۴۲ درصد بیکاران کشور تحصیلات عالی دارند/ تنها 3 درصد بیکاران، بی‌سوادند

قائم مقام رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: آمار بیکاران با تحصیلات زیر دیپلم ۳۱ درصد، بیکاران بی سواد ۳ درصد، بیکار با تحصیلات عالی ۴۲ درصد و بیکار با تحصیلات دیپلم ۲۴ درصد است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، اصغر کشت کار دوشنبه ۲۰ دی ماه ۱۴۰۰ در همایش نقش دانشگاه علمی کاربردی در توسعه کشور، با بیان این که بیکاران بسیاری در کشور وجود دارند؛ اما براساس آمار بیکاران زیر دیپلم بسیار کمتر هستند، اظهار کرد: آمار بیکاران با تحصیلات زیر دیپلم ۳۱ درصد، بیکاران بی سواد ۳ درصد، بیکار با تحصیلات عالی ۴۲ درصد و بیکار با تحصیلات دیپلم ۲۴ درصد است.

وی افزود: نتیجه این موضوع این است که ۵۲ درصد شرکت کنندگان در کنکور انتخاب رشته نمی کنند. یعنی درس نخواندن را ترجیح می دهند، در واقع آموزش عالی کشور نتوانسته است اعتماد جوانان را جلب کند.

قائم مقام رییس دانشگاه علمی کاربردی عنوان کرد: اگر آموزش در علمی و کاربردی و فنی و حرفه ای با کیفیت انجام شود، مشکل اشتغال حل خواهد شد. شغل‌هایی که تازه ایجاد می شود تحصیلات عالی می خواهد. هیچ شغلی تصور نمی شود که نیاز به آموزش نداشته باشد.

کشت کار ادامه داد: هر کس برای موفقیت باید مدرک آموزش عالی داشته باشد. پایه تمامی مشاغل در آموزش عالی است، بنابراین باید رشته های جدید ایجاد شود که شغل آنها تضمین شده باشد.

توانمندسازی نیروی انسانی ضروری است

همچنین مهدی حاجی سیاری مدیرکل آموزش صدا و سیما در این مراسم اظهار داشت: دانشجویان باید کار عملی در کارگاه‌های دانشگاه را تجربه کنند تا درآمد کسب کنند و کارآفرین شوند.

وی ادامه داد: در ایران باید همه چیز از نوک مداد تا پیشرفته ترین صنایع را تولید کنیم. باید توانمندسازی نیروی انسانی و کسب مهارت را در دستور کار قرار داد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: باید زندگی را به صورت یک شبکه دید که سیستم و مدل و الگو در درون آنها وجود داشته باشد، شبکه اختصاصی را باید با کمک مراکزی مانند وزارت صمت ایجاد کنیم.

حمیدی زاده گفت: چرخ تمام فعالیت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را باید با هم حرکت داد، اگر آموختن هدف قرار گیرد، همواره می توان به تحقق خواسته های خود امیدوار بود.

گسترش دوره بر مبنای برون داد نظام مهارتی

بهروز ریاحی رییس هیات موسس مرکز علمی کاربردی زاهدان نیز در این مراسم عنوان کرد: فردی که وارد نظام علمی کاربردی می شود، کاردان می شود. این افراد دوره گذرانده و آموزش دیده‌اند.

وی افزود: در این دانشگاه نسبت به نظام پودمانی غفلت شده است، نتوانستیم از این استفاده کنیم، برخی افراد علاقمند به تک درس هستند و نمی خواهند بطور کامل دوره را بگذرانند.

رییس هیات موسس مرکز علمی کاربردی زاهدان یادآورشد: گسترش دوره بر مبنای برون داد نظام مهارتی باید مورد تو جه قرار گیرد. باید بدانیم نظام مهارتی از ما چه می خواهد و شغل‌های مطرح در دنیا و کشور کدام است.

همایش نقش دانشگاه علمی کاربردی در توسعه کشور امروز در مرکز جامع علمی کاربردی علامه طبرسی برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1125184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =