چین: واهمه ای از رویارویی با واشنگتن نداریم

چین امروز اعلام کرد که پکن از همکاری با ایالات متحده استقبال می کند اما از تقابل با واشنگتن نیز هراسی ندارد و در صورت بروز رویارویی تا آخرین نفس خواهد جنگید.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، به نقل از ریانووستی، «وانگ ئی» وزیر امور خارجه چین امروز دوشنبه اعلام کرد که پکن از همکاری با ایالات متحده استقبال می کند اما از تقابل با واشنگتن نیز هراسی ندارد و در صورت بروز رویارویی تا آخرین نفس خواهد جنگید.

وی در کنفرانسی در پکن درباره دیپلماسی چین و وضعیت فعلی دنیا در این باره گفت: موضع چین واضح و تغییر ناپذیر است. اگر گفتگویی برابر باشد از همکاری که برای هر دو طرف سودمند باشد، استقبال می‌شود، اگر رقابت مثبت باشد ما از رویارویی نمی‌ترسیم و تا آخرین نفس مبارزه خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه چین همچنین تاکید کرد که همکاری به نفع هر دو طرف خواهد بود و رویارویی به همگان آسیب خواهد رساند. به گفته وی، تشدید رویارویی ها در سال گذشته بار دیگر نشان داد که دلیل بنیادین این مسئله که روابط چین و آمریکا با مشکلات جدی و چالش های فراوان مواجه شده است، ارزیابی نادرست راهبردی واشنگتن از روابط چین و آمریکا است.

وانگ افزود: برخی در ایالات متحده نمی خواهند بپذیرند که کشورهای دیگر حق توسعه دارند؛ نمی خواهند این واقعیت را بپذیرند که چین دائما در حال تقویت و توسعه است؛ نمی خواهند بپذیرند که چین و ایالات متحده می توانند مسیر همکاری سودمند متقابل را طی کنند و در تلاش اند تا گروهی را برای مهار و سرکوب چین، ایجاد نمایند.

وی همچنین در ادامه صحبت هایش به مسئله تایوان نیز اشاره کرد و گفت که مشکل اینجاست که دولت این جزیره تلاش می کند تا به آمریکا اتکا کند و واشنگتن و شرکای غربی اش نیز با سوء استفاده از این مسئله، از تایوان برای کنترل چین استفاده ابزاری می کنند.

وزیر امور خارجه چین در ادامه افزود: تایوان آواره ای است که در نهایت به خانه می آید و نه مهره شطرنجی که دیگران از آن استفاده کنند. چین باید دوباره متحد شود و متحد خواهد بود.

اظهارات وانگ ئی در حالی بیان می شود که آمریکا و شرکای غربی اش در سال های اخیر در راستای سیاست های تنش برانگیز «ایندوپاسیفیک» واشنگتن برای به چالش کشیدن قدرت رو به افزایش پکن و علی رغم ادعای احترام به اصل چین واحد، سعی در تحریک جریان های جدایی طلب در مناطق تابع چین از جمله تایوان، تبت و هنگ کنگ دارند.

انتهای پیام/

منبع: مهر

کد خبر: 1122635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =