وجود باندبازی در جشنواره آیینی سنتی / پتانسیل‌های تعزیه ایران مغفول مانده است

یک پیشکسوت تعزیه گفت: مخاطب ما باید بداند که ظرفیت تعزیه ایران فقط این نیست بلکه این سیاستگذاری غلط بوده که موجب بی رغبتی تعزیه خوانان برای حضور در این جشنواره شده است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز؛ امیر با انتقاد به عملکرد بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی گفت: به نظر من عنوان جشنواره را از این رویداد باید حذف کنند، دبیر این جشنواره یک بانی تعزیه است، گروه‌هایی را دعوت می‌کند و حتی در چینش نقش‌ها اظهار نظر می‌کند، گروه‌ها و اشخاصی توسط وی شناسایی شده و عملا کنار یکدیگر گرد آمده‌اند و در هیبت تعزیه ایران قد بر افراشته‌اند، مخاطب ما باید بداند که ظرفیت تعزیه ایران فقط این نیست بلکه این سیاستگذاری غلط بوده که موجب بی رغبتی تعزیه خوانان برای حضور در این جشنواره شده است.

وی ابراز کرد: من مجلس غریبی را بر اساس استنادات تاریخی نگاشته‌ام و کارشناسانی در مورد آن اظهار نظر کرده‌اند، اما هیچ تمایل و رغبتی برای شرکت در جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی ندارم، چون می‌دانم که اثر من رد خواهد شد و در صورت شرکت در این جشنواره فقط هزینه گزافی روی دست خود گذاشته و در نهایت شرمنده اعضای گروهم خواهم شد.

داوود خوانساری شاعر، شبیه خوان و پژوهشگر تعزیه بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی را یک باند خواند و اظهار کرد: آنچه که از جشنواره آیینی سنتی و به خصوص بخش تعزیه آن شاهد هستیم فقط یک باند و باند بازی می‌توان برای آن تعریف کرد اینکه عده‌ای گرد هم آمده باشند و یکدیگر را تایید کنند و به یکدیگر جایزه بدهند و در نهایت خود را نماد تعزیه ایران معرفی کنند کار خوبی نیست لذا باید از تمام پتانسیل تعزیه ایران بهره برداری شود.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: به نظر من باید واژه تئاتر شهر حذف کرد و نام این افراد را روی آن گذاشت، چون هر وقت سخن از اجرای تعزیه می‌شود فقط همین افراد در حال هنرنمایی هستند، من معتقدم برای برطرف شدن این موضوع معاونت هنری وزارت ارشاد حتما باید در این امر ورود کند.

منبع: میزان

کد خبر: 1121688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =