دانشکده آسیب‌های اجتماعی راه‌اندازی می‌شود/ به‌روزرسانی ۲۰ درصد سرفصل‌های دروس علوم انسانی

رئیس هیئت اندیشه‌ورز اتحادیه علوم‌انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: متناسب با ظرفیت هیئت علمی استان و آسیب‌های اجتماعی به این جمع‌بندی رسیدیم که می‌توانیم دانشکده مدیریت آسیب‌های اجتماعی را در واحد تبریز راه‌اندازی کنیم.

مهران صمدی، رئیس هیئت اندیشه‌ورز اتحادیه علوم‌انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت‌های این مرکز از جمله راه‌اندازی دانشکده‌های موضوعی در واحد استانی آذربایجان شرقی اظهار کرد: اکنون در خصوص دانشکده‌های موضوعی در جهت راه‌اندازی دانشکده آسیب‌های اجتماعی کار می‌کنیم، چون متناسب با ظرفیت هیئت علمی استان و آسیب‌های اجتماعی که ظرف چند سال اخیر مقام معظم رهبری روی آن تاکید کردند، به این جمع‌بندی رسیدیم که می‌توانیم دانشکده مدیریت آسیب‌های اجتماعی را راه‌اندازی کنیم. این دانشکده ترکیبی از رشته‌هایی همچون علوم ارتباطات، جامعه‌شناسی، مددکاری اجتماعی، پزشکی اجتماعی، روانشناسی جنایی، روانشناسی رسانه و غیره است. تقریبا کلیات برای راه‌اندازی این دانشکده تصویب شده ولی گرفتن مصوبه سازمان مرکزی و وزارت علوم، روالی دارد که اطلاعات و جداولی دراین خصوص باید تکمیل و تنظیم شود. این جدول تا ۹۰ درصد تکمیل شده و امسال به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برای طی مراحل تصویب و تایید و اخذ مجوزارسال می‌شود.

اواویت دانشگاه مساله محور، باید حل مسایل منطقه باشد

صمدی با بیان اینکه یکی از ایراداتی که اکنون به آموزش‌عالی گرفته می‌شود، این است که رشته‌های تحصیلی متناسب با آمایش سرزمینی و ظرفیت‌های واحدها و نیاز جامعه نیست، ادامه داد: اگر قرار است، دانشگاه، یک دانشگاه مساله محور باشد، باید اولویت آن حل مسایل منطقه باشد که می‌تواند شهرستان یا استان و یا حتی ملی و یا منطقه غرب آسیا را دربربگیرد. همچنین اگردانشگاه می‌خواهد مساله محور باشد باید نیروهایی که تربیت می‌کند، توانایی حل مساله در جامعه را داشته باشند. برای مثال ما رشته‌هایی را در این دانشگاه، از ۳۵ سال پیش تصویب کرده‌ایم که فارغ‌التحصیلان آن بیشتر آموزش تئوری دیده‌اند که وقتی وارد بازار کار می‌شوند، فاقد مهارت هستند. اما در دانشکده‌های موضوعی انتظار بر این است که اولا نظری نباشند یعنی مبتنی بر آموزش مهارتی باشند و ثانیا صرفا متناسب با نیاز مساله اولویت‌دار آن منطقه باشند.

مدیرگروه جامعه‌شناسی و علوم ارتباطات واحد تبریز و پردیس بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی ارس درباره اصلاح سرفصل‌های دروس در هیئت اندیشه‌ورز آذربایجان شرقی توضیح داد: اصلاح سرفصل‌های دروس شامل چند بحث است، یکی آن که می‌خواهیم سرفصل‌ها را کلا روزآوری کنیم. ما در استان خود می‌توانیم ۲۰ درصد سرفصل‌ها را به‌روز کنیم که این کار انجام شده‌است. دراین راستا، گروه‌های آموزشی را موظف می‌کنیم که هنگام انتخاب اساتید برای تخصیص دروس حتما جلساتی را برگزار و ۲۰ درصد سرفصل‌ها را به‌روز و صورت جلسه‌ای برای ما ارسال ‌کنند که ما آن را برای سازمان ارسال می‌کنیم. اگر این به‌روزرسانی بالای ۲۰ درصد باشد، در اختیار سازمان مرکزی دانشگاه است که اکنون در مرکز مطالعات و تعالی با برنامه‌ریزی گروه علوم‌انسانی و هنر دانشگاه، گروه‌های تخصصی بیش از یک‌ سال است که ساماندهی شده و جلسات منظمی دارند و سرفصل دروس، رشته و مقاطع هنر را به‌روز می کنند. برای اظهارنظر گروه‌های تخصصی، این به‌روزرسانی به استان‌ها ارسال و نظرات را جمع‌بندی و بعد نسخه به روز شده را طبق بخشنامه‌ای ابلاغ می‌کنند.

متون کتب درسی باید تغییر کند

وی افزود: کار سومی که در زمینه اصلاح سرفصل‌های دروس انجام می‌شود، به‌روزرسانی منابع است. ما در آذربایجان شرقی طرح درس داریم و تمام اساتید را ملزم به این کردیم که طرح درس خود را هر سال به‌روز کنند. اساتیدی که یک یا دو یا سه درس را ارایه می‌دهند یا اساتیدی که یک درس مشترک ارایه می‌دهند حتی با اخذ نظرات مشترک دانشگاه‌های سراسری در همان استان یا واحد، طرح درس را به‌روز می‌کنند. برای مثال کتاب‌هایی که ظرف یک سال گذشته چاپ یا اضافه به منابع شده‌اند را جزو منابع می‌آورند و هر سال این اتفاق در واحد دانشگاهی آذربایجان شرقی می‌افتد.

مهران صمدی درباره تغییر کتب متون درسی در هیئت اندیشه‌ورز آذربایجان شرقی اظهار کرد: متون درسی به دوشکل تغییر می‌یابند، یکی کتاب‌هایی که مورد تایید حوزه و دانشگاه هستند که فهرستش ازسوی سازمان مرکزی ارسال می‌شود و برای واحدهای دانشگاهی‌مان هم ارسال و آنها را ملزم کردیم که حتی‌الامکان کتبی را که متناسب با ایدئولوژی اسلامی است، جایگرین متون ترجمه غربی شود که اغلب تفکرات سکولار دارند. به این صورت که فهرست کتب مورد تایید دانشگاه و حوزه را برای واحدها می‌فرستیم و آنها انتخاب می‌کنند. مورد دوم نیز کتاب‌هایی است که توسط اساتید داخلی ترجمه یا تالیف و به عنوان منبع معرفی می‌شوند.

وی در ادامه درباره نحوه انتخاب این کتاب‌ها به عنوان منبع تصریح کرد: گاهی کتاب‌های جدید منبع اصلی یا یکی از منابع اصلی معرفی و توسط استاد تدریس می‌شوند، حالت سوم هم این است که کتاب تدریس نمی‌شود ولی به عنوان منبع معرفی می‌شود که دانشجو حتما ملزم به مطالعه باشد. در مواردی هم کتابی به عنوان منبع برای مطالعه دانشجویان علاقه‌مند معرفی می‌شود.

رئیس هیئت اندیشه‌ورز اتحادیه علوم‌انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: سال گذشته هیئت اندیشه‌ورز استان آذربایجان شرقی رتبه اول را در جشنواره فرهیختگان کسب کرد. امسال که نتیجه ارزیابی سال گذشته بود برای اولین بار در جشنواره فرهیختگان گزینه‌ای به عنوان هیئت اندیشه‌ورز برتر اضافه شد که برای اولین بارهیئت اندیشه‌ورز استان آذربایجان شرقی به عنوان هیئت برتر انتخاب شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1122690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =