پرداخت سود از طریق سجام نیاز به قانون جدید ندارد

در حالی رئیس سازمان بورس ادعا می کند الزامی کردن پرداخت سود از طریق سامانه سجام نیاز به قانون دارد که پیش تر سازمان بورس در تبصره ۳ ماده ۵ دستورالعمل انضباطی ناشران، پرداخت سود از طریق سجام را برای شرکت ها الزام کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، دریافت سود تقسیمی سالانه شرکت های بورسی یکی از دغدغه های سهامداران است. ارجاع به شعب بانکی یا ارسال فرم سهامداری به شرکت از روش هایی است که شرکت ها برای توزیع سود استفاده می کنند؛ اما این روش ها برای سهامداران خرد پرهزینه و مشکل است و بسیاری از این سهامداران از دریافت سود باز می مانند.

 به همین منظور پس از راه اندازی سامانه سجام و ثبت اطلاعات بانکی مشتریان در این سامانه، توزیع سود تقسیمی از سامانه سجام در دستور کار قرار گرفت تا این مشکل سهامداران مرتفع شود. با این حال همچنان نیمی از شرکت های بورسی از توزیع سود از سامانه سجام سرباز می زنند. مطابق بررسی اطلاعیه های سود تقسیمی در سامانه کدال از 530 شرکت توزیع کننده سود، 285 شرکت همچنان از روش های غیرسجامی استفاده می کنند. این تعداد قابل توجه با وجود گذشت بیش از 3 سال از ایجاد سامانه سجام، جای سوال باقی می گذارد که چرا سازمان بورس پیگیری لازم از شرکت های بورسی را نداشته است.

در این میان مجید عشقی، رئیس سازمان بورس اخیرا در مصاحبه ای الزامی شدن پرداخت سود از مسیر سجام را به تصویب قانون جدید بازار سرمایه حواله داده است. وی در این باره تأکید کرده است:  باید برای برخی شرکت‌ها، الزام قانونی برای پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام تصویب شود، زیرا برخی از بانک‌هایی که در بورس هستند اعلام کردند که بدلیل اینکه ما بانک هستیم سود سهام را خودمان پرداخت می‌کنیم.

بررسی دقیق تر نشان می دهد الزامی شدن پرداخت سود تقسیمی از مسیر سجام در مصوبات قبلی سازمان بورس وجود داشته است. تبصره 3 ماده 5 دستورالعمل انضباطی ناشران تأکید می کند: «ناشر (شرکت) موظف است جهت تسهیل امور سهامداران، انجام کلیه اقدامات شرکتی خود از جمله توزیع سود را در صورت قبول شرکت سپرده گذاری مرکزی به آن شرکت واگذار نماید».

حال سوال این است که آیا این مصوبه، الزام قانونی کافی برای توزیع سود از سجام نیست؟  در این رابطه سید مرتضی شهیدی، حقوقدان در خصوص ابعاد حقوق الزام شرکت های بورسی به پرداخت سود از طریق سجام به خبرنگار تسنیم گفت: بر اساس تبصره 3 ماده 5 دستورالعمل انضباطی ناشران، شرکت های بورسی موظف هستند سود تقسیمی را از مسیر شرکت سپرده گذاری مرکزی یا همان سجام به سهامداران پرداخت کنند.

این حقوقدان خاطر نشان کرد: سازمان بورس می‌توانند شرکت هایی را که در بورس و فرابورس هستند، مکلف کند که سود تقسیمی را از مسیر سجام پرداخت کند و از این جهت نیازی به قانون گذاری جدید نیست.

شهیدی تاکید کرد: آن کسانی که عنوان می کنند پرداخت سود از مسیر سجام نیاز به قانون مجزا دارد در عمل در مقابل متن دست به اجتهاد زده اند زیرا در تبصره 3 ماده 5 دستورالعمل انضباطی ناشران به صراحت لزوم پرداخت سود از طریق سجام مورد اشاره قرار گرفته است.

وی در رابطه با ضمانت اجرای مناسب برای عمل به این دستور العمل خاطر نشان کرد: سازمان بورس می تواند با متخلفین برخورد کند. مثلا برای متخلفین جریمه نقدی قرار دهد یا صلاحت آن‌ها را لغو کند.

با توجه به تصریح تبصره 3 ماده 5 دستورالعمل انضباطی ناشران به لزوم پرداخت سود از مسیر سجام و نظر حقوقدانانی همچون مرتضی شهیدی مبنی بر کافی بودن این الزام برای برخورد با شرکت های بورسی متخلف، لازم است تا سازمان بورس وارد عمل شده و از ابزارهای تنبیهی برای برخورد با متخلفان استفاده کند.

بر این اساس عقب افتادن واریز سود از سامانه سجام با وجود مطالبات سهامداران نه به علت نیاز به قانون جدید بلکه به علت تعلل سازمان بورس رقم خورده است. بنابراین سازمان بورس باید وظایف خود در رابطه با توزیع سود را به انجام برساند و از آوردن بهانه هایی همچون نیاز به تصویب قانون جدید بازار سرمایه خودداری کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1126941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =