رضا رویگری: تا به حال یک صد آفرین هم نگرفته بودم / بچه‌های تئاتر لوطی‌تر از سینمایی‌ها هستند

رویگری در اختتامیه جشنواره تئاتر فجر گفت: بالاخره بعد از ۶۰ سال روی این صحنه یک چیزی دست ما دادند اما دیر دادند، دیگر دست من جان ندارد اما از بچه‌های تئاتر لوطی‌تر از سینمایی‌ها هستند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر با برگزاری مراسم اختتامیه در شامگاه سه‌شنبه بیست و ششم بهمن و معرفی برگزیدگان، به کار خود پایان داد.

آغازبخش این مراسم پخش گزارشی تصویری از روزهای برگزاری جشنواره و سپس پخش پیام محمود سالاری و مسافرآستانه دبیر بود.

محمود سالاری در پیام خود گفت: چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با تلاش گسترده ستاد برگزاری و هنرمندان به فرجام نیکی رسید. امیدوارم این راه با حضور چهره‌های جدید ماندگارتر ‌و پربرکت‌تر شود.

حسین مسافر آستانه هم در این پیام، فجر را یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های تئاتری منطقه خواند.

قادر آشنا نخستین سخنران مراسم اختتامیه بود که در ابتدای صحبت‌های خود با تبریک میلاد امام علی درودی به روح شهدا ‌و سروقامتان جاودانه تاریخ فرستاد که روز مرد نداشتند اما مردانه جنگیدند تا دشمنانی را که بخشی از خاک وطن‌مان را اشغال کردند اثری از آن‌ها نباشد. به یمن این جان‌فشانی، امروز ما هستیم و ایران عزیزتر از جان‌مان.

مدیرکل هنرهای نمایشی با تقدیر و تشکر از «هنرمندان عزیزی که در شرایط بسیار سخت چراغ تئاتر را روشن نگاه داشته و در جشنواره فجر شرکت کرده‌اند» گفت: در این دوره از جشنواره شاهد همگرایی بسیار زیبایی بودیم.

آشنا در پایان یادآور شد: ما هر لحظه آماده بودیم با تغییر شرایط کرونایی، تصمیمات جدیدی بگیریم و در این زمینه باید از آقای مسافرآستانه دبیر جشنواره تشکر کنم که هر لحظه پای کار بود. امیدوارم توانسته باشیم خادمان خوبی برای هنر ایران زمین باشیم.

در ادامهم معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل هنرهای نمایشی و دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور روی صحنه از نصرت‌اله ظفری (مدیرکل امور پشتیبانی و رفاهی وزارت بهداشت)، محمد هاشمی (مدیرکل روابط‌عمومی وزارت بهداشت) و مهدی افضلی (مدیرعامل بنیاد رودکی) تقدیر و تشکر کردند.

ظفری به علت ابتلا به کرونا، در این رویداد حضور نداشت.

پخش کلیپ‌هایی برای نکوداشت هنرمندان درگذشته تئاتر و همچنین درباره ویژگی‌های شخصیتی سردار سلیمانی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمود سالاری معاون هنری او برای اهدای جایزه بخش سرباز وطن جشنواره روی صحنه آمدند.

جایزه ویژه این بخش به نمایش «روزگار سرد» به کارگردانی سمیرا سلطانی از سقز اهدا شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه مراسم روی صحنه آمد و گفت: هنر تئاتر به دلیل قدمت و تقدمش نسبت به هنرهای نمایشی دیگر، باید در جایگاه رفیع خود بایستد و این کار اهتمامی جدی می‌طلبد. هم در حوزه تولید ادبیات نمایشی که نیازمند برگزاری دوره‌های آموزشی لازم برای تربیت نیرو در این حوزه هستیم و این کار از تکالیف قطعی در دوره جدید است و هم تقویت زیرساخت‌ها که مورد توجه اکید ماست.

محمدمهدی اسماعیلی یادآور شد: نگاه ما به بخش‌های اصلی کار جدی است؛ نشست‌هایی با هنرمندان مختلف برای دیدار و گفتگو با رییس‌جمهور محترم خواهیم داشت. قرار است اتفاقات مهمی رخ دهد و این کار را با پیش‌تازی اهالی فرهنگ و هنر انجام خواهیم داد. همچنین توجه به استان‌ها را در دستور کار داریم که با افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر در یزد آن را آغاز کردیم. چراکه باید در هر شهری به تربیت نیرو و تشویق هنرمندان بپردازیم تا شاهد رشد کیفی این فعالیت‌ها باشیم.

وزیر ارشاد با توجه به نماد جشنواره، گفت: جشنواره‌های ما همگی در دهه فجر برگزار می‌شوند و عنوان زیبای فجر را دارند؛ چهل دوره است که جشنواره تئاتر و فیلم برپا می‌شود و تئاتر و سینمای ما باید متناسب با این نام و هویت حرکت کند.

اسماعیلی با تاکید بر ارتباط بیشتر تئاتر حرفه‌ای با دانشگاه‌ها و راه‌اندازی شورای مشورتی هنر، گفت: این اتفاق در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و پیشکسوتان هم عضو شورا هستند. قرار نیست ما بدون حضور هنرمندان درباره آن‌ها تصمیمی بگیریم. حتماً با افتخار از بزرگان دعوت می‌کنیم تا عضو شورای هنر شوند و کار را خودشان پیش ببرند. ضمن اینکه باید بدنه مهم و عقبه دانشگاهی را پشت سر تئاتر بیاوریم تا بیش از این به رشد و تعالی برسد.

او در پایان تصریح کرد: برای پیشکسوتان آرزوی سلامتی و طول عمر دارم تا با حضور آن‌ها گام‌های مهمی در ارتقای هنر ایران برداریم.

پس از صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کلیپی از تصاویر انقلاب با صدای رضا رویگری و سرود معروف «الله الله» او پخش شد و این هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینما و تلویزیون برای برپایی مراسم نکوداشت، روی صحنه آمد.

در ادامه با حضور محمود سالاری، ایرج راد و هوشنگ توکلی از رضا رویگری قدردانی شد.

رضا رویگری در صحبتی کوتاه گفت: روز ولادت امام علی را به همگی تبریک می‌گویم. این جشنواره برای ما ارزش ویژه‌ای دارد. امیدوارم هر سال باشد و دورهم بچه‌های شهرستان جمع شویم و چنین روزی را جشن بگیریم.

رویگری در ادامه با بیان اینکه من تا حالا یک صد آفرین هم نگرفته بودم واین هدیه برایم ارزشمند است، گفت: بالاخره بعد از ۶۰ سال روی این صحنه یک چیزی دست ما دادند اما دیر دادند، دیگر دست من جان ندارد این تندیس را نگه دارد و برایم سنگین‌تر شده اما از بچه‌های تئاتر تشکر می‌کنم که لوطی‌تر از سینمایی‌ها هستند. تئاتر خانه همه ماست.

در ادامه جوایز بخش جنبی جشنواره تئاتر فجر، جایزه منتخب بنیاد شهید با حضور سیاوش طهمورث، آقای حسینی مدیرکل امور هنری بنیاد شهید، سازمان فرهنگی اجتماعی اصفهان، سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران و ... اهدا شد.

*منتخبان بخش ایثار و شهادت:

-نمایش «سگک» به کارگردانی رضا بهرامی

- نمایش «مصریه» به کارگردانی اکبر آیین

رضا بهرامی پس از دریافت جایزه خود آن را تقدیم به شهدا کرد و گفت: شهدایی که اگر نبودند خیلی از ما و خیلی از مسئولان اینجا حضور نداشتیم. بودجه جشنواره تئاتر ما ۹ میلیارد تومان است اما بودجه یک فیلم سی میلیارد؛ باعث تأسف است که تئاتر به عنوان مادر هنرها، یتیم مانده است. امیدوارم این مسأله اورژانسی را جامعه هنری به عنوان زنگ خطری به صدا دربیاورند.

*در ادامه توسط بنیاد شهید از دو هنرمند تجلیل شد:

-هنرمند جانباز فردوس حاجیان

-فرزند شهید سید جواد حسینی

«فردوس حاجیان» پس از دریافت جایزه خود گفت: اقتصاد فرهنگ و هنر ما ویلچرنشین شده است؛ من حساب کردم و دیدم کل بودجه جشنواره تئاتر ما یک هفتادم فیلم نجات سرباز رایان شده است. اما ستاد برگزاری جشنواره محکم و قوی با حضور جوانان شایسته کشورمان کار کردند.

حاجیان ادامه داد: اقتصاد خلاق جایش در وزارت ارشاد نیست؛ در همان شورای انقلاب فرهنگی است که سال‌هاست برخی آنجا نشسته‌اند و باید جایشان را به جوانان بدهند. کار اصلی باید در مجلس باشد. اگر قرار است تئاتر شغل شود نیاز به اقتصاد خلاق داریم.

*جشنواره کمدی خندستان شهرداری اصفهان:

-وحید نفر برای نمایش «تصویر مصور مظفری»

*جایزه معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران:

-نمایش «بعضی‌ها را باید دورادور دوست داشت» به کارگردانی علی بابایی از کرج

*حمایت از دو نویسنده برای نگارش نمایشنامه‌هایی در زمینه مسائل اجتماعی:

-کهبد تاراج

-لیلی عاج

در ادامه با پخش کلیپی، جوایز برگزیدگان بخش رادیو تئاتر با حضور هیات داوران این بخش جواد پیشه‌ور، ایوب آقاخانی و فریدون محرابی، معاون حقوقی و پارلمانی وزارت ارشاد و بهرام ابراهیمی اهدا شد.

کد خبر: 1130017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =