معافیت‌های تجارت آزاد میان سوریه- ایران موجب توسعه روابط دو کشور است

رئیس اتاق بازرگانی مشترک سوریه و ایران گفت: معافیت‌های قرارداد تجارت آزاد میان دمشق و تهران نقش مناطق آزاد را از نظر اقتصادی و توسعه‌ای ارتقا می‌بخشد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز؛ به منظور ارتقای نقش مناطق آزاد در سوریه و غلبه بر موانعی که بر سر راه افزایش مبادلات تجاری میان این کشور با جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، سامر الخلیل وزیر اقتصاد سوریه تصمیمی صادر کرد مبنی بر اینکه کالاهای ایرانی انبار شده یا دپوشده در مناطق آزاد سوریه شامل معافیت‌های مندرج در مفاد توافقنامه تجارت آزاد میان ایران و سوریه شوند.

فهد درویش رئیس اتاق بازرگانی مشترک سوریه و ایران در گفت‌وگویی به این مسئله اشاره کرد و گفت: تصمیم مذکور وزیر اقتصاد سوریه در خدمت سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد است و به ارتقای روابط اقتصادی دمشق و تهران کمک می‌کند تا (روابط اقتصادی نیز) در رده مشارکت سیاسی استراتژیک میان دو کشور برادر قرار بگیرد.

وی در ادامه اظهار داشت: مسائل متعددی وجود داشت که به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه دمشق و تهران مانع افزایش مبادلات تجاری میان سوریه و ایران شده بود که مهمترین آنها مسائل حمل و نقل و حواله‌های مالی و ... بود. این مشکلات بیش از یک بار توسط اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه به مقامات دو کشور ارائه شد و پیشرفت قابل توجهی برای غلبه بر آنها وجود داشت. به ویژه بعد از صدور تصمیم معافیت که در پاسخ به درخواست‌های کمیته عالی سرمایه‌گذاران در سوریه و همچنین اتاق بازرگانی مشترک سوریه و ایران صورت گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک سوریه و ایران در ادامه گفت: مناطق آزاد سوریه از این تصمیم سود زیادی خواهند برد و به سرمایه گذاران درمناطق آزاد کمک می‌کند کالاهای خود را از جمهوری اسلامی ایران برای ذخیره در انبارهای خود در مناطق آزاد ارسال کنند تا از مزایا و معافیت‌های قرارداد تجارت آزاد میان دمشق و تهران در هنگام ورود به بازار سوریه بهره‌مند شوند که همین امر نقش مناطق آزاد را از نظر اقتصادی و توسعه‌ای ارتقا می‌بخشد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک سوریه و ایران در ادامه گفت: این معافیت‌ها همچنین به جذب سرمایه‌گذاران ایرانی کمک می‌کند؛ به ویژه با حضور شماری از سرمایه‌گذاران ایرانی که می‌خواهند کالاهای ایرانی را با هدف برپایی نمایشگاه‌هایی برای محصولات این کشور که مطابق با استانداردهای داخلی هستند انبار کنند؛ کالاهایی که نیازهای بازار سوریه و بازار کشورهای همسایه را برطرف و به افزایش حجم سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در سوریه کمک می‌کند.

فهد درویش همچنین تاکید کرد که این تصمیم به احیای تجارت میان سوریه و ایران کمک می‌کند، به این صورت که کالاها و ماشین‌آلات به مقادیر زیاد در مناطق آزاد انبار می‌شوند تا بعداً توسط سرمایه‌گذاران برای رفع نیازهای بازار سوریه مورد استفاده قرار بگیرند یا به خارج از این کشور منتقل گردند. به این ترتیب مناطق آزاد سوریه محل نگهداری موقت محصولات ایرانی خواهد بود که نه تنها سوریه بلکه کل این منطقه به این محصولات نیاز دارد. این امر همچنین سرمایه‌گذاران را قادر می‌سازد تا بدون اینکه منتظر اعلام منابع مالی و صدور مجوز واردات باشند کالاهای خود را ارسال کنند.

وی افزود، این معافیت به سرمایه گذاران ایرانی امکان می‌دهد تا کالاهای خود را در مناطق آزاد سوریه ذخیره کنند؛ انگار که یک تاجر ایرانی در داخل ایران هستند و می‌توانند به کشورهای همسایه صادرات داشته باشند و این یک مزیت بسیار مهم است. تصمیم مذکور همچنین به احیای خطوط تولید سوریه با خطوط تولید پیشرفته ایران و آماده‌سازی صنایع موجود در سوریه کمک می‌کند و همچنین به راه‌اندازی صنایع جدید با خطوط تولید ساخت ایران کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: این تصمیم، سرمایه گذاری‌های صنعتی ایران و یا سرمایه گذاری مشترک سوری و ایرانی در مناطق آزاد را تضمین می‌کند و تولیدات حاصل از آن بخشی از نیاز بازار سوریه را رفع می‌کند. همچنین فرصت‌های شغلی بسیار خوبی در تاسیسات جدید و یا بازسازی شده به وجود خواهد آمد. وجود کالاهای ایرانی با مشخصات استاندارد و کیفیت بالا در بازار سوریه صنایع داخلی سوریه را تحریک کرده و آنها را به سمت رقابت سوق می‌دهد تا محصولات سوریه را با مشخصات عالی و کیفیت بالا تولید کنند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک سوریه و ایران در ادامه به موضوع تاسیس یک بانک مشترک سوری- ایرانی اشاره کرد و اظهار داشت که اتاق بازرگانی مشترک سوریه و ایران و همچنین بازرگانان سوری و ایرانی از سال 2015 ایده ایجاد یک بانک مشترک سوری- ایرانی را داشتند. همچنین سرمایه‌گذاران ایرانی یا سوری از دولت‌های دمشق و تهران خواستند تا بانکی را برای کاهش بار حواله‌های مالی که مانع اصلی افزایش مبادلات تجاری بین ایران و سوریه و کاهش هزینه‌های کالا است تاسیس کنند. ایجاد یک بانک مشترک میان سوریه و ایران که معاملات آن با ارز محلی انجام شود، بار ارز را کاهش می‌دهد و به دور زدن تحریم‌های ناعادلانه آمریکا کمک می‌کند.

فهد درویش تاکید کرد: بعد از شنیدن اظهارات آقای رستم قاسمی رئیس کمیته مشترک ایران و سوریه (وزیر راه و شهرسازی ایران) مبنی بر اینکه این بانک در حال تاسیس است و بعد از تعطیلات عید نوروز در جمهوری اسلامی ایران خبرهای خوبی درباره آن می‌شنویم، آنقدر از این موضوع هیجان‌زده شدیم و امیدوار بودیم که از مدت‌ها پیش افتاد بیافتد.

خبرنگار: مهرداد جلیلی منش

منبع: تسنیم

کد خبر: 1127391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =