آمکا؛ پیشرفته‌ترین روبات انسان‌نمای دنیا + ویدئو

یک لابراتوار تحقیقاتی در بریتانیا روباتی را معرفی کرده که «پیشرفته‌ترین روبات انسان‌نمای جهان» لقب گرفته است. این روبات حرکات و حالات چهره‌ای کاملا واقعی و شباهت عجیبی به فیلم «من، روبات» با بازی ویل اسمیت دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ شرکت «اینجینیرد آرت» مستقر در کورن‌وال انگلیس که خود را «طراح و سازنده پیشروی روبات‌های انسان‌نما در بریتانیا» می‌نامد، با هیجان زیادی از روباتش با نام آمکا (Ameca) در یوتیوب رونمایی و بسیاری از کاربران را از واقعی بودن آن و شباعت عجیبش به انسان حیرت‌زده کرد.

یکی از کاربران نوشت: می‌دانم که باید از هوش مصنوعی بترسیم، اما این اولین ژینوئید (روبات انسان‌نمای زن) است که از آن نترسیدم.

یک نفر دیگر هم نوشت: معمولا این چشم و حرکات آن است که حس زنده بودن را به ما القا می‌کند. حرکت سریع، تمرکز، پلک زدن و توجهی که این روبات به اطراف خود دارد، واقعا آن را موجودی زنده جلوه می‌دهد.

کاربر دیگری نوشت: در ابتدا تصور کردم که یک تصویر تولیدشده توسط کامپیوتر جلوی چشمانم است، اما بعدا که دقت کردم متوجه شدم که واقعا یک روبات است. دست‌های آن واقعا طبیعی حرکت می‌کنند.

بسیاری از کاربران آمکا را با روبات سری NS-5 در «من، روبات» مقایسه کردند. در این فیلم علمی-تخیلی که سال ۲۰۰۴ با بازی ویل اسمیت ساخته شده، روبات‌های هوشمند در مشاغل خدمات عمومی در دنیایی پادآرمان‌شهر کار می‌کنند.

در ویدئویی که شرکت اینجینیرد آرت از این روبات منتشر کرده، آمکا قبل از اینکه چشمانش را باز کند، شانه‌هایش را بالا می‌اندازد و ظاهری متقاعد کننده از شوک و تعجب را نشان می‌دهد. چندین بار پلک می‌زند و دست خود را با کنجکاوی مشاهده می‌کند. با دیدن دوربین شوکه می‌شود، سرش را پایین می‌اندازد و گویا خجالت می‌کشد. در پایان نیز بدن و رباط‌های مکانیکی، محرک‌ها و آرایه‌های حسگر آن به نمایش درمی‌آید. با این حال، به نظر می‌رسد که چالش بعدی این روبات توانایی آن در راه رفتن باشد.

آمکا؛ پیشرفته‌ترین روبات انسان‌نمای دنیا + ویدئو

اینجینیرد آرت در این مورد اعلام کرد که راه درازی دارد تا این روبات بتواند به راحتی راه برود، اما با این حال صورت این روبات روی بدن مصنوعی شبیه انسان با نام AI x AB قرار گرفته که مجهز به سیستم‌عامل قدرتمند روبات تریتیوم است. هزینه ساخت این روبات فاش نشده است،‌ زیرا به گفته شرکت سازنده هنوز ساخت آن به پایان نرسیده است.

آمکا در مقابل سوفیا

آمکا به نوعی دنباله‌رو روبات سوفیاست که برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ ظهور کرد. سوفیا یک سر انسان‌نمای فوق‌العاده باهوش با چهره‌ای واقع‌گراست که می‌تواند پلک بزند و صحبت کند. سوفیا توسط شرکت هنگ‌کنگی «هانسون روباتیک» ساخته شده است و قادر به چت کردن، لبخند زدن و حتی جوک گفتن است. این ربات در اکتبر 2017 زمانی که تابعیت قانونی عربستان سعودی را دریافت کرد، تاریخ ساز شد.

اینجینیرد آرت امیدوار است که آمکا به عنوان نماینده‌ای پیشرو از فناوری انسان- روبات، نگاهی اجمالی از آینده به مردم ارائه دهد. این شرکت اعلام کرد که تمرکزش بر ارائه فناوری‌های نوآورانه‌ای است که قابل اعتماد، مدولار، قابل ارتقا و توسعه آسان است.

گفتنی است که این شرکت در سال ۲۰۰۵ پایه‌گذاری شد و اولین روبات آن یک روبات مکانیکی با نام «Thespian» است.

کد خبر: 1120672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =