مشهد آمدم و در یک گوشه ای برای خودم زندگی می‌کنم.

قلقلی

ارتباط شما با عمو قناد چطور است؟

ما خیلی باهم دوست هستیم و ارتباط داریم، هم در شبکه های اجتماعی هم با تماس تلفنی همواره با هم صحبت می‌کنیم و قربان صدقه هم دیگر می‌رویم، آقای قناد هم در شبکه آموزش برنامه دارند و البته دلیل کم کاری عمو قناد را هم از مسئولان رسانه ملی باید بپرسید.

نقش قلقلی در دوران اوج و شکوفایی‌اش تبدیل به یک برند شد، آیا حیف نبود که کنار گذاشته شود؟

موضوع مهم این است که در حال حاضر کسی دلسوز فرهنگ مملکت نیست و هیچ کس به مبحث آموزش بچه‌های نسل جدید اهمیت نمی‌دهد، وگرنه بچه‌های دهه شصت اکثرا بزرگ شده و حالا هم با من ارتباط می‌گیرند، اما می‌بینم که بچه‌های نسل جدید مرا نمی‌شناسند و معتقدم با این روال در آینده پدر و مادرها برای بچه‌های امروزی دیگر باید قصه بن تن را تعریف کنند و این موضوع واقعا فاجعه است.

وقتی کسی دلسوز نیست و اصلا برایش اهمیت ندارد شما هزار بار هم مصاحبه کنی به گوش کسی نمی‌رسد و حتی اگر به گوشششان هم برسد اهمیتی نمی‌دهند.

پس مهم‌ترین دلیل شما باری کناره‌گیری از تلویزیون وجود تکصدایی حاکم در رسانه ملی است که باعث جلوگیری از فعالیت شما شده است؟

آفرین دقیقا؛ اجازه نمی‌دهند و اعتقاد دارند فردی مثل من اگر ستاره شود خوب نیست پس سرکوب می‌کنند و جلوگیری‌هایی به عمل می‌آورند.

راهکاری در این زمینه دارید؟

نه، چون من اگر بخواهم راهکار بدهم اصلا کل سیستم تلویزیون باید عوض شود که بعید می‌دانم و این موضوع تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نیست.

من نمیخواهم وارد این موضوع بشوم و دخالت کنم چون در حوزه من نیست و نمی‌خواهم برای خودم دشمن تراشی کنم .اصلا کاری به این مسائل ندارم و چون با تلویزیون همکاری نمی‌کنم نظری هم در این رابطه ندارم و نمی‌خواستم بلایی که سر عادل فردوسی پور و امثالهم آمد سرمن هم بیاید و ترجیح دادم خودم محترمانه خداحافظی کرده و از تلویزیون بیرون بیایم و این خیلی برایم بهتر است و تا زمانی که شرایط به این گونه است من تحت هیچ شرایطی در تلویزیون پا نمی‌گذارم و فعالیت نمی‌کنم.

واقعا جای خالی شما در تلویزیون احساس می‌شود

ممنونم از اظهار لطف شما این موضوع را خیلی از افراد به من می‌گویند و دنبال کننده‌های من در اینستاگرام خیلی برایم پیام می‌فرستند که جایت خالی است برگرد و من در جواب آنها می‌گویم جانم را فدای مردم می‌کنم اما وقتی سیستم نمی‌خواهد من نمی‌توانم به آنها التماس کنم زیرا اصلا در شرایطی نیستم که التماس کنم پس باید از من بخواهند که برگردم و وقتی نمی‌خواهند حضور من لزومی ندارد.

مسلما جای خالی پیشکسوتانی مثل شما در رسانه ملی ما خالی است، همواره برای شما آرزوی سلامتی و عاقبت بخیری داریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1120288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امیر IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      5 0
      درود بر شما . مصاحبه ی بسیار خوب و جذابی بود. یاد این عزیز بزرگوار و دیگر عزیزانی همچون عمو قناد هرگز از خاطرات کم رنگ نمیشوند . ای کاش بچه های این نسل هم از وجود این دست بزرگواران بهره میبردند
    • قاسم کرمانی IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      2 0
      همیشه دلم می خواست صدای قلقلی رو بشنوم، نه تنها من خیلی ها دوست دارند صدای ایشان را بشنوند، اگر امکان داره صدای ایشان یا تصویری با ایشان مصاحبه کنید، یاد دوران بچگی مون بخیر، ای کاش سیاهی تلویزیون های رنگی مون تموم بشه، روزی تلویزیون سیاه و سفید داشتیم و کلی شادی امروز تلویزیون رنگی داریم و پر از سیاهی.
    • hamideh.ghavami IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      2 0
      واقعا صد حیف.صدحیف
    • امیر IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      2 0
      واقعا برای رسانه میلی ببخشید ملی بابت رها کردن پیشکسوتان رادیو و تلویزیون به حال خودشون متاسفم.
    • دماوند IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      2 0
      سلام. ان شاالله درآینده نزدیک گشایشهایی صورت می‌گیرد. ان شاالله
    • شهرام IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      1 0
      کی ارزش داره تو این سیستم؟اصلا ارزش وجود داره؟