ضرورت بازنگری آیین‌نامه شوراهای صنفی/ ملک ۵۰۰ میلیاردی دانشگاه علوم پزشکی لرستان بلا استفاده است

دبیر مرکزی شورای صنفی دانشجویان علوم پزشکی لرستان با گلایه از بلا استفاده بودن املاک این دانشگاه گفت: ملک استانداری خرم آباد با هدف جابجایی استانداری به دانشگاه ما فروخته شد اما با تعویض استاندار، استاندار بعدی در ساختمان خریداری شده باقی ماند. این ملک یک هکتار مساحت و ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد اما در حال حاضر بلا استفاده است.

مهدی سقاوی دبیر مرکزی شورای صنفی دانشجویان علوم پزشکی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه یکی از بزرگترین معضلات دانشگاه ما کمبود ظرفیت خوابگاهی است، اظهار کرد: دانشگاه ما دارای چندین دانشگاه اقماری مانند بروجرد، علی گودرز و پل‌دختر بوده و تمامی این دانشگاه‌ها فاقد خوابگاه‌های پسرانه هستند. دانشجویانی که در دانشگاه های فوق پذیرفته شوند باید خودشان نسبت به اجاره خانه اقدام کنند.

وی ادامه داد: ۸۰ درصد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان، در دانشکده‌های موجود در خرم‌آباد تحصیل می‌کنند. متاسفانه خوابگاه متناسب با این دانشجویان وجود ندارد، حتی ممکن است  تا ترم ۳ پزشکی و ترم‌های مشابه از رشته‌های مختلف نتوانند در سال جاری از امکانات خوابگاهی دانشگاه استفاده کنند. تصور کنید دانشجو ترم اول به تازگی از خانواده جدا شده ولی مجبور است به از خوابگاه‌های خودگردان که معمولا وضعیت مناسبی ندارند، استفاده کند.

دبیر مرکزی شورای صنفی دانشجویان علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه خوابگاه‌های خود گردان از لحاظ نظارتی از وضعیت خوبی برخوردار نیستند، گفت:خوابگاه‌های دولتی زیر نظر دانشگاه قرار داشته و کنترل می‌شوند. اما ممکن است درخوابگاه‌های خودگردان افرادی از تمامی اقشار و با هر نوع رفتاری ساکن شده باشد،طبیعتاً زندگی کردن در چنین فضایی برای دانشجویان مناسب نیست.

پروژه خوابگاه ۴۰۰ نفری دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیمه کاره رها شده است

وی افزود: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی لرستان دارای یک خوابگاه ۴۰۰ نفر است. ساختمان این خوابگاه از سال ۹۵ آغاز شده و از آن زمان تا کنون تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. در صورت به اتمام رسیدن این پروژه می‌توان به حل بسیاری از مشکلات خوابگاهی دانشجویان امیدوار بود.

تخصیص بودجه از منابع استانی برای تکمیل خوابگاه

این فعال دانشجویی گفت: شورای صنفی در برنامه‌های پرسش و پاسخ بارها به مسئولان تکمیل این پروژه را گوشزد کرده‌ایم. مسئولان وزارتی می‌گویند برای تکمیل این خوابگاه با بانک رفاه وارد مذاکره شده‌اند اما این بانک تسهیلات لازم را در اختیار دانشگاه قرار نداده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که دانشگاه سند مورد تایید را به بانک ارائه نکرده و بانک ‏رغبت چندانی به تکمیل این پروژه ندارد. مسئولان استانی می‌توانند از طریق بودجه کشوری و منابع استان، بودجه‌ای را برای تکمیل این خوابگاه اختصاص دهند.

سقاوی بیان کرد: خوابگاه‌های موجود دانشگاه علوم پزشکی لرستان ازامکانات کافی برخوردار نیستند و ساخت ۲ خوابگاه این دانشگاه به سال ۴۰ پیش باز می‌گردد. ساختمان خوابگاه‌ها بسیار قدیمی است و با وجود بازسازی‌های بسیار، باز هم با مشکل مواجه می‌شوند. 

وی اضافه کرد: ظرفیت رشته های پزشکی در چند سال گذشته افزایش پیدا کرده که متناسب باسند چشم انداز دانشگاه علوم پزشکی لرستان و قطب اهواز نیست. از طرفی متناسب با افزایش دانشجویان به ظرفیت‌ها خوابگاهی اضافه نمی‌شود.

اضافه شدن بازه امتحانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی

نایب دبیر شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت درباره نحوه برگزاری امتحانات گفت: وزارت بهداشت نامه‌ای به دانشگاه‌ها اعلام کرد که تمامی امتحانات رشته های علوم پزشکی باید به صورت حضوری برگزار شود. بسیاری از دانشجویان بر این باورند چگونه می‌توانند در کلاس مجازی شرکت کنند اما امتحانات را به صورت حضوری بگذرانند. 

وی خاطرنشان کرد: در صورت برگزاری حضوری امکانات در زمینه اسکان دانشجویان در خوابگاه با مشکل مواجه می‌شویم. در این راستا وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها اعلام کرده که دو هفته به بازه امتحانی دانشجویان بیافزایند؛ به طوری که دانشجویان به دو گروه تقسیم شده و در بازه زمانی مختلف در دانشگاه حاضر می‌شوند و امتحان می‌دهند. این مسئله منجر به فشرده شدن بازه امتحانی دانشجویان شده است.

سقاوی با ذکر مثالی یادآور شد: تصور کنید کلاس‌های مجازی از کیفیت کافی برخوردار نبوده و صرفا با ارائه یک پاورپوینت خلاصه شده است؛ از طرفی بازه امتحانی دانشجویان کوتاه بوده و فرصت لازم برای مطالعه را ندارند. این موضوعات برای دانشجویان مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. شورای صنفی دانشگاه لرستان از حوزه دانشگاه درخواست کرده امتحانات دروس عمومی به صورت مجازی برگزار شود تا دانشجویان بتوانند از این فرصت برای مطالعه دروس اختصاصی استفاده کنند.

جای خالی شورای صنفی در شورای آموزشی و اسکان دانشگاه‌ها

وی با بیان اینکه متاسفانه مسئولان آشنایی کافی با شورای صنفی دانشجویان ندارند خاطرنشان کرد: جایگاه شورای صنفی در دانشگاه‌ها به دیدگاه مسئولان بازمی‌گردد. اگر مسئولان در اتاق را روی اعضای شورای صنفی ببندد، اعضا نمی‌توانند هیچ اقدامی انجام دهند. متاسفانه اعضای شورای صنفی در هیچ یک از نهادهای تصمیم گیر در دانشگاه‌ها کرسی ندارند، تنها مسئولان برگزاری انتخابات از شورای صنفی می خواهند که مشکلات دانشجویان را پیگیری کنند. البته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی لرستان جایگاه شورای صنفی را به رسمیت می‌شناسند و با مسئولان ستاد مرکزی و معاونت‌های دانشگاه ارتباط خوبی داریم. 

دبیر مرکزی شورای صنفی دانشجویان علوم پزشکی لرستان گفت: معمولاً اعضای شورای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی به طور رسمی عضو شورای آموزشی دانشگاه نیستند. می‌توان یک کرسی در این شورا به دانشجوی منتخب تمامی دانشجویان اختصاص داده شود؛ در برخی از دانشگاه ها چنین فضایی به صورت غیر رسمی برای اعضای شورای صنفی فراهم شده است. برخی از مسئولان در شورای آموزشی دانشگاه‌ها دانشجوی را که نزدیک به خودشان است را به عنوان نماینده دانشجویان منصوب می‌کنند، طبیعتا این فرد نماینده انتخابی دانشجویان نیست و توسط رئیس یا مسئولان دیگر منصوب شده است.

وی افزود: با وجود مشکلات بسیاری که در حوزه اسکان دانشجویان وجود دارد و شورای صنفی از آن باخبر است، برای اعضای این شورا در شورای اسکان دانشگاه جایگاهی در نظر گرفته نشده است و شورای صنفی مجبور است صدای خود را از طریق رسانه‌ها به گوش مسئولان برساند یا با رو انداختن به برخی از مسئولان نسبت به رفع مشکلات دانشجویان اقدام کند.

آیین‌نامه شوراهای صنفی مبهم است و باید بازنگری شود

سقاوی با اشاره به کلی بودن آیین نامه شورای صنفی اظهار کرد: بسیج دانشجویی، انجمن‌های علمی و نشریات دارای آیین نامه مفصل هستند اما آیین‌نامه شورای صنفی در ۵ تا ۶ صفحه خلاصه می‌شود. گویا آیین‌نامه تنها با هدف شکل‌گیری شورای صنفی نوشته شده و بسیاری از موارد در آن لحاظ نشده است. به عنوان مثال در آیین نامه آمده که اعضای شورای صنفی موظف هستند مسائل آموزشی، رفاهی و غیره را پیگیری کنند و راهکاری برای این پیگیری در نظر گرفته نشده است. به زبان دیگر می‌توان گفت حوزه عمل شوراهای صنفی در این آیین نامه مشخص نشده است.

وی اضافه کرد: در آیین نامه شوراهای صنفی، تنها به تشکیل شورای مرکزی صنفی دانشجویان وزارت بهداشت اشاره شده و نوع فعالیت و حوزه اختیار این شورا مشخص نشده است. خود اعضای شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت مجبور هستند برای پیشبرد و پیگیری مطالبات دانشجویان با مسئولان ارتباط برقرار کنند؛ از طرفی این مسئولان هستند که اعتبار لازم را به اعضای این شورا داده‌اند. آیین‌نامه شوراهای صنفی وزارت بهداشت بسیار مبهم است و ضرورت دارد که مورد بازنگری قرار گیرد. دانشجویان عضو هیئت مرکزی نظارت بر شوراهای صنفی دانشجویان نیز درخواست خود را مبنی بر بازنگری آیین نامه شورای صنفی اعلام کرده اما متاسفانه این درخواست تا کنون بی پاسخ مانده است.

نایب دبیر شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت گفت: ما در زمینه امکانات رفاهی که به دانشجویان ارائه می‌شود نیز با مشکل مواجه هستیم؛ در این راستا دانشگاه علوم پزشکی لرستان می‌تواند با انعقاد قرارداد با برخی از مراکز امکانات رفاهی تفریحی، فرهنگی و فروشگاه‌ها تخفیفاتی را برای دانشجویان درنظر بگیرد.

املاک و مستغلات بلا استفاده دانشگاه علوم پزشکی لرستان 

وی با اشاره به املاک و مستغلات دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی دارای املاک بسیاری هستند. به عنوان مثال ملک استانداری خرم آباد چندین سال پیش با هدف جابجایی استانداری به دانشگاه علوم پزشکی فروخته شد اما با تعویض استاندار، استاندار بعدی جابجا نشد و  در ساختمان خریداری شده توسط دانشگاه باقی ماند. این ملک یک هکتار مساحت و ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد اما در حال حاضر بلا استفاده است، بودجه چنین اقداماتی می‌توانست برای تهیه زیرساخت‌های رفاهی در دانشگاه مورد استفاده قرار گیرد.

سقاوی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی لرستان دارای املاک زیادی در سطح شهر خرم‌آباد است که بسیاری از ساختمان‌های اداری بوده و در راستای اهداف دانشگاه علوم پزشکی نیستند؛ یعنی قرار نیست در آن‌ها آموزش، درمان یا پژوهش اتفاق بیفتد. مسئولان می‌توانند نسبت به فروش املاک و مستغلات دانشگاه اقدام کنند، در این صورت مشکل پروژه‌های نیمه تمام عمرانی دانشگاه حل خواهد شد. ادعا نمی‌کنیم که زیرساخت‌های دانشگاه علوم پزشکی لرستان برای انجام امور روزمره دانشگاه به فروش برسد؛ بلکه این اقدام با هدف فروش زیرساخت برای تامین زیرساخت دیگر به کار گرفته شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1122320

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =