مجلس باید به تعهد خود در تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان پایبند باشد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس یازدهم درباره تصویب شفافیت آرای نمایندگان به مردم قول داده و باید به این تعهد پایبند باشد.

حمیدرضا حاجی بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با بیان اینکه شفافیت آرای نمایندگان یکی از طرح‌های بسیار خوب مجلس است، اظهار کرد: تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان قولی است که مجلس یازدهم به مردم داده و باید کمک کنیم این مهم در مجلس انجام بپذیرد.

وی با تأکید براینکه ایرادهایی به طرح شفافیت آرای نمایندگان وارد بود که کمیسیون آیین‌نامه روی آن کار می‌کند تا ابهامات اصلاح و برطرف شود، گفت: امیدواریم مجلس یازدهم با یک رأی قاطع به طرح شفافیت رسالت خود را عمل کند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه برخی نمایندگان نسبت به طرح ابهاماتی داشتند که رفع خواهد شد، گفت: به شخصه همواره به این طرح رأی مثبت داده ام اما ابهاماتی که نمایندگان به طرح دارند باید برطرف شود و در این صورت طرح شفافیت رأی لازم را در صحن علنی کسب خواهد کرد.

حاجی بابایی خاطرنشان کرد: طرح شفافیت باید نتیجه بگیرد چون مجلس یازدهم درباره شفافیت به مردم تعهد داده و قطعاً باید به این تعهد پایبندباشد.

به گزارش ایسکانیوز؛ فارغ از مبانی لزوم شفافیت عملکرد مجموعه مجلس شورای اسلامی که مواد مختلفی از طرح شفافیت آرا به آن می پردازد در خصوص شفافیت آرا باید گفت کهاین مهم در اندیشه سیاسی اسلام و اندیشه مدرن مورد تاکید قرار گرفته و ثمرات مهمی از جمله پاسخگویی و مسئولیت پذیری نمایندگان و فعال شدن نظارت مردم بر پارلمان، ارتقای بلوغ سیاسی و اجتماعی مردم، جلب مشارکت مردم در فرآیند تقنین و بهبود کیفیت قوانین را در پی دارد. علاوه بر این اصول 69، 84 و 86 و مشروح مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی نیز متضمن پذیرش شفافیت آرای نمایندگان مجلس است. برهمین اساس پس از تصویب قانون آیین نامه داخلی در سال 1361 مقرر شد اصل بر رأی گیری علنی (قیام و قعود و کلیدهای برقی) می باشد. مگر در مواردی که به موجب این قانون مستثنی شده است.

با تصویب آیین نامه داخلی جدید مجلس در سال 1378 قانون گذار در ماهد 118 رأگیری مجلس را منحصر به (علنی با ورقه با دستگاه الکترونیکی، مخفی با ورقه و قیام و قهود دانسته و مطابق ماده 119 اصل بر رأی گیری با دستگاه الکترونیکی بودکه که در صورت نقص فنی دستگاه ظرف یک هفته رأی گیری با قیام و قعود یا طریق دیگر انجام می گیرد. بنابراین هر چند مطابق ماده 118 رای گیری علنی بوده و فقط در یک مورد رای گیری به صورت مخفی تجویز شده و قانون گذار نیز صرفا جهت تسهیل رای گیری و شمارش آرا اخذ رای با دستگها الکترونیکی را تجویز کرده، اما در عمل نتایج آرا برای عموم غیر قابل دسترس شد.

مطالعه تجربیات بین المللی نیز حاکی از این است که شفافیت آرای نمایندگان دغدغه سایر کشورها نیز بوده و اغلب کشرها به سمت شفافیت آرا در پارلمان رفته اند. در دو سال اخیر طرح شفاف سازی عملکرد مجلس از جمله نگرانی های اصلی نمایندگان بوده و در دستور کار کمیسیون های تخصصی قرار گرفته است.  طرح اصلاح ماده 117 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ، طرح الحاق دو تبصره به ماده 119 قانون آیین نامه داخلی مجلس ، طرح شفافیت آرای نظام تقنینی، طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با هدف شفافیت عملکرد مجلس در همین زمینه اعلام وصول شده است. برهمین اساس طرح موسوم به شفافیت آرای نمایندگان که به امضای 176 نفر از نمایندگان رسیده بود در جلسه علنی در تاریخ 15/11/99 مورد تصویب نمایندگان واقع نشد، بنابراین مجددا مطابق ماده 13 قانون آیین نامه داخلی این طرح به کمیسیون آیین نامه داخلی ارجاع و کمیسیون پس از بحث و بررسی در جلسات متعدد در تاریخ 6/5/1400 آن را تصویب کرد.

کد خبر: 1130078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =