حرف‌های خوب بدون عمل در وین /  تناقض‌های برجامی آمریکا ادامه دارد

گفت‌وگوها در وین در حالی روی دور کند سپری می‌شود که آمریکا و اروپا هنوز هیچ ایده‌ای برای رفع تحریم‌ها و بازگشت کامل به توافقنامه برجام ندارند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ دور هشتم مذاکرات احیای برجام با بازگشت مذاکره کنندگان به وین پس از مشورت با پایتخت‌ها وارد فاز جدیدی شد. پیش از این اخبار مبنی بر نزدیک شدن دیدگاه‌ها در مذاکرات مطرح بود. سعید خطیب زاده در این باره به خبرنگاران گفته است: بخشی از پرانتزها پاکسازی شده است.

هر چند سخن از نزدیک شدن دیدگاه‌ها پای میز مذاکرات مطرح است، اما آنچه نمایان است هنوز آمریکایی‌ها هیچ ابتکار عملی و ایده‌ای برای تضمین اجرای کامل برجام ارائه نداده‌اند، سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره می‌گوید: ایران برای رسیدن به توافق در مذاکرات محورها و خطوط قرمز خود را فراموش نمی‌کند. ما مواضع خود را اعلام کرده‌ایم و تصمیم درباره رفع تحریم‌ها به آمریکایی‌ها بستگی دارد. . باید این تضمین وجود داشته باشد که در آینده آمریکا مجددا نظام بین‌الملل را با زیر پا گذاشتن تعهدات خود و خروج از توافقات امضا شده به سخره نمی‌گیرد و هیچ دولتی در آمریکا از سازوکارهای برجام ضد برجام استفاده نکند و انتفاع ایران از منافع اقتصادی برجام هم تضمین شود. اگر این اتفاقات در بازگشت تیم‌های مذاکره‌کنندگان کشورها به وین رخ دهد می‌توان گفت با سرعت خوبی به سمت رسیدن به یک توافق پایدار و قابل اتکا در حال حرکت هستیم.

خطیب‌زاده حفظ برجام را نتیجه ایستادگی و عقلانیت جمهوری اسلامی ایران در مقابل بدعهدی‌های آمریکا و اروپا بیان و عنوان می‌کند: رئیس جمهور فعلی آمریکا، تیم سیاست خارجی و مذاکره‌کنندگان این کشور می‌دانند که اگر امروز برجام زنده است این موضوع به خاطر ایران است نه آمریکایی که از برجام خارج شد و تمام تلاشش را انجام داد که برجام را از بین ببرد. وی تأکید می‌کند: به وزیر امور خارجه آمریکا توصیه می‌کنیم که تمام تلاش خود را به کار بگیرد که پلان A به نتیجه برسد. وزیر خارجه آمریکا بهتر از هر کسی می‌داند که هر کشوری برای خودش پلن B دارد و شاید پلن B ایران برای آن‌ها جذابیت نداشته باشد.

سیاستمداران و تحلیلگران حوزه بین‌الملل همگی بر اشتباه فاحش آمریکا در خروج از برجام اذعان دارند، مسئله‌ای که لوان جاگاریان سفیر روسیه در تهران نیز به آن تصریح کرده و می‌گوید: خروج آمریکا از برجام اقدامی غیرقانونی، نقض آشکار حقوق بین‌الملل و  قطعنامه 2231 شورای امنیت بود. اکنون که تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی انعطاف پذیری لازم را از خود نشان داده است، نوبت آمریکاست که در زمینه احیای کامل برجام و عمل به آن اعتمادسازی کند. وی درخواست جمهوری اسلامی برای راستی‌آزمایی و تضمین رفع تحریم‌ها را منطقی دانسته و می‌افزاید: شرکت‌های اروپایی و آسیایی بعد از توافق برجام به ایران آمدند آمریکا آنان را تهدید و مجبور کرد از ایران بروند. بنابراین درخواست رفع تحریم‌ها و راستی آزمایی مبتنی بر یک تجربه تلخ تاریخی است.

پر واضح است که ملت بزرگ ایران در طول بیش از 50 سال گذشته مسیر سختی را در فشارهای تحریمی طی کرده و با مقاومتی زایدالوصف خود امروز توانسته تحریم‌ها را در سرازیری افول قرار دهد و اکنون سیاست رفع تحریم همراه با مذاکره در رأس برنامه‌های کشور و مورد توافق تمام جریان‌های فکری داخلی است. اصلاح روابط با همسایگان و هموار شدن مسیرهای اقتصادی در شرق آسیا در راستای بی اثر کردن فشارهای اقتصادی در حال طی شدن است و اینها همگی شرایطی هستند که طرف های غربی مذاکرات را به عقلانیت بیشتر در احقاق حقوق مسلم ملت ایران دعوت می‌کند. 

گسترش ارتباطات اقتصادی، فرهنگی، نظامی و سیاسی با چین و روسیه نیز زنگ خطر را در اردوگاه غرب نواخته است. صباح زنگنه در گفت‌وگویی دولت آمریکا را نیازمند احیای برجام معرفی کرده و می‌گوید: چالش‌های بزرگی بین آمریکا، چین و روسیه در عرصه بین‌المللی رخ‌داده و جملات تهدیدآمیزی میان آنان مطرح می‌شود که نشان می‌دهد نمی‌توان آینده سیاسی روشنی برای بایدن متصور بود و این فرصت تأمل رئیس جمهور آمریکا روی پرونده هسته‌ای ایران را کوتاه و کم می‌کند.

این تحلیلگر روابط بین‌الملل تأکید می‌کند: بایدن باید عجله بیشتری برای رسیدن به توافق با ایران داشته باشد تا بتواند این توافق در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی به‌ عنوان یک موفقیت مطرح کند. بنابراین توافق احتمالی می‌تواند برگ‌ برنده بایدن و دموکرات‌ها در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آینده باشد. از سوی دیگر کشورهای رقیب آمریکا مانند چین و روسیه نیز به آمریکا فشار وارد می‌کنند. بایدن می‌تواند با توافق با ایران تا حدودی از زیر این فشارها خارج شود. این وضعیت درباره شرکای اروپایی آمریکا نیز وجود دارد. آنچه مسلم است؛ اتخاذ مواضع منطقی و عاقلانه از سوی طرف‌های مذاکرات احیای برجام تنها راه برون رفت از شرایط نامطلوبی است که طرف آمریکایی با خروج از برجام به آن دامن زد.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز می‌گوید با اینکه سه کشور اروپایی و آمریکا در non-paperهایی در تبادل نظرها و پیام‌هایی که از طرف برخی واسطه‌ها می‌فرستند، حرف‌های خوب می‌زنند، اما در عمل هیچ ابتکار عملی را ارائه نمی‌دهند. رفتار غربی‌ها در مقایسه با اظهاراتشان مبنی بر اینکه نگران هستیم و عجله داریم، نشان‌دهنده این است که در رفتار و گفتار آنها تعارض وجود دارد و ما امیدواریم که از این مرحله عبور کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1126228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =