طرح شفافیت آرای نمایندگان در صورت تصویب با مشکل مواجه می‌شود

عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی معتقد است: طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس به نتیجه نمی‌رسد و چون در اجرا با مشکل مواجه خواهد بود.

علی محمد نمازی در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛  با اشاره به طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایرن بنیان‌گذار پارلمان در جهان نیست و کشورهایی که سابقه طولانی‌تری در این امر داشته‌اند وجود دارند. حال سؤال این است کسانی که در مجالس دهم و یازدهم شفافیت آرای نمایندگان را پیگیری می‌کنند چقدر در این باره بررسی کرده‌اند؟

وی با طرح این سؤال که مگر چند کشور در دنیا هستند که نمایندگانشان به شیوه‌ای که در مجلس شورای اسلامی دنبال می‌شود، رأی می‌دهند، افزود: رأی نمایندگان مجلس در اکثر کشورها شفاف نیست و کشورهای کمی این روش را اجرا می‌کنند.

عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی خاطرنشان کرد: مذاکرات مجلس از طریق صدای ملی به طور مستقیم برای اقصی نقاط کشور پخش می‌شود. بنابراین مشکل این نیست که بدانیم رأی هر نماینده نسبت به طرح‌ها و لوایحی که به قانون تبدیل می‌شود چیست؟

نمازی با تصریح اینکه شفافیت همینقدر که خوب است، مضراتی هم دارد، بیان کرد: گاه طرح‌هایی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد که منفعت ملی ندارد و با بخشی نگری تدوین شده است و نماینده ذاتاً با آن مخالف است. چون طرح منافع ملی را دنبال نمی‌کند، اما اگر با آن موافقت نکند، واکنش افکار عمومی حوزه انتخابیه‌اش را خواهد داشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تأکید براینکه این روند بخشی نگری را تقویت می‌کند، خاطرنشان کرد: نماینده در  روند تصویب طرح‌ها این نفع کشور و سودی که برای اکثریت مردم دارد را مد  نظر قرار می‌دهد، اما ترس از عوارض شفافیت رأی سبب می‌شود در تصمیم کارشناسی خود تعلل کند و رأی واقعی خودش را ندهد.

نمازی با بیان اینکه نمایندگان در مجلس سه گروه هستند، خاطرنشان کرد: آنهایی که فقط به مسائل حوزه انتخابیه فکر می‌کنند و در مذاکرات مجلس فعال نیستند و در موافقت یا مخالفت طرح‌ها صحبت نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از نمایندگان ملی فکر می‌کنند و معتقند وظیفه‌ای برای پاسخگویی در این زمینه به مردم ندارند، گفت: دسته سوم کسانی هستند که نگاه بخشی دارند و در مجلس هم فعالند. اینها زمانی که به حوزه انتخابیه مراجعه می‌کنند در جریان مشکلات مردم قرار می‌گیرند و در پیگیری مسائل ملی هم فعال هستند و هر چند با حوزه انتخابیه در تماسند، به نفع اکثریت مردم رأی می‌دهند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: معتقدم طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس به نتیجه نمی‌رسد و اگر هم به نتیجه برسد، در اجرا با مشکل مواجه خواهد بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد: مهمتر از اینکه مردم در جریان رأی نمایندگان قرار بگیرند این است که انتخابات مجلس منصفانه و رقابتی باشد تا وکلایی به مجلس راه پیدا کنند که نماینده اکثریت هر حوزه انتخابیه هستند و این مهم زمانی محقق می‌شود که کاندیداهای مردم در صحنه حضور داشته باشند.

کد خبر: 1122681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =