قیمت برنج سر به فلک گذاشت/  سیگنال مذاکرات به برخی بازارها

اقتصاد در هفته گذشته با اتفاق‌های مختلفی روبرو بود؛ از رشد قیمت برنج و اعتراض بسیاری از مردم گرفته تا تاثیر مذاکرات بر برخی بازارهای اقتصادی مثل دلار و بورس.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، از اتفاق‌های مهم هفته گذشته می‌توان به رشد قیمت برنج در بازار اشاره کرد. در شرایطی که قیمت برنج تا کیلویی ۱۰۰ هزار تومان هم افزایش یافت، یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در این رابطه گفته است که سیاست تزریق برنج خارجی به بازار برای کنترل قیمت، شکست‌خورده است.

دو بار گرانی برنج در یک سال

این انتقادها در شرایطی مطرح می‌شود که گرانی برنج برای بار دوم در سال ۱۴۰۰ روی داده است. این مساله در صحبت‌های این عضو کمیسیون کشاورزی هم به خوبی دیده می شود. وی گفته بود: مسئله گرانی برنج در سال ۱۴۰۰ برای بار دوم مطرح شده است. در این باره با مقامات جهاد کشاروزی و مقامات مسئول گفت‌وگو کردم. سیستم وزارت جهاد کشاورزی در مدیریت بازار برنج فشل است. مسئولان وزارت جهاد مدعی هستند که با تزریق برنج خارجی به بازار در حال کنترل بازار هستند.

 کاهش اندک قیمت دلار

اتفاق دیگری که در هفته گذشته روی داد، مساله کاهش اندک قیمت دلار است. این نوسان کاهشی در بازار ارز که به گفته بسیاری از کارشناسان، به واسطه سیگنال‌های رسیده از مذاکرات وین اتفاق افتاده، در بازارهای دیگری مثل بورس هم دیده می‌شود.

هرچند که تاثیر مذاکرات بر بازار بورس قدری متفاوت و کوتاه‌مدت‌تر بود. برخی کارشناسان معتقدند که بازارهای اقتصادی مثل بورس، به صورت کوتاه مدت از مذاکرات تاثیر می‌پذیرد. با این حال، نرخ دلار در چند روز گذشته تا کمتر از ۲۶ هزار تومان هم پیش رفت.

 اجرای طرح بنزینی جدید  

نزدیک شدن موعد اجرای طرح جدید بنزینی، از دیگر اتفاق‌های هفته گذشته بود. آنطور که پیش از این گفته شده بود، قرار است کیش به عنوان پایلوت اجرای طرح بنزین برای همه تا ۱۰ روز آینده شاهد اجرای این طرح شود و هم اکنون مقدمات و زیرساخت های آن فراهم شده تا اولین گام اجرای تخصیص سهمیه سوخت خودروهای بنزینی براساس کارت ملی در این جزیره برداشته شود.

افزایش قیمت اوراق مسکن

 در شرایطی که طرح دریافت تسهیلات اوراق مسکن تا پایان بهمن تمدید شده بود، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که قیمت هر برگ اوراق تسه از اوایل دی ماه تا کنون حدود ۶۴ درصد افزایش داشته است.

برخی خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که با وجود تلاش بانک مسکن برای افزایش توان خرید متقاضیان، قیمت اوراق از ۸۷ به ۱۴۳.۶ هزار تومان رسیده و همین مساله باعث شده تا متقاضیان دریافت تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی که پیش از این برای دریافت این تسهیلات باید ۸۰۰ فقره اوراق خریداری و به بانک ارائه می‌کردند، هم اکنون تنها با خرید و ارائه ۴۰۰ فقره اوراق می‌توانند تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی را دریافت کنند.

کد خبر: 1129152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =